На форум в София Христос Стайкурас говори за това колко е важно да се развиват високоскоростни жп линии.
За ускоряване на изграждането на транспортните коридори от Солун до Видин и от там към Северна и Западна Европа настояха Христос Стайкурас, министър на инфраструктурата и транспорта на Гърция и Гроздан Караджов, министър на транспорта и съобщенията.
Двамата са били единодушни, че е нужно да се даде висок приоритет и на проекта, който свързва Александруполис от една страна с Русе и от друга с Варна и Бургас.
Двамата министри са обсъдили темите по време на среща в рамките на петото издание на Софийски икономически форум.
Христос Стайкурас e подчертал, че трябва да се работи в посока предвиждане на конкретен бюджет за трансгранични проекти и че финансовият механизъм Свързана Европа е ключов за изграждането на европейските коридори, съобразно общите стандарти на ЕС. Министърът на инфраструктурата и транспорта на Гърция е завил още, цитиран от БТА, че „България и Гърция сега повече от всякога обединени в ангажимента си за подобряване на свързаността, стимулиране на икономическия растеж и постигане на успех в стратегическите транспортни инициативи“.
Христос Стайкурас е изтъкнал и нуждата от високоскоростни железопътни линии и тяхното интегриране, което ще подобри ефективността на транспортните системи на двете държави.
Караджов е поскал скорошно провеждане на разговори между България, Гърция и Румъния, за да бъде представен пред Европейската комисия общ план за изграждането на трасетата и да се търси допълнително финансиране на стратегическите проекти по направлението Север – Юг. По думите му над 18 000 гръцки компании вече оперират в България, като инвестициите надхвърлят 3,5 милиарда евро.
Гроздан Караджов подчерта още, че Коридор 8 остава ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Той припомни, че на българска територия се изграждат проекти по направленията София – Пловдив – Бургас и Карнобат – Синдел – Варна, с обща инвестиционна стойност в размер над 3 млрд. лева.
Липсващата железопътна връзка от Гюешево до границата с Републка Северна Македония от около 2,4 км ще се финансира по Програма „Транспортна свързаност“.