Тестовата писта Балоко, Северна Италия, бе мястото, където в края на октомври Stellantis обяви пред международната преса новата си глобална офанзива в света на лекотоварните автомобили. Програмата Pro One е насочена към постигане на глобално лидерство в сегмента и включва също така пълна гама от обновени лекотоварни автомобили.
Pro One означава общо предложение за мобилност, идващо от всичките шест емблематични марки, влизащи в глобалната компания Stellantis – Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot, Ram Commercial и Vauxhall. Част от програмата е и стратегическият план Dare Forward 2030. За изпълнението му Stellantis разчита на пълната гама лекотоварни автомобили от шестте марки, включваща компактни, средноразмерни и големи ванове, пикапи и един микромобил.
Във връзка с новата си стратегия Stellantis представи в края на октомври и пълната си гама от обновени свързани ванове, сред които е и новият електрически ван Ram ProMaster EV. Програмата е глобална и не всички от изброените превозни средства ще се продават на всички пазари. Така например в Северна Америка офанзивата ще включва пускане на четири електрически пикапа през следващите две години, включително на новия Ram 1500 REV през 2024 г., както и на ново водородно решение, върху което се работи.
Целите
От Stellantis отчитат, че за момента са пазарен лидер при електрическите лекотоварни автомобили в Европа. Компанията е лидер при лекотоварните автомобили в Южна Америка, втора в Близкия изток и Африка, трета в Северна Америка. Офанзивата на Stellantis е подкрепена от около 20 000 точки за контакт с клиенти в цял свят и глобален производствен отпечатък в 12 държави.
Офанзивата на Stellantis стъпва на няколко основни стълба. На първо място – е лидерството при предложенията за автомобили с нулеви емисии, подкрепено от собствени решения, които включват електрически превозни средства от второ поколение с по-дълъг пробег, както и уникално решение за задвижване с водородни горивни клетки, което да е част от стабилна екосистема. Офанзивата включва надграждане на софтуера до 100% свързаност на новите ванове и пикапи още до края на 2023 г.
Разработването на безпроблемна цифрова екосистема за фирми от преработвателната и строителната индустрия, която да намали времето за изпълнение на задачите им, както и свързване на клиенти, дилъри, преработватели и производители, е друг стълб от програмата. Цялостна екосистема за зареждане, предлагана от Free2move Charge, трябва да предостави индивидуално и безпроблемно зареждане на електрическите ванове и управление на парковете на клиентите, навсякъде и по всякакъв начин. Подкрепата ще включва хардуер, софтуер, инсталации и услуги. Финансирането чрез Stellantis Financial Services, пък трябва да осигури на марките на компанията конкурентност на пазара на ванове.
Новата стратегия на Stellantis бе офиицално представена от Жан-Филип Импарато, ръководител на бизнес отдела за търговски превозни средства на Stellantis, и Ксавие Пежо, старши вицепрезидент на бизнес отдела за търговски превозни средства на Stellantis, които очертаха плановете, включени в офанзивата. Заедно с това те представиха и пълната гама от обновени и свързани лекотоварни автомобили на Stellantis – компактни, средноразмерни и големи ванове.
„Ние стартираме Pro One, за да използваме нашето безспорно лидерство при търговските превозни средства чрез концепцията – шест марки, една сила – тъй като този бизнес представлява една трета от нетните приходи на Stellantis – каза Жан-Филип Импарато. – Тъй като очакванията на клиентите стават все по-сложни и разнообразни, ние сме тук, за да отговорим на всяка специфична нужда със специално решение. Нашата мисия е да сме рамо до рамо с нашите клиенти по целия свят и да доставяме продуктите и услугите, които им помагат да процъфтяват.“
Обновената гама
Безпрецедентното и пълно обновяване на гамата от ванове на Stellantis, като част от офанзивата Pro One, на практика стана световна премиера на 12 обновени лекотоварни превозни средства от всички сегменти ванове на Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot и Vauxhall. Обновената гама идва под мотото Шест марки, една сила и включва нови ванове във всички сегменти – компактен, среден и голям. Така в Балоко бяха разкрити новите Citroën Berlingo, Jumpy и Jumper, идващите от FIAT Professional нови Doblò, Scudo и Ducato, новите модели на Opel/Vauxhall – Combo, Vivaro, Movano, новите Peugeot Partner, Expert и Boxer, както и новият Ram ProMaster EV.
