Без ефективни логистични процеси няма как да бъдеш един от добрите примери. Това заяви в интервю за сп. ЛОГИСТИКА Георги Търнев, управител IT и Логистика в dm.
Поводът да ви срещнем с него и добрите практики на dm е разширението на основния логистичен хъб на компанията, който вече заема площ от 19 000 кв.м. От триетажното съоръжение се обслужват както онлайн поръчките, така и доставките до 114 магазина в 44 български града.
Г-н Търнев, как доброто управление на логистичните процеси помага за утвърждаването на бранда dm?
Развитието на бизнеса ни изисква своевременно и постоянно надграждане на логистичните процеси. През последните години активно развиваме магазинната си мрежа, като плановете ни са това да продължи. В момента имаме 114 магазина в 44 града и сме най-голямата специализирана верига за търговия с дрогерийни стоки у нас. След старта на нашия онлайн магазин преди две години предлагаме възможност и за онлайн пазаруване. Стремим се към пълнота на клиентското преживяване без значение дали хората пазаруват във физическите ни магазини, в нашия сайт или мобилното приложение.
Този интегриран подход несъмнено изисква промяна и в управлението на логистичните процеси, така че те да осигурят в дългосрочен план ефективното функциониране на бизнеса ни. В днешно време логистиката е неизменна и изключително важна част от търговските процеси с пряко отражение върху клиентското преживяване и удовлетворение от пазаруването.
Ще дам само няколко примера: всички ние като клиенти искаме винаги да откриваме любимите си продукти на рафта в магазина; очакваме нашите онлайн поръчки да бъдат доставени в най-кратки срокове – останем ли доволни, или дори приятно изненадани от тези аспекти, това неминуемо ще затвърди доброто възприятие за бранда dm. Без ефективни логистични процеси няма как да бъдеш един от добрите примери.
Какви са характеристиките на складовата база като площ и капацитет след новото разширение?
Увеличихме площта на складовата си база почти два пъти и сега тя е над 19 000 кв.м. Удвоихме броя на рампите, утроихме площта за приемане на стока и увеличихме капацитета за складиране с над 5000 двуметрови палетоместа.
Специфично за нашия Логистичен център е, че е на три етажа, което е рядкост в логистиката. Имаме близо 9000 кв.м високостелажна част с работна височина между 11,50 и 13 м и над 8000 кв.м триетажна складова част с работна височина между 4,50 и 8 м.
Това е предпоставка за ефективното използване на складовото пространство и е свързано със спецификата на асортимента ни. Някои продукти са много малки – като декоративната и бялата козметика например, и конкретно за тяхното обслужване не е необходима голяма височина за складиране на резерви. Като цяло при всеки проект за модернизиране на складовата ни база целим максимално ефективното използване не само на площта, но и на височината на сградата. Затова търсим нови инженерни и архитектурни решения, както и необходимата модерна високоповдигаща техника, с която да обслужваме допълнителните резерви за складиране и във височина. При настоящото разширение успяхме да реализираме по-голяма работна височина на сградата, с което „спечелихме“ един допълнителен ред резерви във височина (над 1000 резерви) в сравнение с предходния етап.
От две години на територията на складовата ни база има отделна част, която е свързана с обслужването и логистиката на нашия онлайн магазин. Неговото развитие от старта през септември 2022 г. е изключително динамично. Към момента онлайн е достъпен почти целият ни асортимент и наблюдаваме стремителен ръст на онлайн покупките. В тази връзка почти удвоихме площта на онлайн зоната и сериозно увеличихме капацитета за едновременна обработка на клиентските поръчки, тъй като вярваме в нашия бизнес модел и имаме очаквания за значителни ръстове и през следващите години.
Как нововъведенията подобряват зареждането на магазините на веригата?
В последните години сме изключително щастливи от резултатите, които постига компанията. За предходната финансова година отчетохме рекорден ръст на оборота на dm България от близо 45%. Имаме ръст на клиентите както във физическите ни магазини, така и онлайн. Пряко свързани с тези резултати са ръстовете на количествата стока, които се обработват и доставят до магазините ни – само в рамките на последните три години говорим за кумулативен ръст от над 70%. По-голямата складова площ ни позволява не само да поддържаме необходимите наличности от нашите над 16 000 артикула, които поддържаме в асортимента, но е и предпоставка за моделиране и внедряване на ефективни складови процеси и технически решения, съответстващи на тези количества и ръстове.
Паралелно с разширяването на площта интегрирахме в складовата си система гравитационен блок-склад за бързооборотни и обемни артикули – гравитационен стелаж с ролкови пътища с по шест палетни места в резерв и тунел за комисиониране на най-долното ниво. Благодарение на него не само използваме по-добре пространството във височина (приблизително 20% повече палети на резерви за същата площ) в сравнение със стандартните стелажи, но и успяваме да поддържаме комисионирането на най-оборотните стоки без прекъсване и минимизираме възможността за неизпълнение на заявките на магазините за тези артикули поради липса на наличност на комисионерските места.
Каква е числеността на екипа Ви в логистичната база в момента?
Съвсем логично с развитието на нашата логистика нараства и числеността на екипа ни. Към момента в Разпределителния ни център работят близо 350 души – от последното ни разширяване през 2017 г. до момента броят на колегите ни е нараснал около пет пъти. Част от дейностите по модернизацията бяха свързани именно с подобряването на работната среда и осигуряването на повече удобства за колегите. Това за нас беше много важна част от проекта. Разширихме помещенията за хранене и почивка, изградихме голяма тераса за отдих на открито и шатра за хранене и почивка на чист въздух. Вече имаме пространство тип кафетерия и зала с джаги; около самата сграда предстои да се изградят беседки и още много други подобрения.
Модернизирахме и административната част, която вече е два пъти по-голяма. Имаме повече зали за срещи, които са оборудвани с най-съвременните комуникационни решения. Това позволява на екипа да работи хибридно, което в последните години се наложи като практика.
С какво логистичният център на dm край Гара Елин Пелин е по-различен от останалите бази на концерна?
Логистичните процеси в концерна работят по определени стандарти за ефективност и качество. Разбира се, има локални особености и различия в зависимост от мащаба на бизнеса в отделните държави. В Германия и Австрия например, където магазините на dm са десетки пъти повече от тези в България, голяма част от процесите са автоматизирани. Очаквам в следващите години автоматизацията да навлезе във все повече складови процеси и при нас, като към момента в Разпределителния център имаме внедрена автоматизирана система за движение на палети със стока – конвейерни линии, които транспортират палети със стока между етажите и се саморазтоварват. Работата в складовия комплекс и всички складови процеси са 100% системно поддържани – създадена специално за dm система управлява потока на информация към всеки служител за оптимално и ефективно изпълнение на конкретните му задължения, като данните от системата непрекъснато се анализират.
В същото време складовата ни база следва целите за намаляване на въглеродния отпечатък, какъвто е общият стремеж на целия концерн. При разширението подменихме изцяло осветлението с енергоспестяващо LED. Допълнително изградихме над 50 индустриални люка (лихткупели) на покрива и изпълнихме триетажната част на сградата с множество широкомащабни прозорци. Всичко това води до повече естествена светлина през голяма част от деня, което значително подобрява и комфорта при работа на колегите и също пести енергия. Изградихме фотоволтаична система на покрива, която ще покрива значителна част от нуждите ни. Имаме и климатична система, която работи с геотермална енергия. Без съмнение усилията ни в посока грижа за околната среда ще продължат. Отговорното корпоративно поведение е от все по-голямо значение за потребителите, а това от своя страна все повече ще повлиява всеки аспект от дейността на компаниите.