Срещаме ви с Георги Стойков, управляващ съдружник в ЗОРА, от когото научаваме за пътя до решението за нова логистична база, как се постига коренна промяна от тежък физически труд към механизирана обработка в склада и как реално това превръща професията в търсена на пазара на труда.
Откриването на новия логистичен и административен център на търговска верига ЗОРА в Индустриален парк София – Божурище съвпадна с 32-рия рожден ден на компанията. Общата стойност на инвестицията в съоръжението надхвърля 30 млн. лв., а началото на строежа е поставено преди 18 месеца.
Г-н Стойков, как новата база на ЗОРА оптимизира зареждането на магазините на компания?
Истината е, че последните години фирма ЗОРА бе достигнала почти максимален капацитет на работа по отношение на складови пространства и транспортни единици. Последните 10 години се радваме на среден годишен ръст от близо 15%. Нашата стара складова база започна да „умалява“. Това доведе до необходимостта да се наемат външни складови пространства, за да можем да отговорим на увеличения интерес на клиентите към нас. Решенията бяха временни и силно неефективни. Достигнахме ситуация, в която разполагахме с 3 склада в София, на разстояние от над 10 км един от друг. Това натоварваше цялостната организация, водеше до допълнителни транспортни разходи.
Друг проблем, с който се сблъскахме в резултат на лимитираните складови пространства за едра бяла техника, бе невъзможността да увеличим гамата – и като модели, и като марки. Преместването ни в Индустриален парк София-Божурище ни дава възможност да увеличим съществено асортимента на предлаганата стока, нейните обращаемост и опазване, както и качеството и ефективността на работа. Заедно с това се постига и коренна промяна от тежък физически труд към механизирана обработка на стоките, с което работата при нас се превръща в търсена на пазара на труда.
Какви са характеристиките на логистичния център – площ, оборудване, капацитет, кадри, бързина на обработка на поръчките?
Общата квадратура на терена е малко над 78 000 кв.м, логистичната и административната част съставляват около 23 085 кв.м, като са разпределени съответно 19 785 кв.м складове и 3105 кв.м офис. Офисът е изграден по най-високи западни стандарти, съобразен с всички изисквания за добра работна среда, създаваща условия за работа, почивка и възстановяване.
По отношение на склада тук реално се случват най-голямата оптимизация и промяна в сравнение със старата ни логистична база. Преминахме от ръчен начин на работа към един модерен напълно механизиран склад. Логистичният център има светла част от 11,3 м. Една от основните цели, когато го проектирахме, бе височината да се използва максимално ефективно. Това предопредели и избора на машините за работа в него. Складът има 538 стифа за едра бяла техника, които могат да съберат в единичен стиф до 120 уреда и 14 000 палетоместа.
Механизацията в склада към момента е 7 мотокара с клампи, които се използват за блоково стифиране във височина на едра бяла техника, 3 ричтрака за качване във височина на палетизираната стока, 3 ордер пикера и 4 електрически палетни колички. Разликата във времето за обработка е наистина огромна. Например в идеална ситуация един мотокар с клампи може с лекота да натовари/разтовари 9 перални машини с едно движение, което ще му отнеме 2 минути. Същото движение в старата логистична база би изисквало поне 4 ръчни курса с ръчна палетна количка и поне 10 минути. Въпреки че все още има свикване на този силно механизиран начин на работа, само 2 седмици след пускането на новата логистична база качихме двойно приема на стока спрямо преди.
С цел да подобрим още повече логистиката на фирмата, доставките до магазини и клиенти, планираме да въведем двусменен режим на работа на склада, което ще увеличи и броя на наетите лица. Очакваме да открием поне 50 нови работни места с преместването ни в Божурище.
Колко време отне изграждането на Логистичен парк ЗОРА и защо избрахте именно Божурище като локация за развитие? Кои бяха основните предизвикателства пред реализирането на проекта за нова база?
Времето за изграждане на проекта на логистичния парк отне общо 18 месеца, като основна причина за избора на Божурище като локация са изградената инфраструктура, обемът на парцела, който ни удовлетворява, изключителната близост до София и още от по-голяма важност – предимството да се намираме в непосредствена близост до входа и изхода на дестинации от и до Западна Европа и Близкия изток.
Започнахме проектирането на логистичния парк в края на 2018 г., като планирахме да започнем строителство в началото на 2020 г. За жалост обаче пандемията настъпи и се наложи да забавим проекта предвид неясната обстановка както в държавата, така и в глобален аспект. Първа копка положихме през октомври 2021 г. Можем да кажем с радост, че избраният от нас строител Бараж Груп работиха с изключителни темпове и успяха за малко повече от година да свършват целия проект. Имаше много предизвикателства, но може би основното е, че когато се работи по един проект с такъв огромен мащаб, наистина е лесно човек да пропусне неща, които на пръв поглед са очевидни, но в целия обем на работа се губят.
Цялото интервю можете да прочетете в брой 9 на списание ЛОГИСТИКА – печатно или онлайн.