България ще загуби евросредства по Механизма за свързана Европа (МСЕ), ако строителните дейности спират или се забавят.
От 2016 г. досега проектът за жп възел Пловдив е одобряван и съгласуван неколкократно от община Пловдив, а сега видяха проблем с неговото изпълнение. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков по време на инспекция на строителните дейности около Централна гара Пловдив. Той обясни, че България ще загуби евросредства по Механизма за свързана Европа, ако проектът бъде спрян или забавен. „В момента сме изправени пред два сериозни казуса – да спрем реконструкцията на обекта или да продължим нашата работа, защото трябва да усвоим финансовите средства и да изградим този важен инфраструктурен проект“, допълни Гвоздейков.
По думите му, ако се започнат дейности в началото на декември, работата по бетонния мост ще бъде приключена рамките на 6 месеца. Влаковото движение ще бъде спряно за 30 дни и ще трябват още 5 месеца до завършване на проекта. Транспортният министър подчерта, че най-разумният подход е да има диалог между институциите, защото остава само 1 година за усвояване на средствата, с които да бъде изпълнен докрай проектът.
Министър Гвоздейков заяви, че в Пловдив ще бъдат дислоцирани част от влаковете, които ще се закупят до 2026 г. със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Тяхната цел е да обслужват градската железница в града под тепетата.
Според информация от НКЖИ обща стойност на проекта Развитие на железопътен възел Пловдив възлиза на 103 477 234 евро, като финансирането от МСЕ е 87 955 649 евро, а националното участие възлиза на 15 521 585 евро.
Основната цел на проекта е да спомогне за изпълнението на поетите от България ангажименти по отношение на участъците от основната мрежа до 2030 г. Модернизацията на жп възел Пловдив обхваща работи по железопътните линии около Пловдив, където отделните участъци попадат в рамките на трасето на две железопътни линии към Бургас и към Свиленград (турска/гръцка граница). Неговото развитие включва рехабилитация и модернизация на железопътни коловози, съоръжения, контактна мрежа, сигнализация и телекомуникации, както и изграждане на пътни надлези и подлези, заменящи съществуващите прелези.