Всеобхватната концепция за безопасност предлага подобрена защита на водачите, околната среда и спасителните екипи. Тестът за сблъсък в реални условия е потвърдил структурната стабилност и целостта на батерията. Изследването на пътните произшествия е интегрирано в разработването на камиона още от самото начало.
Батерийно-електрическият Mercedes-Benz eActros 600 за дълги превози съчетава ефективност и устойчивост, с най-високите стандарти за активна и пасивна безопасност. Още в началната фаза на разработка, вътрешният екип за изследване на произшествия на Mercedes-Benz Trucks оцени съществуващите данни от реални инциденти и ги приложи конкретно към елементите на дизайна на превозното средство. Целта беше последователно да се приспособят защитните мерки към типичните сценарии за произшествия с тежкотоварни автомобили.
Като част от тестовете за сблъсъци в реални условия в Ноймюнстер, Шлезвиг-Холщайн, eActros 600 е подложен на страничен удар от вида, който може да възникне при сериозни пътни произшествия. Резултатът от теста: Въпреки значителната приложена сила, цялата система с високоволтова батерия и всички електрически компоненти остават непокътнати.
„Още от началото нашата цел беше да не правим компромиси по отношение на безопасността на превозното средство“, казва Феликс Питлер, разработчик по пасивна безопасност в Mercedes-Benz Trucks. „При електрическите задвижвания особено важно е, не само да се гарантира защита на пътниците, но мерките за защита на непосредствената околност също са от решаващо значение.“
Всеобхватна концепция гарантира сигурно пространство при екстремни условия
Укрепената кабина и дефинираните зони за поглъщане на енергия в предния край на превозното средство разсейват ударните сили при сценарии с фронтален сблъсък по целенасочен начин чрез оптимизирани за сблъсък структури. По отношение на сценарии със страничен удар, последният тест е потвърдил, че високоволтовите батерийни модули остават непокътнати и корпусът не показа критични деформации благодарение на рамковата архитектура, специално разработена за сблъсъци с тежкотоварни автомобили. Освен това, за повишаване на защитата на водачите са налични системи с въздушни възглавници и предпазни колани със затегатели. Франк Мюлер, ръководител на Изследване на произшествия и Пасивна безопасност в Mercedes-Benz Trucks, добавя: „Тестът показа, че механичното напрежение е високо, но нашата концепция работи надеждно.“
Поглед зад кулисите на специалния тест
Преди теста са проведени анализи на базата на симулации, сензорите са инсталирани и прецизно калибрирани; всеки компонент е точно пригоден към тестовия сценарий.
„За мен лично последните две до три минути преди сблъсъка са особено очарователни“, описва Кристоф Бергер от екипа по пасивна безопасност момента точно преди активиране на тестовата последователност. „Всичко става по-тихо отпреди и въздухът е изпълнен с концентрирано напрежение.“ При удара над тон маса се сблъсква със страната на камиона със скорост над 50 км/ч.
Високоволтовата система е проектирана за безопасност
Високоволтовата (HV) система, включително батериите, отговаря на строги вътрешни изисквания по отношение на изолационна технология, механична защита и компоненти за противопожарна защита, за да се намалят потенциалните рискове след тежки повреди. По този начин серийните превозни средства отговарят на всички текущи правни стандарти, както и на брандови специфични критерии за тестване, които значително надхвърлят регулационните изисквания.
След всеки физически тест първо се извършва проверка за освобождаване от специализирани екстрени служби; едва тогава започва подробното разглобяване на централните компоненти за анализ на щетите спрямо данните от симулацията. Мюлер обобщава: „Резултатите ясно потвърдиха очакванията ни; на практика тук не би имало опасност.“
Защо тестовете продължават дори след началото на серийното производство
Mercedes-Benz Trucks провежда редовни физически тестове, дори когато даден модел вече е в серийно производство, за да прави непрекъснати подобрения. Новите констатации от данните от ползването се подават непрекъснато обратно за продуктовата гама. Това гарантира, че технологичните разработки могат да бъдат прилагани незабавно, правните промени се спазват и новите изисквания на клиентите се вземат предвид.
С този подход Mercedes-Benz Trucks последователно следва своите цели за Визия Нула за максимална безопасност на пътищата, както за конвенционални, така и за батерийно-електрически тежкотоварни превозни средства в Европа.
Допълнителни активни помощни системи:
Mercedes-Benz eActros 600 не само отбелязва връх в безвъглеродния транспорт на дълги разстояния, но и впечатлява със своите модерни системи за безопасност и подпомагане. Те включват:
Active Brake Assist 6 с 270-градусов мониторинг на околната среда, който може да засече потенциално опасни ситуации и при необходимост да спре превозното средство самостоятелно.
