Моделите FM и FH Aero на Volvo Trucks бяха обявени за най-безопасните камиони на пазара от реномирания независим орган за изпитания на автомобилната безопасност – Euro NCAP.
В първия по рода си Truck Safe 2024 за тестове на нови тежкотоварни автомобили, журито присъди максимална оценка от 5 звезди на двата модела на Volvo. Влекачите Scania G-series и Renault Trucks T бяха оценени с 4 звезди, докато Mercedes-Benz Actros L, Scania R-series, MAN TGX и DAF XF получиха 3 звезди.
С любезното съдействие на колегата от журито Международен ван на годината – Джордж Бароу, сп. Камиони проследява как са преминали първите тестове за сигурност на камиони.
Euro NCAP започна да оценява безопасността на автомобилите за работа през 2021 г. с въвеждането на рейтинг за ванове, който е базиран на тестовете на ниво стандартно оборудване на лекотоварните автомобили. Euro NCAP се надява, че стартът на тестовете за камиони ще помогне на фирмите и на ръководителите на автопаркове, за да бъдат те по-добре информирани, като същевременно ще насърчи разработките на още по-високи нива на стандартните системи за безопасност.
Въвеждането на Общия регламент за безопасност 2 на ЕС (GSR2) увеличи изискванията за стандартно оборудване, което производителите на автомобили за работа трябва да имат в своите превозни средства. Но по-строгите тестове на Euro NCAP надхвърлят минималните европейски изисквания за системи за безопасност. В резултат на това, два от първоначално тестваните тежкотоварни автомобили (S-Way на Iveco и Mercedes-Benz Actros) са се представили по-слабо от очакваното, тъй като производителите не са участвали с най-актуалните си модели.
Полевите изпитания отчитат, както активната, така и пасивната безопасност. Euro NCAP оценява камионите в две основни категории, а плановете са по-нататък да се въведат и допълнителни класификации.
Засега критериите за тестване обхващат Safe Driving – безопасно шофиране, където се разглеждат системите и цялостния дизайн, които предотвратяват рисковете от злополука, и Collision Avoidance – за избягване на сблъсък. Трета класификация – Rescue, за спасяване след злополука, оценява как службите за спешна помощ могат да получат достъп до, или да подсигурят превозното средство. Тук всички превозни средства са получили еднакви точки, като този критерии ще се развива с тестването на повече превозни средства, включително и е-камиони.
Всички производители са били поканени да изпратят най-големите си влекачи за тестване. Scania и Volvo са избрали да направят допълнителни тестове, съответно G-серията и FM серията.
„Участието в Euro NCAP е доброволно начинание. Ние отдаваме признание на производителите, които предлагат значително повишена безопасност спрямо това, което се изисква от закона. Много производители са надхвърлили изискванията и визията от кабината е добър пример за това. Например DAF има отлична директна видимост и е изпреварил регулациите, които ще достигнат сегашното му ниво чак през 2029 г.“, обяснява Матю Ейвъри, директор на Euro NCAP за стратегическо развитие.
DAF XF отбелязва най-висок процентен резултат за голяма кабина в категорията Безопасно шофиране с резултат от 85%, а по-добър резултат от 87% е постигнат само от по-малкия и по-нисък Volvo FM. Euro NCAP отличава XF за неговото визуално представяне, признавайки го като притежаващ водещи в класа визуални линии с много дълбоки прозорци, ниски линии на колана, по-нисък прозорец на вратата и за системата за наблюдение с камера (CMS), заместваща традиционните огледала.
Тук по-нисък е резултатът за избягване на сблъсък – 35%, липсвала е система за поддържане на лентата, и разпознаване на велосипедисти, като добра производителност е показала системата за аварийно спиране (AEB) при уязвими участници в движението.
„DAF XF е 3-звезден с наистина добра визия и постига най-висок резултат за безопасно шофиране, но технологията му за избягване на сблъсък засега е на средно ниво. Като цяло производителите засега поставят акцента си или само върху първо ниво – Безопасно шофиране, или само върху второ ниво – Избягване на сблъсък“, добавя Ейвъри.
