Базата на Термо Про в Индустриален парк София – Божурище вече е отесняла, особено паркингът, на който са автомобилите и композициите, чакащи да им дойде редът.
Избягвам да поднасям информация, която може да се приеме и като реклама в нечия полза, но е факт: базата на Термо Про в Индустриален парк София – Божурище вече е отесняла, особено паркингът, на който са автомобилите и композициите, чакащи да им дойде редът. Изненада ме, че немалко машини са с хладилни агрегати от марки, различни от Thermo King, но за тази ориентация на клиентите положително има логично обяснение
“2023 година беше успешна, дръпнахме с 10% нагоре като пазарен дял и 15% като оборот – разказва управителят Анатоли Атанасов. – А през 2024-та пораснахме със 110% спрямо добрата 23-та. Предвид случващото се в Европа очаквах през 2025-а да бъдем с двадесетина процента надолу, обаче резултатите към средата на май сочат, че може и да надминем 2024 година.
След преструктурирането на капитала на дружеството през 2017 година поехме курс към намирането на терен и изграждането на база. Малко се забавихме с Covid-19 и едно грешно проектиране. През 2020-а сменихме подхода – решихме да възложим на една фирма пълния цикъл: и проектиране, и изграждане. Направихме конкурс и избрахме Бараж Груп – наистина много добра фирма, изпълнила тук някои от знаковите сгради.
Предшестващ етап бе лицензирането от Министерството на икономиката като инвеститор Клас Б. Условието бе да вложим минимум 2 милиона лева и да открием поне 2 работни места. Инвестирахме 4,5 милиона, като ползвахме банков кредит, и назначихме 7 нови работници и служители.
Първата копка бе на 25 ноември 2021 година, а от 1 ноември 2022-ра започнахме да работим тук. Сградата е изградена според всички изисквания на Thermo King – производителят, който представляваме, и според модерните екологични изисквания. Това е базата на Thermo King с най-добри условия в Югоизточна Европа. През есента на 2023 г. компанията избра да проведе тук годишната конференция на сервизите. На срещата, на която бяха представени „Най-добрите практики“, присъстваха хората от EMEA – половината Европа без северната й част, от Израел, Турция. Гостите останаха възхитени от тази база, за нея, като пример за останалите дилъри, Thermo King подготви и специална презентация.
Бизнесът отскочи рязко, след като направихме тази база. Още през май и юни м.г. тя ни отесня, въпреки че имаме 1500 квадратни метра разгъната застроена площ и още 6 декара външни площи, които използваме за сервиз и работа. Рискът, който поехме, се оказа много добре премерен. Уцелихме точния момент, имахме шанса да изпреварим резките повишения на цени и нарушенията в логистиката на доставките, причинени от Covid-19, намерихме и добри партньори. Водеше ни идеята да покажем на пазара, на настоящите и на потенциалните бъдещи партньори, че инвестираме в бъдещето, за да могат те, като купят наш продукт, да бъдат сигурни, че имат осигурена поддръжка през цялото време, 24/7.
В резултат марката и Термо Про привлякоха сериозни корпоративни клиенти, които поне през последните 10 години не бяха купували от нас, а бяха избирали продукти на конкурентите. Вероятно са имали основание за тази промяна. Инвестицията ни и поетият риск се оказаха оправдани. Интересът към нашата дейност нарасна съществено, затова през миналата година с колегите решихме да се разширяваме, като използваме и двата свободни декара край нас по начин, който все още обсъждаме. Такъв ход ще увеличи капацитета ни, като ще трябва да назначим и още хора.“
На въпроса дали пространството, или хората в сервиза ги ограничават в момента г-н Атанасов отговори така: „С хората в сервиза имаме късмет. Благодарение на една от двете най-големи агенции за човешки ресурси намерихме хора от райони, прилежащи към индустриалния парк. И то хора, които са работили в автомобилния бранш. По-трудно е с намирането на специалисти от хладилния бранш – намерихме само един такъв“.
Както обясни г-н Атанасов, обектът на тяхната дейност – хладилният агрегат, е твърде специфичен. И тъй като взаимодейства с автомобила, изисква познания по двигателите с вътрешно горене, защото тъкмо там се монтира и компресорът, който е сърцето на хладилната инсталация. Осигуряването на достъп до мястото, къде се монтира компресорът, налага сериозно разглобяване, особено при съвременните товарни автомобили, в които всичко е монтирано много компактно, почти без свободно място. След монтирането на компресора всичко останало трябва да се сглоби наново, преди да продължи работата нагоре.
Цялата дейност изисква познания по двигатели, по хладилна техника и по електроника. Това са трите основни дейности и практиката е доказала, че оптималното решение е профилирането на техниците. Например двама изпълняват монтажите, други двама боравят с хладилните агенти, отделен специалист работи с електрониката и софтуерите. Поне двама от техниците в сервиза могат самостоятелно да покрият целия цикъл от дейности, от А до Я, но това е в ущърб на производителността и на качеството – две водещи изисквания в бизнеса на Термо Про, които са в интерес и на техните клиенти.
