Тази година е специална за компанията Александър Логистикс, основана през 1994 г. от Иван Тодоров, Александър Димитров и Цветин Тодоров. Рулят на управлението постепенно преминава в ръцете на техните наследници Радослав Тодоров и Михаил Димитров.
Иван Тодоров, председател на Борда на директорите, съосновател на Александър Логистикс:
„Продължаваме да инвестираме в инфраструктура и технологии, за да осигурим решения за своите клиенти. Последните 5 години инвестирахме над 4 млн. евро в нови складови съоръжения и вече разполагаме с 15 000 кв.м закрити складове.“
Александър Димитров, мениджър и съосновател на Александър Логистикс:
„Складовата логистика и митническото представителство са от решаващо значение за бизнеса, за да управлява ефективно наличностите и да отговори навреме на пазарното търсене.“
Радослав Тодоров, мениджър Автомобилна спедиция:
„Основната ни дейност е свързана с автомобилна спедиция. Развихме над 30 регулярни групажни линии с всички държави от ЕС, както и с Англия, Турция, Грузия, Армения, Сърбия, като продължаваме на Изток. Предлагаме и спедиция на комплектни (FTL) и частични товари (LTL), както и експресен транспорт. За да осигурим надеждност на транспортните услуги, обезпечихме част от дейността си със собствен автомобилен парк, като използваме модерни технологии за дигитализация, включително IoT и GPS телематични решения.“
Михаил Димитров, мениджър Складова логистика и дистрибуция:
„Важна цел за фирмата бе да обезпечим транспортната си дейност със собствена мрежа за национална дистрибуция. За да решим ефективно задачата, последните две години развихме организация за доставки в страната с 12 хъба. Това ни позволява да предложим на клиентите си доставки в рамките на 24 часа в цяла България.“
Цветин Тодоров, съосновател и мениджър на Александър Логистикс:
„Независимо от стремежите за връщане на производства от Далечния изток в Европа, глобализирането на пазарите не може да бъде избегнато. За да обезпечим нуждите на своите клиенти, ние осигуряваме авио- и контейнерен транспорт от и за цял свят. Членове сме на някои от най-големите спедиторски мрежи в света.“
Ако искате да се движите бързо – вървете сам, ако искате да стигнете далеч – вървете с екип. Тази африканска поговорка ни припомня Цветин Тодоров, съосновател и мениджър на Александър Логистикс, и подчертава, че добрите резултати винаги са екипно дело. Независимо колко ключов е някой играч, сам не би могъл да отиде далеч.
Как малка семейна компания се превръща в пазарен лидер? Каква е основата на успеха на Александър Логистикс – прочетете цялото интервюто в брой 9 на сп. Логистика – на хартия или онлайн.
Г-н Тодоров, стратегиите за устойчивост при срив заемат все по-значимо място в чертаенето на бъдещите планове на компании от всички сектори. Какви са решенията на Александър Логистикс за осигуряване на т.нар. резилентност?
Диверсифицираме портфолиото си, като инвестираме и разработваме нови продукти, услуги, групажни линии в нови дестинации, мрежа за доставки в България. Развиваме и агентска мрежа извън Европа. Фокусираме се върху рентабилността, за да можем да продължим растежа си. Развиваме устойчиви взаимноизгодни взаимоотношения с доставчици, клиенти и партньори, като си осигуряваме гъвкавост и бърза реакция при промени в бизнес средата. Редовно преразглеждаме и подобряваме работните си процеси въз основа на минал опит и реагираме бързо на променящите се условия.
Числеността на населението на държавата спада, а нивото на образованост на работоспособните е сравнително ниско. На този фон стратегиите за устойчивост на Александър Логистикс са в няколко посоки. На първо място са задържането и обучението на персонала. Стремим се да направим всичко възможно, за да запазим талантите. Увеличаваме складовия си капацитет и in-house дейностите. Създаваме собствени структури както тук, в София, така и в страната. Навлязохме много сериозно в B2B last mile сегмента. Разполагаме с общо 12 крос-док хъба в България. За да предлагаме отличен сервиз, трябва да имаме качествена последна миля, а това означава да разполагаме с добри складове в различни локации в страната, в които да работи наш персонал. Знаете, имаме над 30 групажни линии и от София доставяме товари в цяла България. Наш фокус е надграждането на мрежата за доставки в страната, която вече е от водещите на пазара. От терминала на Александър Логистикс в столицата отпътуват от един до няколко камиона всяка вечер за всеки един от складовете в 11 наши бази в България. Същото се случва и в посока от страната към централния терминал с София.
Инвестирахме много и в закупуването на транспортни средства. В момента оперираме с 45 камиона – чрез тях предлагаме устойчива услуга в Европа и разчитаме на собствен транспортен капацитет.
