Европейската комисия реши да подкрепи Италия, която заведе дело срещу Австрия заради мерките за транзит на камиони на прохода Бренер. ЕК се намеси в делото, заведено в Съда на Европейските общности.
Европейската комисия реши да подкрепи правните действия на Италия срещу мерките на Австрия за транзит на камиони на Бренер. Италианското правителство заведе дело в Съда на Европейските общности на 30 юли с аргумента, че австрийските ограничения за транзит на камиони нарушават основния принцип на ЕС за свободно движение на стоки.
Делото е насочено към мерки като секторни забрани за шофиране, забрани за шофиране през нощта, забрани за шофиране през зимата и блокови проверки, въведени от Австрия, които се считат за несъвместими със законодателството на ЕС. Решението на Европейската комисия да се намеси като встъпила страна сигнализира нейния ангажимент да спазва правото на ЕС и да защитава вътрешния пазар.
Германската асоциация BGL също изтъква неблагоприятните ефекти от мерките на Австрия върху икономиката, особено за транспортна индустрия, шофьорите на камиони и жителите на баварската долина Ин. BGL многократно е призовавала Европейската комисия да действа срещу едностранните ограничения на Австрия. В изявление говорителят на борда на BGL проф. д-р Дирк Енгелхард приветства намесата на Европейската комисия:
„BGL изрично приветства хода на Европейската комисия да се намеси като встъпила страна. Това е отдавна закъснял сигнал, че укрепването на вътрешния пазар отново ще играе по-голяма роля в новата Комисия. По този начин Комисията на ЕС най-накрая отговаря на своята отговорност като пазител на договорите и защитник на основните свободи на ЕС. За съжаление, Германия досега не е успяла да се присъедини към делото на Италия и да заеме ясна позиция по този важен въпрос.
Въздействие на ограниченията за движение по Бренер
Скорошно проучване на Италианската търговска камара в Болцано разкри сериозното икономическо въздействие на допълнителните ограничения на трафика по моста Луег, които трябва да започнат на 1 януари 2025 г. Проучването, проведено от Uniontrasporti, очертава два сценария, които прогнозират значителни финансови загуби.
Сценарий А предполага намаляване на капацитета с 50%, запазване на една лента във всяка посока и две ленти за по-лек трафик по време на пиковите часове. Този сценарий предвижда, че 90% от търговския трафик ще продължи да използва магистралата Бренер, а останалите 10% ще се отклоняват към алтернативни проходи. Очакваната цена на увеличеното транзитно време е 174 милиона евро годишно, като за товарен транспорт то възлиза на 93,5 милиона евро.
Сценарий B представя по-драстична мярка, симулираща пълно затваряне на маршрута и забрана на движението на тежкотоварни автомобили по B182. Прогнозираните разходи за пренасочване и увеличените транзитни времена при този сценарий нарастват до 640 милиона евро годишно, като 327,3 милиона евро пряко засягат товарния транспорт.
Критика от италиански и германски превозвачи
За да отговорят на тези опасения, италианските власти призоваха за гарантиране на капацитет по коридора Бренер, включително за премахване на нощните забрани за камиони и за поддържане на целогодишното двулентово движение. Те също така се застъпват и за подобрени възможности за железопътен транспорт, за да се смекчи въздействието на ограниченията.
Освен това превозвачите твърдят, че тези мерки ще нарушат сериозно техните операции, ще увеличат разходите и ще подкопаят конкурентоспособността на Италия на експортния пазар. По-специално италианските превозвачи изразиха опасения, че ограниченията ще засегнат непропорционално способността им да превозват стоки ефективно, което ще доведе до по-високи разходи за производителите, които разчитат на автомобилния транспорт.
Предишни призиви на транспортни асоциации и политици от Италия и Германия за временно облекчаване на ограниченията за трафик на камиони останаха без отговор. През юли европейските превозвачи, включително Германската федерална асоциация за транспорт на стоки, логистика и използване (BGL), обединиха усилията си с други европейски търговски асоциации и Международния съюз за автомобилен транспорт IRU, за да призоват Европейската комисия да предприеме незабавни действия и да гарантира свободно движение на стоки по този критичен европейски маршрут.