Тол таксите вече изпреварват горивото като най-големия оперативен разход за операторите на тежкотоварни превозни средства в някои части от Европа. Това е извод от последния анализ на Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU) относно тенденциите в разходите за гориво и пътни такси в ЕС.
Докладът на организацията Driving profitability: Fuel, tolling and cost trends in the EU показва, че екологичните такси и въвеждането на компонента, базиран на изчисление на CO₂, съгласно ревизираната директива за Евровинетката, трансформират структурата на разходите на европейския автомобилен транспорт.
IRU отбелязва, че горивото и тол таксите заедно представляват значителен дял от общата цена на притежание на камион, като само таксите вече възлизат на до 15% от нея например в Германия, без тук да се включват разходите за персонал и административните разходи на превозвачите.
„Пътните такси са се превърнали в решаващ фактор за общите оперативни разходи“, се посочва в доклада, като се добавя, че тази промяна отразява как „таксите са все по-тясно свързани, както с износването на пътната инфраструктура, така и с екологичните показатели“.
Таксите надвишават разходите за гориво в Австрия, Германия и Унгария
Данните, събрани от IRU, показват, че в няколко държави таксите за километър пробег вече надминават съответния разход за гориво. В Австрия тарифата за пътна такса за влекач от клас Евро 6 може да достигне 0,62 евро на км, докато съответният разход за гориво е около 0,46 евро на километър.
В Германия надбавката в таксата, базирана на CO₂, която бе въведена през 2023 г., е повишила пътните такси за превозни средства Евро 6 с 83%, което ги прави по-високи от разходите за гориво по много от маршрутите. Подобен модел се наблюдава и в Унгария, където най-големите превозни средства с Евро 0 плащат 1,48 евро на км, повече от два пъти спрямо цената на горивото.
Разликата се дължи основно на задължителното включване на емисиите на CO₂ в изчисленията на таксите. До средата на 2025 г. девет държави членки на ЕС вече са въвели новия компонент, а други се подготвят да последват примера им. Преминаването на Дания от винетки към система, базирана на изминато разстояние, доведе до петкратно (500%) увеличение на средните пътни такси за камиони, а Нидерландия планира да въведе подобен модел през юли 2026 г.
Разходите за гориво намаляват, но акцизите остават решаващи
Докато пътните такси се покачват, цените на горивата се стабилизират. IRU отчита средна претеглена цена на дизела в ЕС от 1,54 евро на литър през август 2025 г., което е с 2,6% по-ниско на годишна база и 22% под нивата от 2022 г. Цените обаче варират значително в рамките на блока — от 1,21 евро в Малта до 1,87 евро в Ирландия, главно поради различия в акцизното му облагане.
В целия ЕС акцизите представляват около половината от цената на горивото на дребно, показва докладът. Акцизът е средно 0,45 евро на литър, но варира от 0,33 евро в България до 0,63 евро в Италия. Италия има и най-висок общ дял на облагането на горивата — 61%, докато Естония е в долния край с 45%. Няколко държави, включително Франция, Италия, Испания и Унгария, предлагат частично възстановяване на акциза за транспортните оператори, което в някои случаи намалява ефективната ставка до минималното ниво за ЕС.
IRU изчислява, че цената на суровия петрол представлява около 34% от крайната цена на горивото. Разходите за дистрибуция са се увеличили рязко, достигайки 0,21 евро на литър през 2024 г. — ръст от 133% спрямо 2015 г. — докато разходите за рафиниране са спаднали с 55% между 2022 и 2024 г.
Повече по темата четете в следващия брой на сп. Камиони.





























