Целта е склада да се трансформира в модерно съоръжение, напълно готово да отговори на изискванията на карго авиокомпаниите и спедиторите, като новият му дизайн ще отговаря на всички дадени от тях предложения.
Какви планове има Летище София за стимулиране на въздушното карго? Как ще се развива най-голямото българско летище? Какви нови инвестиции ще направи концесионерът в инфраструктурата и съоръженията? По тези и по други въпроси разговаряме с Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на СОФ Кънект – операторът на летище София.
Цялото интервю можете да прочетете в брой 5 на списание ЛОГИСТИКА – печатно и онлайн.
– Г-н Кабайеро, какво се случва с товарните въздушни превози на Летище София?
– Радваме се да споделим, че Летище София успя да възстанови пътникопотока от предпандемичното ниво. За съжаление, транспортът на товари все още не е в съответствие с показателите на пътническия трафик и не се е възстановил напълно от нивото през 2019 г. Миналата година обемите успяха да се стабилизират в сравнение с предходните 2 години и да се увеличат с 5%. Първото тримесечие на 2024 г. се представя много добре по отношение на транспорта на карго и поща, като числата почти достигат нивото отпреди пандемията и се увеличават със 7% в сравнение със същия период на миналата година. Основните карго пазари остават Германия, Франция и Турция.
Както всички знаят, цялата индустрия на въздушния транспорт, включително каргото, беше повлияна от събитията през последните години, като цените на петрола, войната в Украйна, икономическото забавяне на световната търговия и пр.
Въпреки това сме настроени позитивно за бъдещето – миналата година глобалният товарен капацитет вече се възстанови и дори надмина нивата отпреди пандемията. Вярваме, че този курс ще продължи и през следващите години. Някои от основните тенденции, които допринасят за това, са увеличаването на търсенето на въздушен товарен капацитет (което започна по време на пандемията), възходът на електронната търговия, нейният междуконтинентален бизнес характер и търсената по-висока скорост за е-доставките. В момента значителни обеми пратки се пренасочват от морето към въздуха поради събитията в района на Червено море. Новите технологии също така допълнително развиват бизнеса (например цифровизацията, AI, проследяване в реално време и видимост).
Бързият темп на развитие на индустрията и изискването за внедряване на нови технологии налагат значителни инвестиции и това е едно от основните предизвикателства, пред които индустрията ще се изправи в бъдеще. Другите предизвикателства включват необходимостта от растеж, съчетан с възприемането на по-екологично устойчиви практики, състояние на трудовия пазар и потенциални търговски сътресения.
– Какви са стратегиите на СОФ Кънект за подкрепа на бизнеса на операторите на въздушно карго? Какви инвестиции предвиждате в тази насока и как те ще повишат ефективността на процесите?
– Що се отнася до бизнеса с въздушни товари, имаме предвидени няколко инвестиции в тази област, за да подобрим дейността и услугите, предоставяни на карго авиокомпаниите, които оперират на Летище София.
Първата от инвестициите е в обновяването на съществуващия товарен склад, който в момента се проектира. Целта е складът да се трансформира в модерно съоръжение, напълно готово да отговори на изискванията на карго авиокомпаниите и спедиторите, като новият му дизайн ще отговаря на всички дадени от тях предложения. Реновацията ще включва и ново оборудване за съхранение и сортиране, повече капацитет за нетрайни стоки (промишлени хладилници) и товаро-разтоварни рампи за камиони.
Втората инвестиция е внедряването на нова система за управление на товарите, която ще ни позволи да дигитализираме всички наши карго операции и да бъдем свързани в реално време с всички заинтересовани страни в карго бизнеса (спедитори, наземно обслужване, летищен оператор, карго авиокомпании). Ежедневните операции ще бъдат безпроблемно взаимосвързани между всички тях и ще можем да изпълним това много важно искане, идващо от всички тези заинтересовани страни.
– Обявихте, че през 2024 г. приоритет в инвестициите на СОФ Кънект ще бъдат дигитализацията и внедряването на платформи, базирани на AI. Какви са конкретните стъпки в изпълнението на тази цел и какви ще са ползите за сигурността и комфорта на пасажерите?
