Втората годишна национална конференция на БАС (Българска Асоциация Снабдяване) бе посветена на приложението на изкуствен интелект в управлението на логистиката и веригите на доставки.
„Още от самото начало си целим да повишим авторитета на нашата професия, да я популяризираме сред младите таланти. Поставяме на дневен ред важни теми за нашата гилдия. Тук е моментът да отправя нашата признателност към медийните ни партньори списание Логистика (Българска Транспортна Преса), Блумбърг ТВ и рекламна агенция Social Freaks, които отразиха изключително важни за нашата общност теми“, заяви по време на откриването на форума Преслава Филипова, съосновател на БАС, глобален стратег закупуване на бизнес услуги в IBM.
По думите й тази година е безпрецедентна по отношение на трансформациите на различни звена от веригите на доставки. „Днес обаче избрахме да говорим не толкова са предизвикателствата, които бяха и са пред нас, а по-скоро да се фокусираме върху възможните решения, които да предложим“, анонсира Преслава Филипова.
В три панелни дискусии конференцията Supply ChAIn 2025 представи на аудиторията тенденциите в управлението на веригите на доставки, приложението на AI в SCM, а на финала на събитието водещи експерти от БАС, Световната банка, Reichle & De-Massari, Siemens и Sensata обърнаха внимание на това за какво и как преговаряме днес.
Проучване на БАС, проведено сред гилдията на експертите по вериги на доставки в България, открои няколко ключови тенденции, сред които:
- Все по-голямо приложение на AI в управлението на веригите на доставки, като 2025 г. се счита за „преломна“ в разгръщането на технологията на пазарите;
- Преход от ефективни към т.нар. резилиентни (устойчиви на срив) вериги на доставки;
- Устойчивост на веригите на доставки в контекста на регулациите за опазване на околната среда;
- Дигитализация и автоматизация;
- Преминаване от глобални към локални вериги на доставки;
- Преквалификация и усъвършенстване на уменията на специалистите в управлението на веригите на доставки с цел по-ефективно прилагане на новите технологии.
Арно Куюмджиян, председател на БАС, допълни списъка с още една ключова тенденция – достъпът на експертите по снабдяване до редкоземни суровини. „Ако в миналото се стремяхме да направим веригите на доставки максимално ефективни и „опънати“, то сега добавяме нов елемент, търсим решения за това как те да стават по-устойчиви, сигурни, резилиентни. Тази нишка се прокарва през всички останали тенденции. С възникването на новите решения за дигитализация се поставя и въпросът за тяхната „оркестрация“, съвместимостта на различните инструменти, използвани от партньорите в дадена верига на доставки“, изтъкна той.
Експертите от БАС коментираха и „паузата“ в прилагането на регламентите, касаещи Зелената сделка. „ЕК осъзна, че заради прекалената административна тежест компаниите загубиха своята конкурентоспособност на територията на континента, обобщи Арно Куюмджиян, – Устойчивостта все пак ще продължава да бъде фокус на компаниите, но реализирана така, че да запази техните позиции.“
С коментар по темата се включи и Антон Петров, съосновател на БАС и главен оперативен директор на Телетек – „Спекулативно, но все пак с известна доза сигурност можем да кажем, че светът, какъвто го познаваме днес – глобални интегрирани пазари, вече няма да бъде същият. За да работи световната икономика по „стария начин“ има нужда от две неща – първото е сравнително „търпими“ защитни тарифни нива на държавите, а второто е свободата да търгуваме. Що касае първия аспект – все още картите се раздават, ще видим какво ще се случи. По отношение на свободната търговия обаче, ако не сме съседни или сравнително близки държави, така че да използваме сухопътен транспорт или продуктът да може да понесе цената на въздушния транспорт – то тя трудно би се осъществила. Новата администрация в САЩ не намира добавена стойност в защитата на морските търговски пътища. В резултат на това рано или късно ще станем свидетели на повишена цена на превозната услуга, по-скъпи застраховки. Тоест несигурността, която навлиза в системата, би мотивирала свободния капитал да търси нови пазари. Отдава се страхотна възможност за Европа да се реиндустриализира.“
По думите на Антон Петров, ако погледнем ситуацията „от високо“ – решението за глобалните вериги на доставки е в т.нар. operational excellence – „Трябва да направите максималното, за да бъдете възможно най-ефективни. Ако сме част от компаниите, които имат силни позиции сами да управляват веригите си на доставки – е нужно внимателно да следим новите инвестиции и проекти, които предстоят в света. Много компании и държави търсят начини как добавената стойност да се случва на едно място – там където е източникът на суровини“, посочи експертът.
