Забавени доставки на самолети и части, остаряващ флот и по-високи разходи за гориво и поддръжка поставят индустрията под натиск.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), съвместно с консултантската компания Oliver Wyman, публикува доклад, според който предизвикателствата във веригата за доставки в авиационната индустрия могат да струват на авиокомпаниите над 11 млрд. долара през 2025 г.
Забавянето на производството на нови самолети и резервни части принуждава авиопревозвачите да удължават експлоатацията на по-стари машини. Това води до:
- около 4,2 млрд. долара допълнителни разходи за гориво – aвиокомпаниите експлоатират по-стари, по-малко икономични самолети, тъй като доставките на нови самолети се забавят, което води до по-високи разходи за гориво;
- 3,1 млрд. долара за поддръжка – световният флот остарява, а по-старите самолети изискват по-честа и скъпа поддръжка;
- 2,6 млрд. долара за лизинг на двигатели – авиокомпаниите трябва да наемат повече двигатели, тъй като двигателите прекарват повече време на земята по време на поддръжката. Лизинговите цени на самолетите също са се увеличили с 20–30% от 2019 г. насам;
- 1,4 млрд. долара за складиране на резервни части – Авиокомпаниите складират повече резервни части, за да смекчат непредсказуемите смущения във веригата за доставки, увеличавайки разходите за запаси.
Според данните от доклада, през 2024 г. търсенето на пътнически превози е нараснало с 10,4%, изпреварвайки капацитета (8,7%) и довеждайки до рекорден коефициент на натоварване от 83,5%.
„Авиокомпаниите разчитат на надеждна верига за доставки, за да работят и да развиват флота си ефективно. Сега имаме безпрецедентно чакане за самолети, двигатели и части и непредсказуеми графици за доставка. Заедно те доведоха до спираловидност на разходите с поне 11 млрд. долара за тази година и ограничиха способността на авиокомпаниите да отговорят на потребителското търсене. Няма просто решение за решаване на този проблем, но има няколко действия, които биха могли да осигурят известно облекчение. Като начало, отварянето на следпродажбеното обслужване би помогнало, като даде на авиокомпаниите по-голям избор и достъп до части и услуги. Успоредно с това по-голямата прозрачност на състоянието на веригата за доставки ще даде на авиокомпаниите данните, от които се нуждаят, за да планират блокиранията, като същевременно ще помогнат на OEM производителите да облекчат основните затруднения“, каза Уили Уолш, генерален директор на IATA.
Докладът призовава за стратегически подход и колективни действия от страна на производители, доставчици и авиокомпании, за да се преодолее дисбалансът между търсене и предлагане и да се изгради по-устойчива авиационна индустрия.



































