В Швейцария ще влязат в сила промени в системата за пътни такси. Настоящата система от 1 юни ще бъде напълно заменена с EETS (Европейската електронна система за таксуване). Освен това Швейцария адаптира своите правила към законодателството на Пакет Мобилност.
Тази година Швейцария се отказва от досегашния метод за изчисляване на пътните такси. Устройствата Emotach OBU вече са изоставени – от 1 януари инсталирането, подмяната и поддръжката на тези устройства са спрени. Въпреки това, старите устройства все още могат да се използват най-късно до 31 декември 2025 г., съобщава Федералната служба за митници и гранична безопасност на Швейцария (BAZG).
Настоящата система ще бъде напълно заменена с EETS (Европейската електронна система за таксуване) от 1 юни 2025 г., която ще стане основният метод за събиране на пътни такси за превозни средства.
„Швейцария е още една държава, която реши да ускори и автоматизира системата за таксуване на пътни такси, като преминава към решението EETS, което бавно се превръща в стандарт в Европа. Системата EETS е изключително удобна за транспортните компании, тъй като премахва необходимостта от множество решения за пътни такси, позволявайки ви да използвате само едно бордово устройство“, обяснява Томаш Гуралевич, национален мениджър продажби в групата Eurowag.
BAZG пояснява, че за да използват EETS в Швейцария, чуждестранните превозвачи трябва да сключат договор с един от официално одобрените доставчици. Те включват:
– Telepass SpA,
– Toll4Europe GmbH,
– Axxès SAS.
Адаптация на законодателството към Пакет Мобилност
Новият метод за изчисляване на таксите не е единствената значима промяна за превозвачите, които оперират в Швейцария. Държавата също адаптира своите правила за достъп до пазара, за да се съобрази с разпоредбите на ЕС.
Федералният съвет на Швейцария одобри промени в разпоредбата за лицензиране на компаниите за автомобилен транспорт, които ще влязат в сила на 1 май. От тази дата ще се прилагат по-строги правила за проверка на действителното седалище на компанията. Тези мерки имат за цел да предотвратят създаването на „фирми-пощенски кутии“ в Швейцария от чуждестранни транспортни компании, за да заобикалят забраната за каботаж.
Освен това разпоредбата въвежда нови прагове за финансова устойчивост за компании, притежаващи лекотоварни автомобили, и намалява съществуващите прагове за автомобили над 3,5 тона.
„Товарно транспортна компания, която използва изключително превозни средства с общо тегло над 2,5 до 3,5 тона, се счита за финансово устойчива, ако нейният собствен капитал и резерви възлизат на най-малко 1800 швейцарски франка за първо превозно средство и 900 швейцарски франка за всяко следващо превозно средство“, се посочва в нормативния акт.
Освен това разпоредбата уточнява, че една товарно транспортна компания има финансова устойчивост, ако нейният собствен капитал и резерви възлизат на:
– Най-малко 9000 швейцарски франка за първо превозно средство с тегло над 3,5 тона;
– 5000 швейцарски франка за всяко допълнително превозно средство с тегло над 3,5 тона; и
– 900 швейцарски франка за всяко допълнително превозно средство с общо тегло от 2,5 до 3,5 тона.
Новите разпоредби изискват компаниите, които използват превозни средства с тегло над 2,5 тона за трансграничен товарен транспорт, да получат разрешение. Превозвачите, които оперират с превозни средства до 3,5 тона само в Швейцария, са освободени от изискването за лицензиране.
Промените, въведени в разпоредбата, имат за цел да се борят с нелоялната конкуренция.