Прогнозите в следващите месеци са за повишен риск от нов инфлационен шок, тъй като се увеличават забавянията и допълнителните разходи и такси.
Корабните компании, извършващи транзит през Африка, са в доминираща роля и използват това като начисляват по-високи навла. Преди кризата цените на навлата бяха стигнали от 1500 до 2000 щ.д., докато понастоящем те са около 3500 – 4000 щ.д., което е двойно увеличение, коментираха от логистичната компания Гопет Транс. Едновременно с това забавянията са завишени с допълнителни 15 – 30 дни, изчисляват още специалистите. За сравнение, ако бизнесът преди можеше да разчита на средно планиране в период от около 1-2 месеца, то в момента се налага да се предвиди два пъти повече време. Това поставя в непосилна ситуация клиентите на транспортно-логистичните компании, които разчитат на своите наличности или пък са зависими от трайността на продуктите.
Именно вследствие на създалата се ситуация се наблюдава тенденция към леко повишение на обема на поръчките, защото компаниите се страхуват да не останат без наличности, наблюдават от Гопет Транс. Затова активно се разглеждат алтернативни решения и се поръчват по-големи количества, с които производствените компании да могат да работят спокойно през следващите месеци.
„Перспективите не са много позитивни, но все пак всички се надяваме да се намерят варианти за преодоляване на кризата и конфликтът в Суецкия канал да бъде разрешен по-най-бързия начин, за да може да се върнем към нормалното функциониране на транспортните маршрути“, заяви Огнян Дучев, ръководител на отдел „Морски и въздушен транспорт“ в Гопет Транс.
Изисквайте точна локация на товарите
Осигуряването на точна информация за локацията на товарите и избор на оптимални алтернативни маршрути играят ключова роля за ефективното планиране на бизнеса в условията на продължаващата криза в Червено море. Логистичната компанията анонсира още, че инвестира в иновативна система за проследяване на товарите. Платформата сравнява информацията за локацията на пратките едновременно от три независими източника – корабна компания, сателитни и пристанищни данни. Това позволява ясни прогнози за времето на пристигане на доставката и цените на услугите.
„Понякога се случва корабите, които обикалят около Африка, вместо да влязат в Средиземно море, да продължат към Холандия и Германия. Това обаче води до огромни непредвидени закъснения. Затова ние съветваме клиентите си регулярно да търсят най-добрите начини за проследяване, да изискват и получават актуална информация всяка седмица, както и да изследват всяка възможност за алтернативни решения, които могат да подкрепят техния бизнес“, допълва още Огнян Дучев.