Приходите от продажби и от сервизна дейност приблизително се изравняват в рамките на година. Трето перо в приходите са услугите, свързани със сертифициране на превозните средства – било по ATP (международна конвенция, регулираща условията за транспортиране на бързоразвалящи се храни и специалното оборудване за техния превоз. По отношение на превозните средства включва изискванията към комбинацията между надстройка или товарен обем, капацитет на хладилния агрегат и т.н.), GDP (добрата дистрибуторска практика при превоз на лекарствени средства) или по европейския регламент за EN 517/2014 – 2015/2067 оторизация на фирмата за работа с озоноразрушаващи вещества на територията на ЕС.
Сертифицирането се е превърнало в тясно място, тъй като изискванията към превозните средства стават все по-строги. В сила влизат нови изисквания, а държавните органи, които са законово задължени да контролират спазването им, стават по-взискателни в прилагането им. Две са основните държавни институции в тази посока:
Министерството на околната среда и водите, което по ЕС регламент 517 следи основно работата с озоноразрушаващи вещества (хладилни агенти, фреони). Всяка фирма, която работи с такива вещества, трябва да бъде сертифицирана от Браншовата камара на машиностроителите. В зависимост от количествата се правят периодични проверки, които удостоверяват, че превозното средство няма течове и т.н.
БАБХ (Българската агенция за безопасност на храните) е натоварена от правителството, в съответствие с Договора на България с Икономическата комисия на ООН за Европа, да следи за прилагането на конвенцията ATP. Тези показатели се следят на границите с Гърция, Сърбия, Македония и Румъния. Неспазването на конвенцията се санкционира – 2000 евро е глобата при невалиден сертификат за превоз на хранителни продукти. От тази година в Гърция към това прибавят и сваляне на табелите с регистрационните номера на превозното средство.
В България до момента няма оторизиран орган, който да следи за спазването на добрите практики (GDP), но го изискват и производителите, и получателите. От 2025 г. се прилага не само към средствата за употреба при хора, но и при животни. Превозно средство, идентифицирано по GDP, гарантира на изпращача, превозвача и получателя, че при външна температура от -30 °С до +45 °С отклонението от зададената температура не надхвърля 2 °С във всяка една от 16-те точки, дефинирани от ATP за измерване на температурата.
Ролята на Термо Про
В тези процеси дружеството консултира клиентите, насочва ги към правилен избор на превозно средство, надстройка и подходящ хладилен агрегат. Освен консултиране Термо Про извършва тестовете, подготвя документацията и сертифицира превозното средство. Сертификатът, издаден на превозно средство, което ще превозва лекарствени средства, е подписан от три независими европейски институции:
Bagermann – най-голямата консултантска фирма за фармацевтични приложения в Европа;
Thermо King – за това, че агрегатът притежава съответния капацитет и софтуерни настройки, за да работи във фармарежими;
ETC ATP център – че надстройката съответства на изискванията на АТР конвенцията.
Този сертификат признават всички в бизнеса с лекарствени средства.
Термо Про и електрификацията
Първата стъпка в това направление е била – според изискванията на Thermo King – фирмата да има двама техници, сертифицирани за работа с електрически автомобили: със средно напрежение (400 В, прав ток) и с високо напрежение (800 В, постоянен ток). Обучението и сертифицирането в Германия от TÜV, където изискванията са много високи, е изпълнено още през 2024 г., с първата група от EMEA.
В деня на разговора пристигна, за да бъде трансформирано, първото изцяло електрическо превозно средство (BEV). Към края на лятото се очакват два по-големи, 12-кубикови електрически вана по поръчка от най-големия играч на местния фармацевтичен пазар, а работят и по други проекти.
Няма място, за да изброя всички новости при агрегатите, които г-н Атанасов ентусиазирано ми разказа, затова ето само най-важното:
От 1 май изцяло е подновена линията на най-малките агрегати – от пикап до 10 куб. метра. Новите Е 100-e и E 200-e могат да работят на BEV, но и на автомобили с ДВГ, при които обаче е необходим алтернатор поне 160 А. Работят тихо, без вибрации, подходящи са за зони с нисък или нулев шум. Те са и първите агрегати в бранша с вградена телематика за двустранна комуникация.
В следващия сегмент са едно- и двутемпературните Е 400-е, Е 500-е и Е 600-е – изцяло електрически агрегати. Тук е наложително много тясно сътрудничество с производителите на автомобилите поради необходимостта да се черпи електро- енергия от тяговата батерия, т.е. да се произведе и одобри e-PTO, което е в компетенцията на производителя. Такова одобрение Stelantis вече е дал на Thermо Kiing. Най-напред в тази посока е корпоративният проект с Iveco: 3000 бр. e-Daily с агрегати Е-600-е на Thermо Kiing за ЕМЕА.
При дизеловите агрегати от началото на юни 2025 г. влиза новата серия TX – най-новият ход в промяната на архитектурата на агрегата и последен етап преди преминаването към изцяло електрически агрегати за надстройките на камиони над 7 метра.
На върха на пирамидата е изключително сполучливият Advancer, обявен преди 5 години: невероятно надежден, с много нисък разход на гориво, прецизен температурен режим и крайно нисък шум.
Сполучливо е развитието при електрифицирането на ремаркета: използване на Axel Power и Energy Pack в нормални условия потвърждава, че 10–11 месеца не се налага агрегатът да се включва към мрежата. Thermо Kiing има споразумение с почти всички производители на ремаркета, които са хомологирали решението за ЕС. От тази година ще действа и проектът за такива ремаркета под наем.
инж. Радослав ГЕШОВ