– Стратегията за дигитализация на летището е предназначена да подобри изживяването на пътниците на всички етапи – от пристигането на летището с кола или обществен транспорт до излитането. Най-новата ни придобивка на Терминал 2 е смарт системата за проверка на бордни карти от шведската Gunnebo Group. Едно гише може да обслужва между 10 и 12 пътници за минута, което значително намали опашките, тъй като пътниците могат сами да проверяват своите бордни карти.
Следващото нововъведение на летището ще бъде новата система за чекиране на багаж, която ще позволява на пътниците автоматично да чекират багажа си, без да чакат. Системата за проверка на сигурността също ще бъде разширена, за да позволи по-плавно преминаване без опашки до изходите за заминаване.
Уебсайтът на летището е обновен и вече предлага опции за резервация на услугите, предлагани на летището, от ВИП салони, „бърза писта“, хранене, пазаруване в магазините и дори осигуряване на място за паркиране.
Планирани са и много вътрешни промени. Планът за дигитална трансформация на летището е с бюджет от 10 млн. лв. и включва внедряване на система за по-голяма прозрачност, която проследява всички поръчки за покупка, осигурява дигитално фактуриране, а също и портала за обществени поръчки CosmoOne, където се обработват всички търгове на оператора.
– Започна изграждането на нов закрит паркинг близо до Терминал 2 с обща площ 25 хил. кв.м. Кога се очаква да бъде завършен и какви удобства ще предлага на пътниците?
– Откритият паркинг е ключов проект за нас и е част от плана за модернизация и развитие на Летище София. Той ще се простира на обща площ 25 хил. кв.м с капацитет за 1000 автомобила. Ще бъде изградена и нова система за контрол на достъпа. Това ще подобри трафика и ще намали опашките на Терминал 2. Сигурността и безопасността също ще бъдат подобрени. В паркинга ще има и места за електрически автомобили с прилежащи зарядни станции. Ще бъде внедрена система за контрол на достъпа заедно с нова бариерна система, базирана на разпознаване на регистрационния номер, която ще ограничи достъпа на неоторизирани таксита. Очаква се строителството да приключи до октомври, като проектът струва над 7 млн. лв. Опитваме се да гарантираме, че докато строителството е в ход, това ще окаже възможно най-малко въздействие върху пътниците на летището.
– Какви задачи стоят пред СОФ Кънект в изпълнение на стандартите за устойчивост и управление на въглеродните емисии?
– Ние се стремим да инвестираме и да се развиваме по екологосъобразен и устойчив начин чрез прилагането на водещи практики в областта. SOF Connect се ангажира да постигне нулеви въглеродни емисии от своите операции до 2036 г. само с 15% компенсации.
Терминал 2 ще бъде напълно обновен и разширен, като ще се подобрят комуналните услуги и ще се замени остарялото оборудване с ново от енергиен клас A или B.
Новият Терминал 3, който трябва да бъде построен до 2030 г., ще бъде проектиран и сертифициран по BREEAM стандартите за най-добра практика в устойчивото проектиране и мярка за екологичните характеристики на съоръженията.
SOF Connect планира инвестиция във фотоволтаична инсталация с мощност 20 MWp с батерии за съхранение на енергия за собствените потребности на летището, което ще има най-голям принос към постигането на целта за въглеродна неутралност.
Освен това SOF Connect електрифицира собствения си автопарк и планира да изгради както собствени, така и обществено достъпни станции за зареждане на електрически превозни средства.
Документацията на компанията вече е изцяло електронна, спестявайки над 100 кг CO2 емисии през първите 4 седмици след внедряването на системата. Дигитализирането на процесите на хартия е част от ESG стратегията на компанията.
– Опишете в 5 изречения как ще изглежда Летище София през 2030 г.?
– Визията и целта на SOF Connect за Летище София е то да стане регионален 5-звезден аеропорт и ние работим за постигането ѝ. До 2030 г. ще имаме готов и функциониращ Терминал 3. Трябва да бъдат завършени и другите големи строителни обекти. Летище София ще бъде модерната въздушна врата на България и притегателна точка за гражданите и бизнеса.
Ралица РУСИНОВА