Вече повече от половин година тя е управляващ директор на ДСВ Роуд в България. С Ани Джамбазова-Крачева разговаряме за стратегиите за мотивиране на екипите, несигурността на пазарите, ресурса и експертизата на компаниите от бранша бързо да реагират на промените и изискванията на клиентите си.
– Г-жо Джамбазова-Крачева, DSV е сред водещите и най-бързо развиващи се играчи на глобалния логистичен пазар. Кой е двигателят на това развитие?
– Двигателите на растежа са не само разширяването на пазара и новите бизнес възможности. Екипът и успешните придобивания са движещата сила в DSV. През 2016 г. DSV придобива UTi, през 2019 г. се слива с Panalpina, а през 2021 г. укрепва още повече с покупката на Agility Global Integrated Logistics. Придобиванията дадоха възможност за комбиниране на най-добрите практики на компаниите, развитие на нови и по-гъвкави услуги, създаване на още по-отворена и разнообразна среда и екип.
– Какъв е пътят, който следвате, в подкрепа на развитието на компанията? Кои са най-големите предизвикателства?
– Визията ми за ДСВ в България е свързана с непрекъснатия растеж, благоприятната работна среда, в която екипите споделят общи ценности и цели и си сътрудничат за постигането им.
Важна предпоставка за развитието на компанията в България е възможността да използваме глобалната мрежа на DSV. Това, че сме част от глобална структура, съчетано с усилия на локално ниво в посока стандартизиране на процеси и услуги, оптимизиране на разходи по веригата на доставки, повишаване на ефективността и производителността, ни прави устойчиви и успешни.
Работим и в много тясна връзка с нашите клиенти, за да разберем предизвикателствата и проблемите им, така, че да адресираме конкретни предложения и концепции за техните вериги на доставки.
Но зад тези концепции, зад договорите, параграфите и KPI показателите винаги стои човек. Логистиката е people’s business и вярвам, че растежът не се измерва само в бизнес резултати, но и в развитието на служителите. Заедно с колегите от мениджърския екип на ДСВ в България работим освен върху разрастването на бизнеса, и върху развитието и ангажираността на екипите. Това е сложен процес, който изисква много отдаденост, постоянство и време. Но усилията несъмнено си заслужават и в дългосрочен план инвестицията се възвръща многократно.
Друг ключов елемент от успеха ни е доверието, което именно екипът на компанията печели, като поема и изпълнява своите ангажименти с изключителна отговорност както към клиенти, така и към доставчици и партньори.
Предизвикателствата са свързани основно с външната бизнес среда –несигурността на пазарите и като цяло в геополитическата обстановка, промените в нормативните изисквания. Тези обстоятелства са валидни за всички компании, така че въпросът е кой е по-подготвен и гъвкав в действията си.
Пазарът на труда остава предизвикателство. Стремим се да привличаме не просто добри професионалисти, но и хора, които дългосрочно се идентифицират с ценностите на DSV – нелесна задача, но основополагаща за развитието на една компания и за гарантирането на устойчивост в предлаганите услуги.
– Последният пазарен анализ на DSV за 2025 г. предрича ръст на фалитите и нарастващ натиск върху европейския автомобилен транспортен сектор. Какви са Вашите прогнози за сектора и съвети към опериращите компании в тази индустрия?
– Волатилността на пазарите, геополитическата обстановка и общата нестабилност, която се усеща в света в момента, неминуемо водят до пренареждане на пазарите, включително на логистичния. Комбинацията от намаляващи приходи и нарастващи разходи оказва натиск върху оборотния капитал на транспортните компании. Фалитите са част от този процес. Ако при предишната подобна вълна бяха засегнати основно компании с под 10 служителяи, то сега това явление засяга и средни по големина компании, като не подминава и българския пазар.
Отделно нормативните изисквания и необходимостта от бързото адаптиране към тях са предизвикателство както за компаниите от нашия бранш, така и за клиентите ни. Малко логистични компании имат ресурса и експертизата бързо да реагират на тези промени. Някои ще отпаднат от пазара, други ще опитат да пренасочат ресурсите си към по-непретенциозни и по-слабо регулирани пазари, Но всяко ново изискване или сътресение предоставя и множество възможности за транспортния бранш. Много клиенти търсят възможности да аутсорсват дейностите, в това число и отговорността по спазване на регулациите към логистичните си партньори.
Новите политики на някои движещи икономики в ЕС ще пренасочат транспортния капацитет към индустрии с по-специфични изисквания. Очакванията ми са за запазване на обемите в дългосрочен план, дори увеличение в някои индустрии, които до момента са били по-скоро периферни или нишови.
Неизменно външните, независещи от бизнеса фактори оказват влияние и върху нашата дейност, но минимизирането на негативните ефекти и идентифицирането на новите възможности е въпрос на адекватни и своевременни действия.
– Кои са ключовите инициативи на компанията, свързани с покриването на стандарти за постигането на устойчивост и въглероден неутралитет?
– Екологичната устойчивост не е просто регулаторно изискване, а стратегически приоритет за DSV. Като един от водещите логистични оператори в света осъзнаваме отговорността си за намаляване на въглеродния отпечатък. Групата DSV приема тези въпроси изключително сериозно – например в Дания има специализирана организация, която се занимава с тази тема, а във всяка държава има отговорник и посланик по устойчивостта.
Компанията инвестира значителни ресурси – както човешки, така и финансови, в различни устойчиви решения. Доказателство за това е получената от DSV Platinum сертификация на EcoVadis.
