Промените целят допълнително намаляване на емисиите на замърсители на въздуха от отработени газове и спирачки.
В петък, 12 април, Съветът прие нов Регламент Евро 7, с който се определят правила относно граничните стойности на емисиите от пътни превозни средства и дълготрайността на акумулаторната батерия. Това е последната стъпка в процедурата за вземане на решение, уточняват от пресцентъра на Съвета на Европейския съюз.
Приетият текст обхваща леките автомобили, вановете и тежките превозни средства в един-единствен правен акт и цели допълнителното намаляване на емисиите на замърсители на въздуха от отработени газове и спирачки.
По-добри и по-чисти превозни средства
Регламентът Евро 7 установява правила за емисиите от пътните превозни средства, но също така и за други видове емисии, като например тези от „износването на гумите и на частици от спирачната система“, уточняват от Съвета на ЕС. С промените се въвеждат изисквания и за дълготрайността на батерията. За леките автомобили и вановете регламентът запазва съществуващите гранични стойности на емисиите на отработени газове съгласно Евро 6, но въвежда по-детайлни изисквания за твърдите частици.
За автобусите и камионите регламентът налага по-строги ограничения за различни замърсители, включително за някои, които досега не са били регулирани, като например диазотния оксид (N2O). Освен това с Евро 7 се въвеждат нови гранични стойности за емисиите на частици, генерирани при спиране, със специфични гранични стойности за електрическите превозни средства. Новите правила включват и по-сериозни изисквания за експлоатационния срок на всички превозни средства по отношение на пробега и жизнения цикъл.
Следващи стъпки
Съветът одобри позицията на Европейския парламент, с което законодателният акт беше приет. Предстои подписването му от председателите на Европейския парламент и на Съвета, след което регламентът ще бъде публикуван в Официален вестник на Европейския съюз и ще влезе в сила на двадесетия ден след публикуването.
Датите на прилагане на регламента ще зависят от вида на съответното превозно средство:
- 30 месеца за новите типове леки автомобили и ванове и 42 месеца за новите леки автомобили и ванове;
- 48 месеца за новите типове автобуси, камиони и ремаркета и 60 месеца за новите автобуси, камиони и ремаркета;
- 30 месеца за новите системи, компоненти или отделни технически възли, предназначени за монтиране в леки автомобили и микробуси, и 48 месеца за тези, които се монтират в автобуси, камиони и ремаркета.
Контекст
Новите автомобили и микробуси с вътрешно горене ще бъдат забранени на вътрешния пазар от 2035 г., но този тип превозни средства ще продължат да бъдат на разположение. Други превозни средства с двигатели с вътрешно горене (камиони, автобуси и други тежки превозни средства) ще продължат да се произвеждат и след тази дата. Правилата на Евро 7 ще бъдат необходими, за да се обхванат емисиите от леки автомобили и ванове до тази дата, докато други правила, съдържащи се в регламента (например относно спирачната система, гумите и жизнения цикъл на акумулаторните батерии), ще продължат да се прилагат за новите по-чисти автомобили и микробуси след 2035 г., посочват още от пресцентъра на Съвета на ЕС.