Министърът на транспорта на Дания Томас Даниелсен обяви план за въвеждане на шведските стандарти за камиони с две ремаркета EMS2, в допълнение към съществуващия датски модел A-double.
Стъпката е посрещната с одобрение от International Transport Denmark (ITD), които я определи като пробив, който може да премахне една от най-големите бариери за по-широко разпространение на транспорта.
След старта на пилотната схема на Дания за EMS2 на 1 януари 2024 г., прогресът е бил ограничен поради високите разходи за превозвачите. В момента операторите се сблъскват с първоначален такса от 50 000 крони (приблизително 6700 евро) за изследване на пътищата от Датската пътна дирекция, последвана от потенциални големи разходи за адаптация на инфраструктурата.
Чрез възприемане на шведските стандарти – по-конкретно моделите A-double и AB-double – Дания очаква да намали мащаба и цената на необходимите надграждания на пътната мрежа.
A-double: седлови влекач, теглищ стандартно полуремарке, последвано от доли и второ полуремарке.
AB-double : товарен автомобил с ремарке с доли, което се свързва с полуремарке, последвано от друго полуремарке.
И двете конфигурации вече се използват в Швеция, където са разрешени на определени пътни мрежи, при дължина до 34.5 метра. Техните по-компактни характеристики в сравнение с настоящия датски стандарт EMS2 означават, че са необходими по-малко и по-евтини пътни модификации.
Стефен Йохансен, експерт по автомобилна техника в ITD, заяви, че това развитие ще даде на датските превозвачи „повече възможности и възможността да се присъединят към пътната мрежа на EMS2“. Той подчерта, че включването както на AB-double, така и на широко използвания A-double е „наистина, наистина добра новина“ за индустрията.
Според ITD, композициите EMS2 могат да увеличат товароподемността до 25% в сравнение със стандартните модулни комбинации, като същевременно допринасят за намалени CO₂ емисии и помагат за справяне с недостига на шофьори.
Министерството на транспорта се стреми към постоянно разрешение за комбинации EMS2 от 2027 г., като се очаква пилотна схема за шведските модели да влезе в сила по-рано.
От пилотни проекти до политика: изпитания на EMS2 в Европа
Стъпката на Дания идва във време на вълна от пилотни проекти и регулаторни промени в цяла Европа за тестване и разширяване на използването на по-дълги камионни комбинации.
Германия:
Завърши едногодишно изпитание на комбинацията EcoDuo – две стандартни полуремаркета, свързани с доли – между Долна Саксония и Каталония. Партньорите по проекта, включително VDA, Schmitz Cargobull, Volkswagen Group Logistics и TÜV Rheinland, заключиха, че комбинацията от 31.7 метра и 40 тона е едновременно практична и съвместима с комбинирания железопътен транспорт, тъй като ремаркетата могат да се товарят без модификация.
Въпреки това, остават правни бариери: редовните операции биха изисквали изменение на разпоредбата за изключения за извънредно дълги превозни средства. Консорциумът е призовал за създаването на нова категория превозни средства „Тип 6“, за да се разрешат комбинации до 32 метра на определени пътни мрежи.
Нидерландия:
По-късно тази година Нидерландия ще започне тестване на Super EcoCombi (SEC) камиони с дължина до 32 метра и тегло до 72 тона. Предварителният тест, воден от TNO, ще оборудва превозните средства с 360-градусови камери за наблюдение на безопасността и реакциите на потребителите на пътя по маршрута Ротердам–Мурдейк–Венло.
Ако това е успешно, е планиран по-голям пилотен проект с участието на множество оператори през 2026 г. Подкрепена от Министерството на инфраструктурата, Rijkswaterstaat и Пристанище Ротердам, като програмата има за цел да оцени как SEC могат да допринесат за намаляване на недостига на шофьори и CO₂ емисии.
Швеция:
От 15 април 2025 г. Швеция разшири списъка с разрешени комбинации от превозни средства над 25.25 метра на пет, като добави нови конфигурации като Nordic combination, B-double и C-double, наред с вече разрешените A-double и AB-double.
Работейки в одобрени участъци от националната пътна мрежа, актуализираната рамка включва строги технически и изисквания за безопасност, задължителна сигнализация и стандарти за сцепление. Шведската транспортна агенция също повиши разрешената скоростна граница за камиони с двойни ремаркета до 25.25 метра до 80 км/ч при определени условия.





