Целите ни в сферата на устойчивото развитие се определят в съответствие с глобалната стратегия на компанията. В рамките на това поемаме конкретни ангажименти за намаляване на въглеродните емисии и на локално ниво. Целта ни не е просто да спазваме регулациите, а да бъдем лидери в индустрията по отношение на устойчивите бизнес практики.
– Дигитализация, унифициране и стандартизиране на сервизите – това ли са основните приоритети на компанията? Навлизат ли AI базираните решения в операциите на ДСВ Роуд в България?
– Определено дигитализацията и подходите, базирани на AI, стоят в основата на модерната инфраструктура на една компания. Оптимизацията в дейностите, спестяването на време и минимизирането на риска от грешки със сигурност повлияват благоприятно корпоративната среда и ускоряват растежа. Проектите, свързани с AI, са ефективни, когато са имплементирани широко в дружествата от една група. Затова DSV насочва ресурси в тази сфера на централно ниво. Разчитаме както на глобални доставчици и продукти, така и на вътрешни екипи за разработването и внедряването на подобни решения. Към момента такива ни помагат в планирането и оптимизирането на крос-док пространствата и процесите, по-ефективното управление на европейската ни групажна мрежа. В последните години DSV разви 4PL услуга и т.нар. Control tower концепция, където AI решения подпомагат анализа на потоците и оптимизацията на веригите на доставки на големи наши клиенти.
Считам, че и тук е важен балансът между автоматизираните и извършваните от хора процеси, тъй като темпът на дигитализация и внедряване на AI е различен в различните компании. За да могат наши клиенти и контрагенти да се възползват от внедрените в DSV решения, то следва и тяхната корпоративна инфраструктура да е на съответно ниво, да е съвместима с AI решения.
Логистиката е бранш, който предоставя не само процеси, мрежи и решения по цялата верига на доставки. Това е бранш, който се основава и на доверие, устойчивост и грижа за потоците на нашите клиенти. А изграждането и поддържането на човешки взаимоотношения е извън възможностите на AI, така че на този етап балансът е необходимост.
– Управлявате над 140 души, на кои свои качества разчитате при реализирането на корпоративните цели?
– В работа си съм водена от открита комуникация, прозрачност в действията си, респект към работата на всеки един, доверие и грижа за екипа и бизнеса на компанията в България. Вземам решения на базата на дългосрочна стратегическа основа, а не на база краткосрочни цели и явления.
Що се отнася до лични качества – може би това, което най-много ми помага, е стремежът към постоянно развитие и довеждане на нещата докрай, без значение от трудностите по пътя.
Моята стратегия за мотивация на екипите е динамична. Адаптирам я спрямо средата във и извън организацията, спрямо екипите и конкретните служители. Всички ние сме различни, задвижваме се от различни фактори. Едно обаче е общо – за да постигнем каквото и да било, трябва да имаме фокус и увереност, че можем. Как конкретно постигаме това в ДСВ Роуд – чрез ясни цели и единна посока на развитие, чрез уеднаквяване на очакванията, но най-вече чрез предоставяне на свобода на екипите да проявяват своята креативност и способности.
– Как обаче се постига това постоянно развитие?
– Винаги съм инвестирала много енергия в самоусъвършенстване и развитие на управленските си умения. Дори сега продължавам да уча.
Освен личната нагласа, това, което ни движи постоянно напред, са единството и стабилността в екипите на компанията, както и предизвикателствата, които преодоляваме заедно. Развитието не е крайна цел, а път, по който вървим всеки ден.
– Кои са ключовите проекти, които ДСВ Роуд в България ще стартира през 2025 г.?
– Работим по множество проекти във всяка от дивизиите на компанията. Част от тях неминуемо са свързани с основните тенденции на глобалните пазари и стратегиите на DSV на централно ниво в посока дигитализация и устойчиво развитие.
България е част от BRiGHT региона на DSV (България, Румъния, Гърция, Унгария и Турция), където също текат проекти в множество направления – от чисто оперативната част на нашия бизнес, през „преживяването“, което клиентите ни имат, партнирайки си с ДСВ, до стратегическите инициативи като устойчиво развитие и въглероден неутралитет.
Конкретно в България усилията ни са насочени към проекти, свързани с вътрешните процеси, синергии между дивизиите и корпоративната култура. Ако трябва да откроя един от тях, то той е свързан с управление на промяната, адаптивност към обстоятелствата на бизнес средата, с откриване и използване на възможностите, които нестабилността на пазарите предоставя.
Ралица РУСИНОВА
DSV A/S оперира в над 80 страни
ДСВ Роуд е част от логистичния гигант DSV A/S. Компанията е основана през 1976 г. в Дания, като в момента оперира в над 80 страни. България е една от тях. „Като глобален доставчик на транспортни и логистични услуги сме част от инфраструктурата, която движи световната икономика“, посочва Ани Джамбазова-Крачева, управляващ директор на ДСВ Роуд в България. Бизнесът на групата е разпределен в три основни направления – сухопътен транспорт, въздушен и морски транспорт и складова логистика.
Историята на DSV в България започва през 1990 г. – в началото е семейна компания, впоследствие става част от Frans Maas Group, а през 2006 г. е придобита от DSV A/S. Фокусът на компанията е удовлетворяване на комплексните нужди на клиентите по цялата верига на доставки. „В динамичното време, в което живеем, способността на една логистична компания да поддържа непрекъснато обслужване и развитие на веригите на доставки въпреки предизвикателствата, пред които са изправени клиентите ни, а и самите ние, е ключово. В DSV това е стандарт и ежедневие“, каза още управляващият директор на ДСВ Роуд в България.