След 14 години строителство, многократни забавяния и инвестиция от стотици милиони евро, вторият тунел Фрежус официално ще бъде открит на 28 юли 2025 г.
Това е ключов момент за автомобилните превозвачи, особено на фона на предстоящото затваряне на тунела Монблан за няколко седмици.
Нов етап в трансалпийския транспорт
Строителството на втория тунел е мащабен инженерен проект с важно значение за европейския товарен транспорт. Новият тунел (дълъг почти 13 км) ще бъде използван изключително за трафик към Франция, докато старият ще обслужва превозни средства за Италия. Макар общият капацитет да остава същият, разделянето на потоците ще подобри безопасността и трафика на движението през Алпите.
Най-дългият двоен тунелен път в Европа
Новият Фрежус (точен размер: 12.848 км – 6.495 км във Франция и 6.353 км в Италия) става най-дългият двоен тунелен път в Европа, изпреварвайки Гран Сасо.
Инвестиция в сигурност и надеждност
Строежът струва 700 млн. евро, финансирани съвместно от концесионерите Sitaf (Италия) и Sftrf (Франция). Работите започнаха през 2010 г. в Италия и 2011 г. във Франция, а свързването на двата тунела се осъществи на 17 ноември 2014 г. Проектът обаче претърпя множество забавяния – пандемията от COVID-19, скъпящите се материали и допълнителни тестове за безопасност отложиха откриването му (първоначално планирано за 2021 г.).
Стратегическо откриване
Новият тунел стартира в критичен момент – от 1 септември 2025 г. започва 15-седмично затваряне на тунела Монблан. По това време товарният трафик между Италия и Франция ще бъде пренасочен през Фрежус, който ще стане главен алпийски коридор.
Модерни системи за управление
Безопасността е приоритет. Тунелът е оборудван с: Температурни и димни сензори; Термални камери на входовете; Хидрантна мрежа на всеки 130 метра; 9 аварийни кръстосани галерии; Център за управление на трафика (разположен в Италия).
Ограниченията остават:
Скорост: 50–70 км/ч
Минимална дистанция: 150 м между превозните средства.





