Предлагаме решения от врата до врата и митническо освобождаване, така осигуряваме време на клиентите си да се фокусират върху основния си бизнес.
Дигиталната трансформация е ключ към успешните партньорства. Тя обаче изисква много ресурс и инвестиции, които имат потенциал временно да отслабят позициите на даден играч на пазара. Кога е най-подходящото време за въвеждането на дигитална трансформация в една компания от транспортно-логистичния сектор?
Бих започнал от края на въпроса – всички в логистичния бранш вече сме закъснели по отношение на дигиталната трансформация. Така че отговорът е: ако още не сте започнали, направете го веднага. Освен финансови средства за внедряването на нови технологии, за дигиталната трансформация се изисква и много ресурс за изграждането на екипи, в които най-добрите ни експерти се отделят временно от основните си задължения. Относно временното отслабване – ние винаги сме гледали голямата картина и сме формирали стратегиите си спрямо нея. Това ни позволява вече 30 години да сме един от лидерите в бранша. От друга страна, тази трансформация ни позволява да променим процесите си, като в резултат подобрихме комуникацията с клиентите и доставчиците. Намалихме административните разходи чрез дигитализиране на бизнес операциите. В крайна сметка така успяваме да обезпечим бъдещото си ефикасно развитие.
Дигиталната трансформация е не само имплементация на нов софтуер. Всъщност тя е непрекъснато преосмисляне на съществуващите бизнес процеси. Целта е да се определят местата, подходящи за автоматизация, тоест за прехвърляне на операции от човек към машина. Освен решения за цифровизация на документи тук говорим и за имплементация на IoT сензори, мобилни устройства за проследяване на last mile доставки. Подобно на куриерския бизнес, така и спедициите ще автоматизират процесите си – тоест, когато пратката дойде, IoT устройства без човешка намеса ще правят записи в TMS системата. Респективно цялата информация ще бъде достъпна чрез уеб портали на клиентите. А процесите, включващи обаждане и проверка на статуса на пратка, ще останат в миналото. Тук най-същественото е чистотата на данните. За да може да се изпълняват отлични операции, информацията трябва да бъде правилно въведена. Колкото повече данни се вкарват ръчно, толкова по-голям е шансът те да са неверни. От друга страна, за да осъществи дадена компания тази дигитална трансформация, тя трябва да разполага с информационна инфраструктура – ERP, TMS, WMS системи. Тази инфраструктура трябва да бъде подбрана от самото начало така, че да може да се интегрира с други системи, например за видеонаблюдение.
Още през 1997 г. решихме да инвестираме в собствени софтуерни разработки. И в момента системите, с които работим, са in-house продукти на наши екипи. Разбира се, за определени приложения аутсорсваме дейности, но архитектурата е наша. През всичките тези години сме обръщали изключително внимание на софтуерните разработки, които да подсигурят дигитализираните процеси. Работим с над 20 различни модула, използващи една обща информационна инфраструктура.
Осигурявате въздушен и контейнерен транспорт от и за цял свят. Кои ще бъдат доминиращите транспортни модели на Александър Логистикс до 2030 г.?
Както казах и преди малко, това е част от стратегията ни за резилентност. Разширяването на услугите идва по естествен път, след като сме спечелили доверието на хиляди клиенти. Предлагаме решения от врата до врата, митническо освобождаване, като по този начин осигуряваме време клиентите да се фокусират върху основния си бизнес. По отношение на транспортните модели България е традиционно доминирана от автотранспорта и в тази връзка ние сме косвени жертви на лошата инфраструктура и слабите товаропотоци по отношение на въздушно карго, контейнерни превози и жп транспорт. Както често се шегуваме, просто тичаме на друг стадион.
Наблюдавате ли отслабване на позициите на Европа в контекста на световните производства и търговия? Как nearshoring и friendshoring нюансите влияят на партньорствата на Александър Логистикс?
Независимо от трендовете за nearshoring, пазарът е и ще бъде глобален. В тази връзка ние не можем да останем извън overseas логистиката. Това определя и активността ни за създаването на международни партньорства. Членове сме на едни от най-големите спедиторски мрежи в света.
Относно европейската икономика надали аз съм човекът, който може да дава глобални икономически оценки, но е очевидно, че покупателната способност на средния европеец спадна значително. Това е и причината, поради която се преориентираме към редица cross-trade сделки, като се стремим да доставяме логистични услуги в подобни вериги на доставки.
Българските компании с финансите, с които разполагат, с инвестиционните си възможности са по-скоро малкото колелце от веригата, което реагира на движенията на глобалните играчи и M&A сделките.
Цялото интервю прочетете в брой 9 на списание Логистика – печатно и онлайн.