Active Sideguard Assist 2, който може ефективно да подпомага водача, особено при завои и смяна на лентата.
Front Guard Assist наблюдава зоната непосредствено пред камиона, осигурявайки допълнителна защита за пешеходци и велосипедисти.
Active Drive Assist 3 позволява полуавтоматизирано шофиране на магистрала, облекчавайки водача при дълги пътувания.
Attention Assist 2 може да предупреди за невнимание и умора.
Mercedes-Benz eActros 600 е много тих на пътя, което е полезно, както за водачите, така и за околната среда. За да се гарантира, че уязвимите участници в движението като пешеходци и велосипедисти все пак могат да чуят електрическия камион в близост, той е оборудван с външна Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) в съответствие с правните изисквания. В зависимост от условията на шофиране, се възпроизвеждат звуци за движение напред или назад. Освен това, звукът варира в зависимост от скоростта на движение и позицията на газ педала, което позволява добра акустична чуваемост в градския трафик. Футуристичният звуков спектър на инсталираната в eActros 600 система AVAS е проектиран да отразява образа на тежко превозно средство и да допринася за по-добра разпознаваемост в градския трафик.
За eActros 600
Mercedes-Benz Trucks отпразнува старта на серийното производство на eActros 600 в края на ноември миналата година в заводът на Mercedes-Benz във Вьорт. Доставките към клиенти започнаха през декември 2024 г. Електрическият флагман на Mercedes-Benz Trucks вече многократно е доказвал възможностите си при реални условия: При използване от клиенти и в рамките на „eActros 600 European Testing Tour 2024“ – 15 000-километрово изцяло електрическо пътуване през общо 22 държави, и „European Testing Tour Winter 2025“ на около 6 500 километра през Северна Европа, всяко с обща маса на композиция от 40 тона. Освен това, e-камионът беше избран за „Международен камион на годината 2025“. Наградата е най-важната в индустрията и се връчва ежегодно от организацията International Truck of the Year (IToY), състояща се от 24 журналисти, работещи в областта на товарните автомобили от Европа, включително и представител на сп. КАМИОНИ.
Високата капацитет на батерията от над 600 киловатчаса – откъдето идва и моделното обозначение 600 – и нова, особено ефективна електрическа задвижваща ос, разработена вътрешно, позволяват на eActros 600 да постигне пробег от 500 километра без междинно зареждане. Този пробег е постигнат при много реалистични и практически условия с обща маса на състава от 40 тона, която също може да бъде значително надвишена в зависимост от стила на шофиране и маршрута. eActros 600 дори ще може да изминава много над 1000 километра на ден. Междинно зареждане по време на задължителните почивки на водачите прави това възможно, при условие че има налични възможности за зареждане.
eActros 600 има три батерийни пакета, всеки със 207 кВтч. Те предлагат инсталиран общ капацитет от 621 кВтч. Батериите се основават на литиево-фосфатна технология на клетките (LFP) и се характеризират с дълъг експлоатационен живот. Разработчиците в Mercedes-Benz Trucks проектираха eActros 600 да отговаря на същите изисквания за издръжливост на превозните средства и компонентите като сравним конвенционален тежкотоварен Actros. Това означава до 1,2 милиона километра за десет години експлоатация. След този период на използване, здравето на батерията трябва да е над 80 процента. За разлика от други технологии за батерийни клетки, с LFP технологията може да се използва и над 95 процента от инсталирания капацитет. Това улеснява по-висок пробег при същия инсталиран батериен капацитет. Превозното средство е технически проектирано за обща маса на състава до 44 тона. Със стандартно полуремарке, eActros 600 има товароподемност от около 22 тона в ЕС. Възможно е в някои случаи националното законодателство да позволява по-високи товароподемности.
За да задоволи още повече изисквания на клиентите си, Mercedes-Benz Trucks наскоро разшири своята гама от батерийно-електрически камиони с допълнителни варианти, базирани на Mercedes-Benz eActros 600. В зависимост от техните изисквания по отношение на обхват, товароподемност и комфорт, клиентите ще могат да избират между два варианта на кабината, два или три батерийни пакета, множество междуосия и нови конфигурации на осите. Втората генерация на eActros по този начин предлага над 40 варианта на базовото превозно средство. Новите версии на превозните средства притежават ключовите характеристики на eActros 600, като LFP батерийна технология и специално разработената eAxle.





