Кои са уменията на бъдещето?
Експертите от БАС маркираха и ключовите компетенции, които ще се търсят в кадрите за в бъдеще. Има ли риск наетите към момента служители да изостанат от технологичния напредък? „Компаниите задължително трябва да приоритизират програмите си за обучение така че да включват безкомпромисна работа по повишаване на квалификацията и запознаване на персонала с всички нови технологии“, смята Арно Куюджиян.
„Главният изпълнителен директор на Nvidia (Jensen Huang, бел.ред.) казва – Вие можете да загубите работата си не заради AI, а затова, че не използвате AI. Можете да изгубите бизнеса си не заради AI, а защото не го внедрявате в операциите си“. Трябва да осъзнаем това добре, за да инвестираме в тази посока, да направим така, че да сме готови за бъдещето (т.нар. future ready workforce). Андрю Скот, професор по Икономика в London Business School, казва, че колкото машините стават по-добри в това да бъдат машини, толкова хората трябва да стават по-добри в това да бъдат хора. Или с други думи все по-важни и ценени сред служителите ще са „човешките качества“ като емпатия, емоционална интелигентност, критично мислене, умения за решаване на проблеми, комуникативност“, допълни председателят на БАС.
От стратегиите за усъвършенстване на кадри фокусът на събитието премина към начините за постигане на висока ефективност на складовото оборудване и AI еволюцията. Управителят на STAMH Надежда Благоева демонстрира в своята презентация иновациите на компанията, разказа и за отличените решения по време на наскоро провелия се форум LogiMAT в Шутгард.
Конференцията на БАС продължи с интересна дискусия и примери за реалното приложение на AI в управлението на веригите на доставки. Своите постижения и прозрения по темата споделиха Лазар Матеев, съосновател на БАС и мениджър Вериги на снабдяването в Ханон Системс, експертът по киберсигурност Иван Такев (основател на компанията Savantis), Георги Калудов, съосновател на IBM Sofia Accelerator, Александър Хаджидимитров от Тим Вижън и Надежда Благоева, управител на STAMH. Модератор на панела бе Преслава Филипова. Експертите обсъждаха реалната финансова готовност на компаниите от бранша да внедряват високотехнологични решения за управление на складовете, най-големите рискове при прилагането на AI, нарастващата необходимост от инструменти за киберсигурност.
С презентация на тема Изкуствен интелект – новата дясна ръка на отдел Доставки – участва Александър Хаджидимитров, ръководител отдел Консултанти в Тим Вижън.
За логистичните предизвикателства в епохата на геополитическото напрежение с фокус върху тарифите на контейнерните превози и тяхното бъдеще говори мениджърския тандем от cargo-partner Димчо Димчев, управител и Виктор Батов, директор Бизнес развитие.
Финалната дискусия бе посветена на темата как и за какво преговаряме днес. Участници в панела бяха Ясен Нанев, съосновател на БАС и мениджър Закупуване в Reichle & De-Massari, Яна Иванова, ръководител Снабдяване в Siemens, Стефан Котупов, глобален ръководител закупуване корпоративни услуги в Световната банка, Диана Сандева, съосновател на БАС и експерт доставки в Sensata и специалистът по водене на преговори Христо Късовски. Панелистите бяха единодушни, че за добрите резултати са нужни освен отлична подготовка (макар че отделянето на време за нея често е предизвикателство) и ценностното убеждение за win-win изход от преговорите.
Втората годишна конференция на БАС беше закрита от Гюркан Хюрилмаз, председател на TUSMOD – Турската асоциация за снабдяване и управление на доставките.