• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Лидери в снабдяването търсят решения за бъдещето на веригите на доставки

Лидери в снабдяването търсят решения за бъдещето на веригите на доставки


10.04.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
Лидери в снабдяването търсят решения за бъдещето на веригите на доставки

Втората годишна национална конференция на БАС (Българска Асоциация Снабдяване) бе посветена на приложението на изкуствен интелект в управлението на логистиката и веригите на доставки.

„Още от самото начало си целим да повишим авторитета на нашата професия, да я популяризираме сред младите таланти. Поставяме на дневен ред важни теми за нашата гилдия. Тук е моментът да отправя нашата признателност към медийните ни партньори списание Логистика (Българска Транспортна Преса), Блумбърг ТВ и рекламна агенция Social Freaks, които отразиха изключително важни за нашата общност теми“, заяви по време на откриването на форума Преслава Филипова, съосновател на БАС, глобален стратег закупуване на бизнес услуги в IBM.

По думите й тази година е безпрецедентна по отношение на трансформациите на различни звена от веригите на доставки. „Днес обаче избрахме да говорим не толкова са предизвикателствата, които бяха и са пред нас, а по-скоро да се фокусираме върху възможните решения, които да предложим“, анонсира Преслава Филипова.

В три панелни дискусии конференцията Supply ChAIn 2025 представи на аудиторията тенденциите в управлението на веригите на доставки, приложението на AI в SCM, а на финала на събитието водещи експерти от БАС, Световната банка, Reichle & De-Massari, Siemens и Sensata обърнаха внимание на това за какво и как преговаряме днес.

Проучване на БАС, проведено сред гилдията на експертите по вериги на доставки в България, открои няколко ключови тенденции, сред които:

  1. Все по-голямо приложение на AI в управлението на веригите на доставки, като 2025 г. се счита за „преломна“ в разгръщането на технологията на пазарите;
  2. Преход от ефективни към т.нар. резилиентни (устойчиви на срив) вериги на доставки;
  3. Устойчивост на веригите на доставки в контекста на регулациите за опазване на околната среда;
  4. Дигитализация и автоматизация;
  5. Преминаване от глобални към локални вериги на доставки;
  6. Преквалификация и усъвършенстване на уменията на специалистите в управлението на веригите на доставки с цел по-ефективно прилагане на новите технологии.

Арно Куюмджиян, председател на БАС, допълни списъка с още една ключова тенденция – достъпът на експертите по снабдяване до редкоземни суровини. „Ако в миналото се стремяхме да направим веригите на доставки максимално ефективни и „опънати“, то сега добавяме нов елемент, търсим решения за това как те да стават по-устойчиви, сигурни, резилиентни. Тази нишка се прокарва през всички останали тенденции. С възникването на новите решения за дигитализация се поставя и въпросът за тяхната „оркестрация“, съвместимостта на различните инструменти, използвани от партньорите в дадена верига на доставки“, изтъкна той.

Експертите от БАС коментираха и „паузата“ в прилагането на регламентите, касаещи Зелената сделка. „ЕК осъзна, че заради прекалената административна тежест компаниите загубиха своята конкурентоспособност на територията на континента, обобщи Арно Куюмджиян, – Устойчивостта все пак ще продължава да бъде фокус на компаниите, но реализирана така, че да запази техните позиции.“

С коментар по темата се включи и Антон Петров, съосновател на БАС и главен оперативен директор на Телетек – „Спекулативно, но все пак с известна доза сигурност можем да кажем, че светът, какъвто го познаваме днес – глобални интегрирани пазари, вече няма да бъде същият. За да работи световната икономика по „стария начин“ има нужда от две неща – първото е сравнително „търпими“ защитни тарифни нива на държавите, а второто е свободата да търгуваме. Що касае първия аспект – все още картите се раздават, ще видим какво ще се случи. По отношение на свободната търговия обаче, ако не сме съседни или сравнително близки държави, така че да използваме сухопътен транспорт или продуктът да може да понесе цената на въздушния транспорт – то тя трудно би се осъществила. Новата администрация в САЩ не намира добавена стойност в защитата на морските търговски пътища. В резултат на това рано или късно ще станем свидетели на повишена цена на превозната услуга, по-скъпи застраховки. Тоест несигурността, която навлиза в системата, би мотивирала свободния капитал да търси нови пазари. Отдава се страхотна възможност за Европа да се реиндустриализира.“

По думите на Антон Петров, ако погледнем ситуацията „от високо“ – решението за глобалните вериги на доставки е в т.нар. operational excellence – „Трябва да направите максималното, за да бъдете възможно най-ефективни. Ако сме част от компаниите, които имат силни позиции сами да управляват веригите си на доставки – е нужно внимателно да следим новите инвестиции и проекти, които предстоят в света. Много компании и държави търсят начини как добавената стойност да се случва на едно място – там където е източникът на суровини“, посочи експертът.

