Northvolt подаде молба за фалит, което поставя на карта бъдещето на сектора за производство на автомобилни батерии в Европа. Майката компания – Northvolt AB, и няколко дъщерни дружества са подали молба за фалит в Швеция, въпреки текущия процес на реструктуриране по американските закони.
Northvolt Germany и Northvolt North America засега не са засегнати в съответните им юрисдикции.
Освен Northvolt AB, дъщерните дружества Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB и Northvolt Systems AB също са подали молба за фалит в Швеция, съобщи компанията. Това са оперативната компания на шведската фабрика за батерийни клетки Northvolt Ett, изследователският център, подразделението за рециклиране и компанията за производство на батерийни модули и пакети.
„Въпреки че изчерпахме всички възможни опции за преговори и изпълнение на финансово преструктуриране, включително процес по глава 11 от закона за несъстоятелност в САЩ, и въпреки ликвидностната подкрепа от нашите кредитори и ключови контрагенти, компанията не успя да осигури необходимите финансови условия, за да продължи в сегашната си форма“, посочва Northvolt в свое изявление. „Съответно бордът определи, че това е единственото възможно решение, докато компанията изследва всички реалистични опции за получаване на финансиране, за да продължи да работи по време на шведския процес по фалит.“
Назначава се синдик
С други думи, това все още не е краят, компанията няма да бъде ликвидирана. Въпреки това, молбата за фалит показва, че финансовото състояние остава много тежко и продължаването на дейността далеч не е сигурно. „Трябва да се подчертае, че в този процес компанията постигна значителен напредък с потенциални партньори, и интерес от страна на инвеститори – нещо, което илюстрира силната фундаментална стойност и бъдещ потенциал на Northvolt и свидетелства за нейните постижения“, казва Northvolt. „В крайна сметка обаче, с ограничено време и финансови ресурси, компанията не успя да сключи необходимите споразумения, за да осигури бъдещето си.“
В изявлението се посочват и фактори като покачващите се капиталови разходи, геополитическата нестабилност, последвалите смущения във веригата на доставки и промените в пазарното търсене, които биха засегнали не само Northvolt, но и други компании в батерийната индустрия.
Какво следва? Сега, след като молбата е подадена, синдик, назначен от шведския съд, ще наблюдава процеса, включително продажбата на компанията и нейните активи, както и уреждането на неплатените задължения. Процесът ще се проведе по шведското законодателство за несъстоятелност, като фокусът ще бъде върху осигуряването на плавен преход за служителите, партньорите и кредиторите. Northvolt е назначила Микаел Кубу за синдик.
Герамнското подразделение засега не е засегнато
Тъй като Northvolt Germany, компанията, отговорна за изграждането на батерийната фабрика Northvolt Drei в Хайде, Шлезвиг-Холщайн, и Northvolt North America, отговорна за изграждането на фабриката Northvolt Six в Канада, са изцяло притежавани дъщерни дружества на Northvolt AB, „всякакви решения относно тези дружества ще бъдат взети от назначения от съда синдик на Northvolt AB във връзка с кредиторите на групата в подходящ момент“, съобщи производителят на батерии.
Германското подразделение също вече е реагирало. „Northvolt Germany беше информирана днес, че майка компанията Northvolt AB в Стокхолм е подала молба за несъстоятелност по шведското законодателство. Предшестваха го интензивни преговори с заинтересовани инвеститори, които вече не можеха да бъдат завършени навреме поради трудната финансова ситуация“, каза говорител. „Northvolt Drei Project GmbH, като независима GmbH, не е част от молбата за фалит и е във връзка с назначения синдик за Northvolt AB в Швеция. Дейността ни в Германия ще продължи. Northvolt Germany е информирала федералното и регионалното правителство за всички решения и е в тесен контакт с всички заинтересовани страни.“
Финансовите проблеми на Northvolt
Northvolt се сблъска с нарастващи финансови трудности през последната година. От една страна, компанията се изправи пред „значителни вътрешни предизвикателства в нарастването на производството [във фабриката Northvolt Ett], както по начини, които бяха очаквани при участие в една изключително сложна индустрия, така и с други, които бяха непредвидени“, казват от компанията. Почти две години след началото на производството, фабриката все още не е произвела очакваните количества, което доведе до неизпълнение на планираните продажби и оттегляне на поръчка на стойност милиард евро от акционера BMW през миналото лято.
Ситуацията стана все по-взривоопасна, тъй като по-нататъшното финансиране се оказа по-трудно поради глобалната ситуация, а инвеститорите, отчасти поради собствените си проблеми, вече не бяха склонни да влагат повече пари. Northvolt впоследствие изостави агресивната си стратегия за разширяване и продаде някои от дъщерните си дружества. Само преди няколко седмици Northvolt продаде производството на модули на своя клиент – Scania. През ноември 2024 г. компанията подаде молба за защита от фалит по американското законодателство за несъстоятелност, а изпълнителният директор Питър Карлсон подаде оставка, но това не донесе желания обрат.
Northvolt подчертава „няколко постижения“ в своята реорганизация – по-високи производствени обеми, 55% намаление на оперативния паричен поток и продажба на споменатите дъщерни дружества. Въпреки това, компанията не успя да привлече достатъчен брой инвеститори за кратко време.
„Това е изключително труден ден за всички в Northvolt. Ние се заехме да изградим нещо революционно – да направим истинска промяна в батерийната, електрическата и по-широката европейска индустрия, и да ускорим прехода към зелено и устойчиво бъдеще“, каза Тим Джонстън, временен председател на борда.
„Резултатът е особено тежък, като се има предвид не само нивото на ангажираност и интерес, което имахме с потенциални партньори и инвеститори през последните месеци, но и ясното подобрение и възходящата траектория, която наблюдавахме в производството на Northvolt в Шелефтео, където производството на клетки в серийни линии се удвои и постигнахме 50% подобрение в производствената ефективност от септември насам.“