В допълнение към общата категоризация, редица превозни средства са отличени и за безопасността си в градска среда за доставки. Освен DAF XF, Volvo FH Aero, Volvo FM и Scania G-series получават статут City Safe.
Iveco S-Way получава оценка от 1 звезда до голяма степен поради факта, че превозните средства на компанията, съвместими с GSR2 на ЕС, в момента са в процес на пускане на пазара. Без необходимите AEB и CMS системи, S-Way, тестван на Euro NCAP, е постигнал 32% резултат за безопасно шофиране и 19% за избягване на сблъсък. Отчетена е и липсата на системи за поддържане на лентата и на системи за защита за уязвими участници в движението и на велосипедисти.
MAN също е имал проблем с аспекта за директна визия с TGX, но резултатът за безопасно шофиране тук е 56% заради значително по-добрата непряка видимост благодарение на системата за наблюдение с камера и добрата визуална перспектива за водача. Резултатът за избягване на сблъсък от 60% е подсилен от много добрата поддръжка на лентата, както и AEB системите, оценени като добри при Truck 2 Car и уязвимите участници в движението.
Тестваният Mercedes-Benz Actros също не е бил съвместим с регламента GSR2, но е отбелязал много добър резултат от 72% за безопасно шофиране и 51% за избягване на сблъсък, поради високия си стандарт на оборудване. Липсата на камери от клас V и клас VI за мониторинг е намалила резултата за безопасно шофиране.
Ейвъри коментира: „Въпреки че Actros от моделната година 2024 не беше съвместим с GSR2, той има много добро оборудване и AEB функции.“
Renault Trucks T е получил оценка от 4 звезди благодарение на своите висококачествени усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), записвайки над средните резултати, както при показателите за безопасно шофиране, така и при тези за избягване на сблъсък. Въпреки че пряката визия е оценена само като „адекватна“, много добрият AEB, асистент системите за скорост и наблюдението на водача са увеличили оценката му.
Scania получава оценка от 3 звезди за R-серията, въпреки че с резултати от 64% и 62%, съответно за безопасно шофиране и избягване на сблъсък, това далеч не е слабо представяне. Тук са отчетени пропуски при пряката и непряка визия, но много доброто наблюдение на водача и AEB системите за автомобили и уязвими участници в движението са повишили оценката. Основните липси при R-серията изглежда са отстранени при по-малката кабина на G-серията, което повишава оценката й до 4 звезди благодарение на резултат за безопасно шофиране от 71%.
Volvo Trucks обаче е доказал, че е възможно, както големите, така и средните кабини да постигнат максимален брой звезди. И двата камиона имат висок резултат за избягване на сблъсък – съответно с 89%, но 80-те % за FH Aero за безопасно шофиране са надминати от ниската кабина на FM с по-добра визия, което води до резултат от 87%.
Коментирайки 5-звездните оценки за двата автомобила на Volvo Trucks, Анна Вриге Берлинг, директор по безопасността на трафика и на продуктите на Volvo Trucks, каза:
„Безопасността е наистина значима ценност за нас и нещо, върху което непрекъснато работим, за да го подобрим. Тази оценка е доказателство от независими експерти, че това, което правим, е правилно. Камионите тук не са разработени според критериите на Euro NCAP, но всички преследваме едни и същи цели за подобряване на безопасността. Разполагаме с повечето GSR2 системи от дълго време, като непрякото наблюдение на водача например. Ние базираме развитието си на база разследвания на произшествия и разполагаме с много от тези функции доста преди да влязат в сила изискванията.“
Тя добавя: „Вярвам, че е много важно за нашите клиенти, и за клиентите на нашите клиенти, да оценят ползата от безопасността на следващо ниво. Този тип задълбочени тестове ще им дадат по-конкретна информация относно безопасността.“
В следващата фаза на Euro NCAP тестовете ще се оценяват превозни средства, които се срещат по-често в градска среда, като влекачи за дистрибуция или превозни средства шаси-кабина.
Euro NCAP потвърждава, че от 2030 г. процесът на оценяване ще включва и тестове за пасивна безопасност при сблъсък, с включен тест за челен сблъсък, и ще разглежда само стандартното оборудване.