Превозвачите, които превозват акцизни стоки, трябва да внимават! В неотдавнашно решение на Върховния съд на Обединеното кралство – от юни 2023 г., бе разяснено, че акцизи от този вид, които са били наложени поради загуба на стоки по време на трансграничен превоз, трябва да бъдат възстановени от превозвача съгласно чл. 23, ал. 4 CMR.
По този начин Върховният съд на Обединеното кралство зае позиция, различна от тази, която се възприема предимно в континентална Европа! Въздействието на решението може да се определи като „мащабно“, защото много превозвачи, които превозват стоки до Обединеното кралство, сега трябва спешно да проверят дали тяхната застрахователна полица CMR осигурява достатъчно застрахователно покритие!
Но първо: Какво се случи?
Дългогодишен клиент на Lutz Assekuranz пътуваше от Полша за Англия с товар от цигари (1429 кутии). Докато превозвачът правеше почивка на място за почивка на магистрала М25 в Англия, 289 кашона бяха откраднати – стойността на стоката беше 72 512 британски лири, като тази сума беше възстановена от полицата на превозвача Lutz CMR, както и пропорционалните разходи за превоз и разходите за експертиза.
Така наречените „акцизи“ в размер на 449 557 GBP, които Обединеното кралство е предписало въз основа на Закона за управление на митата и акцизите от 1979 г., остават спорни. Тази финансова загуба – понесена от собственика на стоките – е била прехвърлена от собственика по транспортната веригата и накрая е попаднала при превозвача с искане за плащане. Оправдано ли е това?
Две възможни тълкувания на член 23, параграф 4 от CMR:
Ищецът се позовава на член 23, параграф 4 от CMR, който гласи следното:
Освен това навлото, митата и другите такси, възникнали във връзка с превоза на стоките, се възстановяват – без допълнително обезщетение – изцяло в случай на пълна загуба и пропорционално в случай на частична загуба.
Съществуват различни мнения относно начина, по който трябва да се тълкуват думите „други […] разходи“:
а) Ограничено тълкуване
При това тълкуване се счита, че в рамките на горепосочения член подлежат на възстановяване само онези разходи, които биха били понесени по същия начин в случай на превоз в съответствие с договора и които биха допринесли за стойността на стоките на мястото на местоназначение, т.е. които не се дължат на събития, противоречащи на договора. Накратко: само „разходи, свързани с транспорта“ подлежат на възстановяване.
б) Разширено тълкуване
За разлика от това, разширеното тълкуване предвижда, че се покриват всички разходи, които са тясно свързани с действителния транспорт, и разходите, които изпращачът/получателят е направил във връзка с договореното в договора протичане на транспорта, както и такива разходи, които са възникнали само в резултат на развитието на транспорта в противоречие с договора. Накратко: „разходите, свързани с вреди“, също подлежат на компенсация.
Причините за двете възможни тълкувания са многобройни. Сред основните фактори за това са различните езици, на които е написана Конвенцията CMR. Съществуват и различни телеологични съображения в двете посоки.
В континентална Европа (особено в Нидерландия, Германия, Австрия, Италия, Латвия, Полша, Румъния и България) съдилищата обикновено се произнасят въз основа на ограниченото тълкуване. В Обединеното кралство по време на инцидента вече е имало решение на Върховен съд, който е провъзгласил разширеното тълкуване. Решението обаче отдавна е било обект на масивна критика. Обстоятелство, което даде възможност да се получи различно (коригиращо) решение от Върховния съд на Обединеното кралство – в резултат на което се постигна по-висока степен на стандартизация на правото в Европа и осезаемо облекчение за превозвачите, извършващи международна дейност.
За разочарование обаче Върховният съд на Обединеното кралство в крайна сметка следва предишната линия – което означава, че превозвачите трябва да продължат да носят отговорност за акцизи, ако такива дела бъдат заведени в съдилищата в Обединеното кралство.
Висококачественото застрахователно покритие е от съществено значение!
Във въпросния случай собственикът на стоката е бил окончателно обезщетен въз основа на съдебното решение. В крайна сметка полицата Lutz на превозвача е изплатила общо обезщетение в размер на почти 1 200 000 евро – в това число: щети на стоките, акцизи като имуществена вреда, пропорционални транспортни разходи, разходи за експертизи, лихви, съдебни разноски и разноски за представителство на собствената и на насрещната страна.
Но дори и да не беше имало съдебно производство – обърнете внимание колко високи са сега акцизите спрямо действителната стойност на стоките – 620% (!).
От всичко това става ясно следното:
Днес вече не е възможно да се откажете от чл. 23, ал. 4 CMR. За съжаление, Lutz Assekuranz трябва да отбележи, че някои местни застрахователи на CMR застраховка все още не са включили стандартно този елемент на отговорността в обхвата на застраховката си – опасна спънка за неопитните бъдещи клиенти.
Високите застрахователни суми са по-важни от всякога. По-специално, когато преглеждат собствената си CMR полица, превозвачите трябва да обърнат специално внимание, за да се уверят, че не са договорени чувствителни подлимити. Ограничаване на разходите, свързани с чл. 23, ал. 4 от CMR, до 25 000 EUR (или по-малко) на събитие или обща застрахователна сума от само 200 000 EUR на събитие би означавало сигурно закриване на дейността на превозвача в този случай, с всички неприятни последици за персонала и собственика на предприятието.
Превозвачите, които превозват стоки, подлежащи на облагане с акциз (тютюн, спиртни напитки, минерални масла, кафе и др.), задължително трябва да се поверят в ръцете на специализирани брокери – какъвто е Lutz Assekuranz – които са запознати с материята. Готовите продукти може да са по-евтини, но не предлагат необходимата застрахователна защита.
Застраховка CMR от Lutz Assekuranz
Lutz Assekuranz е един от малкото специализирани брокери, които могат да предложат стандартна застрахователна сума от 1 200 000 евро за една претенция. Особено за случаи като гореспоменатите или случаи на груба небрежност/умишлено увреждане (чл. 29, ал. 2 CMR) от страна на служители на дружеството, такава застраховка е абсолютно необходима. Всеки клиент има стандартна застраховка по чл. 23, ал. 4 CMR в рамките на общите условия на застраховката – без опасни подлимити.
Всичко това при разумни премии, защото за разлика от много застраховки, премиите, издадени от Lutz Assekuranz, не са се увеличили автоматично в съответствие с инфлацията, а са останали същите, като освен това няма връзка с индекс.
По всички тези въпроси можете да се свържете за съвет със специалистите от Lutz Assekuranz.
За повече информация, можете да се свържете се с:
Bilyana Lazarova
Sales Manager BG
Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung Ges.m.b.H. – клон България
country: БЪЛГАРИЯ
Phone: +359 882 607 540
Email: bilyana.lazarova@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.eu