Кои са уменията на бъдещето?

Експертите от БАС маркираха и ключовите компетенции, които ще се търсят в кадрите за в бъдеще. Има ли риск наетите към момента служители да изостанат от технологичния напредък? „Компаниите задължително трябва да приоритизират програмите си за обучение така че да включват безкомпромисна работа по повишаване на квалификацията и запознаване на персонала с всички нови технологии“, смята Арно Куюджиян.

„Главният  изпълнителен директор на Nvidia (Jensen Huang, бел.ред.) казва – Вие можете да загубите работата си не заради AI, а затова, че не използвате AI. Можете да изгубите бизнеса си не заради AI, а защото не го внедрявате в операциите си“. Трябва да осъзнаем това добре, за да инвестираме в тази посока, да направим така, че да сме готови за бъдещето (т.нар. future ready workforce). Андрю Скот, професор по Икономика в London Business School, казва, че колкото машините стават по-добри в това да бъдат машини, толкова хората трябва да стават по-добри в това да бъдат хора. Или с други думи все по-важни и ценени сред служителите ще са „човешките качества“ като емпатия, емоционална интелигентност, критично мислене, умения за решаване на проблеми, комуникативност“, допълни председателят на БАС.

От стратегиите за усъвършенстване на кадри фокусът на събитието премина към начините за постигане на висока ефективност на складовото оборудване и AI еволюцията. Управителят на STAMH Надежда Благоева демонстрира в своята презентация иновациите на компанията, разказа и за отличените решения по време на наскоро провелия се форум LogiMAT в Шутгард.

Конференцията на БАС продължи с интересна дискусия и примери за реалното приложение на AI в управлението на веригите на доставки. Своите постижения и прозрения по темата споделиха Лазар Матеев, съосновател на БАС и мениджър Вериги на снабдяването в Ханон Системс, експертът по киберсигурност Иван Такев (основател на компанията Savantis), Георги Калудов, съосновател на IBM Sofia Accelerator, Александър Хаджидимитров от Тим Вижън и Надежда Благоева, управител на STAMH. Модератор на панела бе Преслава Филипова. Експертите обсъждаха реалната финансова готовност на компаниите от бранша да внедряват високотехнологични решения за управление на складовете, най-големите рискове при прилагането на AI, нарастващата необходимост от инструменти за киберсигурност.

С презентация на тема Изкуствен интелект – новата дясна ръка на отдел Доставки – участва Александър Хаджидимитров, ръководител отдел Консултанти в Тим Вижън.

За логистичните предизвикателства в епохата на геополитическото напрежение с фокус върху тарифите на контейнерните превози и тяхното бъдеще говори мениджърския тандем от cargo-partner Димчо Димчев, управител и Виктор Батов, директор Бизнес развитие.

Финалната дискусия бе посветена на темата как и за какво преговаряме днес. Участници в панела бяха Ясен Нанев, съосновател на БАС и мениджър Закупуване в Reichle & De-Massari, Яна Иванова, ръководител Снабдяване в Siemens, Стефан Котупов, глобален ръководител закупуване корпоративни услуги в Световната банка, Диана Сандева, съосновател на БАС и експерт доставки в Sensata и специалистът по водене на преговори Христо Късовски. Панелистите бяха единодушни, че за добрите резултати са нужни освен отлична подготовка (макар че отделянето на време за нея често е предизвикателство) и ценностното убеждение за win-win изход от преговорите.

Втората годишна конференция на БАС беше закрита от Гюркан Хюрилмаз, председател на TUSMOD – Турската асоциация за снабдяване и управление на доставките.

Tags: AIдигитализациякадри

Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
DiRECT: растеж и иновации се постигат чрез подкрепа на хората, а не само на технологиите

DiRECT: растеж и иновации се постигат чрез подкрепа на хората, а не само на технологиите

06.11.2025
Цветин Атанасов, BILLA: Ролята на склада в Загоре ще нараства все повече

Цветин Атанасов, BILLA: Ролята на склада в Загоре ще нараства все повече

04.11.2025
Как AI помага в складовата логистика и дистрибуцията?

Как AI помага в складовата логистика и дистрибуцията?

28.10.2025
Йонко Чуклев, съосновател и зам.-председател на PARAi, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Йонко Чуклев, съосновател и зам.-председател на PARAi, в новия епизод на подкаст Logistika BG

28.10.2025
Мариян Цеков, SIKO Trans: Разковничето за успех е в ентусиазма и размаха на мечтите

Мариян Цеков, SIKO Trans: Разковничето за успех е в ентусиазма и размаха на мечтите

28.10.2025
Спедитори потърсиха решения на актуални проблеми

Спедитори потърсиха решения на актуални проблеми

27.10.2025
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT