Европейският парламент гласува в подкрепа на законодателството на ЕС за ограничаване на емисиите на въглероден диоксид от тежкотоварните превозни средства. Регулациите ще изискват по-голямата част от новите тежкотоварни превозни средства, продавани в ЕС от 2040 г., да бъдат с нулеви емисии.
Съгласно регламентите, приети от ЕП, емисиите на CO2 от новите камиони трябва да бъдат намалени с 90% до 2040 г. На практика производителите трябва да продават лъвския пай от камиони, които саизцяло без CO2 емисии, за да компенсират с минималните продажби на нови превозни средства с въглеродни емисии.
„Ние предоставяме яснота на една от основните производствени индустрии в Европа, и силен стимул за инвестиране в електрификацията и водородните решения“, каза докладчикът по досието, евродепутатът Бас Айкхоут.
Законодателството на ЕС поставя поетапни цели. Емисиите на CO2 от големите камиони (включително професионални превозни средства, като камиони за боклук, самосвали или бетонобъркачки) и автобуси ще трябва да бъдат намалени с 45% за периода 2030-2034 г., с 65% за 2035-2039 г. и с 90% от 2040 г.
Цели за намаляване на емисиите също са определени за ремаркета (7,5%) и полуремаркета (10%), считано от 2030 г.
Законодателството изисква от Европейската комисия да извърши подробен преглед на ефективността и въздействието на новите правила до 2027 г. Този преглед ще включва оценка на въпроси като например дали правилата трябва да се прилагат за малки камиони, ролята на методологията за регистрацията на тежкотоварни превозни средства, използващи само CO2 неутрални горива, и ролята, която корекционният въглероден коефициент може да играе при прехода към тежкотоварни автомобили с нулеви емисии.
Повече по темата четете в следващия брой на сп. Камиони.