При всички от моделите ще се отдава приоритет на версиите с нулеви емисии. Второто поколение електрически ванове на Stellantis идва с увеличен пробег с едно зареждане, при всички модели, без компромис с товароносимостта и товарния обем. При средноразмерните ванове – Jumpy, Scudo, Expert и Vivaro през 2024 г. ще бъде въведено и предложение за задвижване с водородни горивни клетки, също без компромис по отношение на ефективността и производителността.
„Това второ поколение ванове с нулеви емисии, ще подсили още повече лидерството ни при електрическите ванове във всички сегменти“, каза Ксавие Пежо при представянето.
Много са новостите при представеното обновено поколение ванове от гамата на Stellantis. Превозните средства идват с изцяло са обновени кабини, които са оборудвани с нова информационно-развлекателна система с 10-инчов сензорен дисплей. Оборудването включва още 18 модернизирани усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), които осигуряват автономно шофиране до второ ниво на автономност.
Второто поколение електрически ванове на шестте марки в Stellantis трябва да осигури най-добрия в класа пробег с едно зареждане от над 330 км. Батерийните пакети при малките и средни ванове ще бъдат с капацитет 50 или 75 кВтч. В сегмента на големите ванове батерията от 110 кВтч ще позволява изминаване на до 420 км без зареждане. Бързото зареждане на батериите от 0 до 80%, при мощност 150 кВт, ще става за по-малко от час.
Второ поколение ванове, задвижвани с водородни горивни клетки, при средноразмерните модели на Stellantis ще бъде лансирано в средата на 2024 г. Пробегът с едно зареждане тук трябва да е до 400 км. След това водородните задвижвания ще бъдат внедрени и при големите ванове, чрез използване на архитектура със средна мощност, което ще позволи пробег с едно зареждане при моделите от сегмента до 500 км, като времето за презареждане ще бъде 5 минути.
Допълнителните технологии при новите електрически ванове включват регенеративна спирачна система, управлявана от пера на волана. Термопомпа оптимизира използването на енергия при зимни условия, за да увеличи максимално пробега на автомобила.
Водачът е във фокуса на обновената гама ванове. Той ще може да разчита на ново поколение интерфейс човек-машина (HMI), който подобрява производителността и безопасността. Инструменталните табла и централните дисплеи са по-големи и могат да се конфигурират от водача. Системата Dynamic Surround Vision използва външни камери, които осигуряват широк изглед около автомобила, помощ за навигиране в трафик и претъпкани улици.
Безжична свързаност, активирана още при доставката на превозното средство, държи водача информиран, а мениджърите – свързани с техните автопаркове в реално време. Това позволява спестяване на разходи, чрез превантивна поддръжка, обучение за ефективно шофиране, маршрутизиране на електрическите превозни средства и управление на зареждането. Ефирните актуализации ще позволят на превозните средства да се развиват заедно със своите потребители.
При компактните ванове новата функция Smartphone Station позволява свързване със специално приложение, което превръща мобилния телефон в контролен панел за автомобила. В големите ванове ще е налично водещо в класа ниво 2 на автономно шофиране чрез комбинация от адаптивния круиз контрол, функцията спри-тръгни, функцията за позициониране в лентата за движения и асистентът за движение в трафик. Новото поколение ДВГ се комбинира с 8-степенна автоматична предавателна кутия.
Изцяло новите лекотоварни автомобили ще се оборудват с LED основни светлини.
Всички ванове ще бъдат 100% свързани като стандарт. Това трябва да е факт още до края на 2023 г., като от 2026 г. всички лекотоварни автомобили на Stellantis ще получават актуализации на софтуера онлайн. Това, смятат от Stellantis ще позволи на компанията да постигне една от целите си – осигуряване на 5 милиарда евро приходи от свързани услуги, които са един от седемте развиващи се бизнеса в стратегическия план Dare Forward 2030.
„Същността на нашето ориентирано към клиентите обновяване на цялата ни гама ванове е да няма компромиси по отношение на пробега, възможностите, безопасността и свързаността“, каза за новата гама Лука Маренго, ръководител на лекотоварното пордразделение в Stellantis.
Стратегията Pro One също така стартира пилотна програма за модернизиране Qinomic, използвайки опита на Stellantis в областта на кръговата икономика, която има за цел да удължи живота на съществуващите ванове с ДВГ чрез достъпно и надеждно преобразуване в електрически.
Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Балоко – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