• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона


07.11.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

Препоръката към превозвачи и спедитори е да се информират предварително възможно най-детайлно за специалните споразумения за отговорност и да преценят предложените надбавки спрямо по-високите рискове, свързани с отговорността.

В последната статия на Lutz Assekuranz за сп. ЛОГИСТИКА бе разгледана темата за незаконосъобразните клаузи за отговорност. Този материал ще надгради с полезна информация за допустимите, т.е. предвидените в CMR възможности за разширяване на отговорността по договорите за превоз. „Стандартната отговорност“ на CMR, т.е. ограничението на отговорността по чл. 23, ал. 3 от CMR (8,33 SDR/kg), вече е добре познато понятие в транспортния сектор. По-малко известни обаче са възможностите за разширяване или отмяна на тези и други граници на отговорността по CMR по взаимно съгласие между възложителя и превозвача.

Те се съдържат основно в членове 24 и 26 на CMR и се състоят във възможността за посочване на определена стойност на превозваните стоки, както и в споразумението за „специален интерес“ при доставка. На пръв поглед двете разпоредби изглеждат, ако не излишни, то поне припокриващи се. Те обаче имат различен обхват на приложение и ясно разграничени правни последици.

 1. Определяне на стойността

Член 24 от CMR

„Изпращачът може, срещу заплащане на договорена добавка към навлото, да посочи в товарителницата стойност на стоката, която надвишава максималния размер, определен в член 23, алинея 3; в този случай посочената стойност замества максималния размер.“

В замяна на ограничението на отговорността, предвидено в член 23 от CMR за щети на стоките, член 24 от CMR позволява посочване на стойност. Ако възложителят желае да получи по-високо обезщетение, това е възможно чрез вписване на определена стойност и заплащане на добавка към договорения превоз. Посочената сума обаче важи изключително за щети върху самата стока. Ако се цели и обезщетение за имуществени щети (например пропуснати ползи или обезщетение за санкция, договорена между изпращача и получателя), трябва да се прибегне до декларирането на особен интерес съгласно член 26 от CMR.

На практика определянето на стойност съгласно член 24 се използва сравнително рядко. Причината не е само в това, че при изключително ценни стоки често се сключва отделна застраховка за превоза, но и в съдебната практика – колкото по-често съдилищата установяват груба небрежност, премахвайки лимита на отговорност по чл. 29 CMR, толкова по-малко смисъл има изпращачът да заплаща допълнителна премия за определяне на стойност по чл. 24. Или както може да се каже малко по-иронично: „Защо да плащаш за премахване на лимита на отговорността, когато често можеш да го получиш безплатно?“.

Условие за валидност

Във всеки случай е необходимо съответно споразумение между превозвача и възложителя. То трябва да бъде сключено по взаимно съгласие и не може да бъде наложено едностранно. Въпреки това вписването в товарителницата от изпращача може при определени обстоятелства да се разглежда като оферта към превозвача, която той може да приеме „без да казва нищо“. Трябва да се има предвид все пак, че мълчанието на превозвача не представлява изявление за съгласие.

Освен това изпращачът не може да счита, че водач на камион е упълномощен да сключва споразумения от името на превозвача съгласно член 24. Затова не се препоръчва такъв тип договорка да се прави набързо и да се потвърждава само с подпис от шофьора.

Допълнително условие за правно ефективното посочване на стойността е вписването ѝ в товарителницата. Според текста на член 24 от CMR това е задължително и не може да бъде заменено с упоменаване в други документи (като например в рамков договор). За съжаление, това важи само с резерви – в подобна ситуация Върховният съд на Австрия, най-висшата съдебна инстанция в страната, е постановил в международно дело, свързано с въздушен карго превоз, че липсата на декларация за стойността в товарителницата (издадена от спедитора) не засяга правната валидност. Остава да се надяваме, че тенденции от този вид няма да се пренесат и в правото на автомобилните превози (член 24/26 CMR).

 

Правни последици

При валидно споразумение, съгласно член 24 от CMR, стойността, посочена в товарителницата, замества границите на отговорността по член  23 и 25 от CMR. Задължението за обезщетение обаче продължава да бъде ограничено от действително претърпените щети!

По този начин се предотвратява възможното обогатяване на изпращача в случай на щета.

 

2. Посочване на интереса

Член 26 от CMR

 

  1. При заплащане на допълнителна договорена такса към превозната цена изпращачът може да определи в товарителницата сумата на специален интерес към доставката при загуба или повреда, както и в случай на превишаване на договорения срок за доставка.

 

  1. Ако е деклариран особен интерес към доставката, независимо от обезщетението, съгласно членове 23, 24 и 25 може да се претендира за компенсация за допълнителни доказани щети до размера на посочения интерес.

 

Докато член 24 предоставя възможност за увеличаване на границите на отговорността по член 23, 25 от CMR до договорената сума чрез деклариране на по-висока стойност за преки щети на превозваните стоки, то декларирането на интерес съгласно член 26 от CMR позволява обезщетение за пропуснати ползи и косвени щети. Задължението за обезщетение на превозвача е ограничено – аналогично на член 24 – от посочената стойност.

Условие за валидност

Прилагат се същите условия като за член 24, а именно – двустранно съгласие и вписване в товарителницата.

Правни последици

Ако е сключено правно ефективно споразумение за специален интерес, следва, че и извън обхвата на член 29 от CMR (груба небрежност) всички щети трябва да бъдат обезщетени до размера на декларирания интерес. Кои точно са те в конкретния случай обаче не се урежда от CMR. Преценката трябва да се прилага съгласно съответното национално право.

В повечето европейски правни системи в случай на загуба, повреда или просрочване на времето за доставка се обезщетяват и т.нар. чисти имуществени щети, както и косвени вреди.

Тук обаче трябва да се има предвид, че декларирането на специален интерес не е фиксирана договорна неустойка! Правоимащият може да претендира обезщетение само за действително понесените и доказани вреди.

Заключение

Двата варианта на отговорност могат да се използват само в отделни случаи, предвид строгите изисквания за валидност. И все пак като брокери с богат опит в транспортния сектор ние често се сблъскваме с желанието на нашите клиенти да намерим решения за покритие на рисковете, свързани с отговорността. Такива застрахователни продукти са налични на пазара и при споразумения по членове 24, 26 за отделни поръчки или сътрудничества е напълно разумно да се застрахова и този допълнителен риск. Нашата препоръка към превозвачите/спедиторите е да се информират предварително възможно най-детайлно за специалните споразумения за отговорност и да преценят предложените надбавки спрямо по-високите рискове, свързани с отговорността. Целта на „стандартната отговорност“ по CMR е да защити превозвачите от натиска на транспортния сектор. Тези суми са избрани не без причина в размер, съобразен с обичайните маржове в транспортния сектор. Сключването на застраховка не може да замести необходимата икономическа преценка, тъй като по-високият риск естествено се отразява значително на размера на премията. Опитът показва, че паушалната (недиференцирана) застраховка на споразумения по членове 24 и 26 често не е икономически изгодна за засегнатия превозвач/спедитор.

 

Допълнителна подкрепа по темата можете да получите от екипа на Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung GmbH – опитни специалисти, които ще ви съдействат както за компетентна аргументация пред всички участници във веригата на доставки, така и за пълно обезпечаване чрез оптимални застрахователни решения.

 

Лутц Асекуранц Ферзихерунгсфермитлунг – клон България
София, ул. „Верила“ №5, ет. 2


Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
В момента няма други публикации по темата.
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT