Ексклузивно за списание ЛОГИСТИКА изпълнителният директор на WCAworld говори за тенденциите в управлението на веригите на доставки, новите технологии и личното отношение към клиента в спедицията.
В световната организация на независимите спедитори WCAworld членуват над 12 200 малки и средни компании, 16 от които базирани в България. Какво прави тя за бизнеса и какви са настроенията на гилдията за пренареждащите се пазари? Запознаваме ви с Дан Марч, главен изпълнителен директор на WCAworld.
Г-н Марч, съвсем наскоро ръководената от Вас организация закри WCAworldwide Conference 2024 в Дубай? Кои са основните изводи, които се откроиха по време на мащабното събитие? Какви са очакванията за пазара през 2024 г.?
Конференцията бе изключително успешна, в нея участваха над 4500 делегати, спедитори от 181 държави. Сключените сделки по време на седмицата в Дубай се оценяват на над 10 млн. долара. Общите очаквания са, че гилдията на независимите спедитори ще продължи да се развива въпреки настоящите икономически и геополитически предизвикателства. Професионалистите са единодушни, че пазарът преминава през период на пренастройване след силните 2022 г. и първата половина на 2023 г. Има много възможности за растеж за динамичните и находчиви малки и средни логистични компании.
Как спедиторите могат да преодолеят турбуленциите, свързани с пренасочването на товари към нови транспортни модели и маршрути и все пак да останат иновативни и конкурентни на пазара?
Малките и средните спедиторски компании имат предимство в сравнение с големите мултинационални играчи, тъй като могат по-бързо да се приспособят и овладеят пазарните промени. За разлика от големите, малките и средните спедиции не са ограничени от „заключването“ на големи активи, структурите им са гъвкави и лесно адаптивни. Членовете на нашата WCAworld организация продължават да полагат усилия за своята дигитална трансформация. Чрез нея те подобряват ефективността си и предоставят висококачествено обслужване на своите клиенти. Ключовата полза от членството в нашата организация е бързо реагиране на промени в обемите и веригите на доставки.
Очаквате ли тенденциите за т.нар. nearshoring и friendshoring да се утвърдят като водещи за управлението на веригите на доставки през следващите няколко години?
До определена степен nearshoring и friendshoring вече са реалност. Все пак не бива да се забравя, че Азия, включително мощните Китай и Индия, ще продължат да бъдат доминиращи производствени центрове в глобален план и ще движат голяма част от световната търговия. Продължава преместването на някои фабрики от Китай към съседни държави, като Виетнам, Камбоджа, Индонезия и др.
Доколко е важно спедиторските компании да заложат на инвестиции в иновации чрез внедряването на дигитални платформи и технологии, базирани на AI? Какво се случва с решилите да отложат трансформацията?
Дигиталната трансформация е често използван термин (т.нар. buzz word) в индустрията от много години. Изборът ѝ все пак е правилното решение за спедиторските операции и е от ключово значение за бизнеса на клиентите им. Вече е достъпно огромно разнообразие от нови дигитални и софтуерни решения, което дава възможност на малките и средните спедиции да изберат точните за тях продукти. И тук отново ще подчертая, че малките и средните спедиторски компании могат да започнат да използват тези нови решения и технологии по-бързо от големите организации в бранша, което им позволява да бъдат на първа линия в промяната. Всяка спедиция трябва да обмисли добре коя е най-правилната за нея стратегия за дигитална и AI промяна.
Спедиторите разполагат с много бизнес данни. Как използването на притежаваната от тях информация може да им помогне да се адаптират по-плавно към променящите се пазарни условия?
Данните вече не са само инструмент, но и актив. Вече става изключително важно да имаш контрол над притежаваната информация и да я използваш, за да осигуриш ефективност и по-добро клиентско изживяване. Дори не можем да си представим още по какъв начин новите AI решения ще позволят на спедиторите да се възползват от данните си.
Но многото данни ни правят и по-уязвими на атаки. Как компаниите от сектора могат да повишат своята киберсигурност и защо това е важно?
Призоваваме всички наши членове да следват неотлъчно своите надеждни стратегии за киберсигурност. За жалост, виждаме, че компании от WCAworld претърпяват финансови загуби от киберпрестъпници и онлайн измамници. Нашата организация предлага застрахователен продукт при киберпрестъпления. Освен това WCAworld Академия провежда образователни курсове по киберсигурност.
Кои са основните предизвикателства за спедициите, произлизащи от новите регулации в изпълнение на Европейската зелена сделка?
Много е важно спедиторите не просто да познават, но и да бъдат проактивни в разбирането на промените, свързани с новите мерки и законодателство за емисиите и опазването на околната среда, лансирани в Европа и извън нея. Те трябва да заемат своите лидерски позиции в усилията за борба с емисиите. През 2023 г. стартирахме програмата WCAworld Eco и се присъединихме към Глобалния съвет за емисиите от логистика (Global Logistics Emissions Council – GLEC). Целта е да осигурим информация и решения за своите членове. Вече предлагаме утвърден в световен план инструмент за изчисляване на отделените от логистичните компании CO2 чрез нашия партньор Pledge, като освен това водим и обучения по темата отново във WCAworld Академия.
Каква всъщност е основната цел на WCAworld и как организацията помага на спедиторските компании?
Основната ни цел е да гарантираме, че малките и средните спедиции не просто оцеляват, но и печелят и се развиват в условията на все по-нарастваща конкуренция. Правим това, като осигуряваме възможност всеки член да премине успешно цялостен одит за качество. Работата в партньорската ни мрежа дава финансова защита на компаниите. Даваме достъп на своите членове до платформи и конференции, чрез които те разрастват своя бизнес. Предоставяме решения за трансгранични плащания без такси. Грижим се за обучението на членовете си, като им помагаме с покриването на стандарти и сертификати в индустрията. Осигуряваме дигитални платформи, които идентифицират нови възможности за развитие. Всички ползи от дейността ни е трудно да бъдат изброени тук. Информация в детайли има на сайта ни или може да бъде получена чрез контакт с наши служители. Гордеем се, че всяка година добавяме нови продукти и предимства, ориентирани изцяло в подкрепа на успехите на спедиторите. Средногодишно над 98% от компаниите продължават членството си. Стабилният ръст на нови дружества в WCAworld демонстрира колко ценна е организацията за своите членове. Но не си правим илюзии, че можем да спрем да развиваме иновации, които да помагат на нашите членове да станат по-устойчиви и силни в глобалните вериги на доставки.
Какво послание ще отправите към логистиците?
С цялото говорене за дигитални решения и еволюция, променящ се от AI свят, не бива да се забравя, че в основата на истинския успех на малките и средните спедиторски компании стои фактът, че те осигуряват на клиентите си изключително ниво на обслужване и лично отношение и грижа. А това е нещо, което по-големите и мултинационални компании трудно постигат.