Регламент FuelEU, който влиза в сила от 1 януари 2025 г. ще създаде значителни предизвикателства и допълнителни разходи за корабната индустрия.
С него се цели постигането на по-нисък интензитет на отделените при работа на кораба парникови газове, като заложените в регламента стойности стават по-строги на всеки 5 години.
Изискването за определено ниво отделяните от корабите парникови газове се прилага за 100% от корабните горива при посещения в пристанища в рамките на ЕС, и 50% за други портове.
За да отговорят на изискванията, компаниите ще трябва, или да платят глоба на FuelEU, или да предприемат действия нивото на отделените парникови газове то корабите да влезе в границите на FuelEU.
Според данни от базираната в Хамбург фирма за морски технологии OceanScore, секторът на корабоплаването ще натрупа санкции на FuelEU от 1,35 милиарда евро (1,5 милиарда долара) през 2025 г.
Отбелязва се, че корабите ще бъдат санкционирани с глоба от 2400 евро на тон VLSFO-еквивалент (мазут с много ниско съдържание на сяра) за неизпълнение на първоначалната цел за намаление с 2% спрямо базовата стойност за 2020 г.
Пред The Loadstarq Албрехт Грел от OceanScore, предупреждава: „Както при EU ETS, сегментът на контейнеровозите е този, който ще понесе най-голямата част от тежестта на разходите за FuelEU, отчитайки 29% от брутните санкции. След него саro-pax с 14%, следвани от танкерите и корабите за насипни товари с 13% всеки.”
Тактиките за смекчаване включват увеличаване на дела на по-скъпите биогорива в горивния микс или обединяване с кораби на друга компания. Според Oceanscore „обединяването на кораби може да намали наполовина брутното финансово бреме за корабната индустрия“. Това е така, защото докато на корабите, използващи конвенционални горива, ще бъдат наложени санкции, то плавателните съдове, захранвани с LNG и LPG, ще бъдат стимулирани.
Регламентът FuelEU Maritime влиза в сила до 1 януари, но отговорните страни трябва да изготвят и представят план за мониторинг преди 31 август.