Преди по-малко от година смарт тахографите от второ поколение станаха задължителни в новите тежкотоварни автомобили, въпреки че все още им липсват някои функции. След няколко месеца използване на новото устройство се появяват и сериозни проблеми с геолокацията.
Съгласно Пакет Мобилност, новорегистрираните превозни средства трябва да бъдат оборудвани с интелигентни тахографи от 2-ро поколение от 21 август 2023 г. Още през 2022 г. беше известно, че сигналът за сигурност (OSMNA – Open Service Navigation Message Authentication), който Европейската космическа агенция (EUSPA) би трябвало да предостави, няма да е наличен навреме. Всъщност той не е предоставен до днес.
Въпреки призивите на европейските превозвачи, Европейската комисия не се съгласи да отложи законодателството, изискващо инсталирането на новото поколение оборудване за отчитане на времето на работа на водача.
Според Брюксел тахографът има всичките необходими функционалности, с изключение на допълнителната проверка на получения сателитен сигнал, която ОСМНА трябваше да осигури. Комисията, без да обръща внимание на разходите за превозвачите, счете, че те ще трябва да сменят своите тахографи, след като сигналът е наличен от EUSPA.
В първите месеци от използването на смарт тахографи 2.0, производителите на оборудване информираха своите клиенти за някои незначителни аномалии. И Stoneridge, и VDO обаче увериха, че това не е повлияло на записите на дейностите на водачите.
Fenadismer, испанската федерация на транспортните синдикати, обаче съобщи за нови и много по-сериозни проблеми със smart-tacho 2.0, които са забелязани в няколко страни от ЕС.
Този път проблемите са свързани с геолокацията. Дисфункцията се крие в сериозни проблеми във връзката на новото устройство с мрежовата сателитна навигационна система Galileo. Според федерацията, свързващата антена, инсталирана вътре в превозните средства, не предава правилно, което може да наложи инсталирането на ново външно устройство във всички превозни средства.
„Установено е, че тахографите работят лошо в облачни дни, което води до частична загуба на сигнал, което се случва и когато превозното средство се движи в градски райони с високи сгради. Подобни проблеми с връзката възникват, когато антената е обърната на север или когато известен брой сателити не са налични едновременно, заради което транспортната компания може да бъде глобена за неизправност на тахографите си“, съобщава Fenadismer.
Организацията подчертава, че до август 2025 г. повече от един милион тежкотоварни превозни средства в цяла Европа ще трябва да монтират новия тахограф.
Според организацията откритите аномалии ще изискват Европейската комисия и държавите-членки да приемат необходимите законодателни и технически мерки за разрешаване на ситуацията и за избягване причиняването на допълнителни щети на транспортните компании, които имат превозни средства, оборудвани с новите тахографи.