Кой ще е Автобус на годината 2025? Отговорът на този въпрос идва след Bus Euro Test 2024 Prague. Паралелният тест се проведе от 6 до 10 май в отдалечения на около 30 км от чешката столица град Кладно. Носителят на престижната награда ще бъде обявен и ще получи приза си в средата на септември на специална церемония в рамките на изложението IAA Transportation 2024 в Хановер, Германия.
За втори пореден път в традиционния и провеждан на всеки две години Bus Euro Test липсваха автобуси с конвенционално задвижване.
Участниците
И ако в последното издание на теста – през 2022 г. в ирландския град Лимерик на старта застанаха пет електрически автобуса, сега край Прага в конкуренция бяха три батерийни автобуса и двама конкуренти, разчитащи на водородни горивни клетки. Това бяха 18-метровият съчленен нископодов електрически eBusco 3.0, 12-метровият градски и междуградски електрически модел с нисък вход MAN Lion’s City 12 E LE, 12-метровият водородно-електрически градски нископодов автобус с удължен пробег Mercedes-Benz eCitaro FUELCELL EXR, 19-меторвият съчленен водороден градски нископодов модел Solaris Urbino 18 hydrogen и новата генерация на 12-метровия градски електрически модел VDL Citea E LE-122 във вариант с нисък вход. Всички те са изцяло нови модели от последното поколение продукти на големите европейски производители, разчитат на модерни и високи технологии, предлагат ефективен градски превоз на пътници, отделяйки нулеви емисии и идват с мисията да променят градската мобилност в Европа. Какви по-добри предпоставки за оспорвано състезание под високо напрежение?
Събитието
Домакин на теста през тази година бе изданието TRANSPORT a LOGISTIKA, което е представител на Чехия в международното жури Автобус на годината. Цялостната перфектна организация и логистиката по време на събитието бяха дело на главния редактор на списанието Михал Щенгъл и екипа му.
През двата дни, при които автобусите бяха на пътя те бяха тествани от членовете на международното жури Автобус на годината, сред които и представител на списание КАМИОНИ. 24-мата журналисти от водещи европейски издания, специализирани в областта на автобусите и автобусния транспорт, имаха възможност да изпробват кандидатите като водачи и пътници по разнообразен маршрут в реални условия като водачи и пътници по улиците на близкия до Прага град Кладно и околностите му.
Ден преди пътните тестове бяха проведени традиционните измервания на спирачен път, време за ускорение и ниво на шум в салона на автобусите. Това са показатели, които помагат на членовете на журито да получат по-пълни впечатления за възможностите на автобусите. За да има равнопоставеност между кандидатите, измерванията на дължината на спирачния път от скорост 60 км/ч до пълно спиране и на времето на ускорение от 0 до 50 км/ч бяха направени, както винаги от немския представител в журито Саша Бьонке, който седна зад кормилото на всеки от автобусите. За по-голяма прецизност с всеки от автобусите бяха направени по 3 спирания, като за сравнение между кандидатите бяха взети най-добрите им постижения. Шумът бе измерен по време на движение в зоната над задния мост. За съжаление един от кандидатите пристигна в Кладно с леко закъснение и не можа да се включи в измерванията. Измерването на нивото на шум също не публикуваме, тъй като при електрическите превозни средства те по принцип са много ниски, зависят от типа и разположението на електродвигателите, а звукът е със специфични честота.
Данни от измерванията | |||||
Параметър | eBusco 3.0 | MAN Lion’s City E LE | Mercedes-Benz eCitaro EXR | Solaris Urbino 18 hydrogen | VDL Citea LE-122 |
Спирачен път – от 60 до 0 км/ч, м | н. д. | 22,4 | 20,7 | 21,2 | 22 |
Време за ускорение от 0 до 50 км/ч, сек | н.д. | 18,4 | 12,7 | 13 | 12,4 |
Тестът
След измерванията на спирачния път, ускорението и шума дойде ред на обстойните презентации на производителите. След това участващите в надпреварата автобуси бяха подложени на обстойни пътни тестове по улиците и в околностите на Кладно.
Основният тестов маршрут тръгваше от покрайнините на града, от обръщало на автобусите на градския транспорт край голям търговски център. От там трасето вървеше по улици с масов градски транспорт и след множество леви и десни завои и преминаването на няколко кръгови кръстовища стигаше до другия край на Кладно. Тази част на теста поставяше кандидатите за славата в естествената им работна среда и даваше възможност да се усетят маневреността им, видимостта за водача, работата на камерите за обратно виждане, с каквито бяха оборудвани четири от петте автобуса. След това за кратко маршрутът напускаше града и тръгваше по двупосочни междуградски пътища, където можеха да се изпробват и динамичните качества на автобусите. Следваше навлизане в индустриалната зона на Кладно, в която доста остарялата бетонно-асфалтова настилка си беше почти стрестест за окачването на претендентите за наградата. Накрая отново по улиците на града трасето стигаше до началната точка. Дългият около 25 км маршрут се изминаваше за около 30 минути, трафикът в Кладно бе умерено натоварен, а времето – леко хладно за месец май.
За два дни членовете на журито имаха възможност да преценят управляемостта, пътното поведение, динамиката, сигурността, комфорта и удобствата на автобусите по отношение на водача и пътниците, достъпността за инвалидни и бебешки колички, осветеността и обезшумеността на салона, возията…
Преди гласуването, което се състоя в последния ден на Bus Euro Test 2024 Prague, на закрито заседание всеки от членовете на журито сподели впечатленията си от петте автобуса, отчитайки гледните точки на водача, пътниците и транспортните оператори. След това гласуването определи подреждането в теста, а кой ще е големият победител, който ще бъде обявен за Автобус на годината 2025 (Bus of The Year 2025) и ще получи право да бъде брандиран с логото на наградата ще се разбере през септември.
По традиция основни спонсори на провеждания всяка година европейски автобусен тест и тази година бяха Busworld International и ZF Friedrichshafen. Busworld International e организатор на няколко големи периодични автобусни изложения в различни части на света, като най-значимото е Busworld Europe, провеждано н всеки 2 години в Брюксел. ZF Friedrichshafen e най-големият в света доставчик на възли, агрегати, системи и задвижвания за първоначално вграждане в автобуси. Разбираемо е, че в теста в Прага, нямаше електрически автобус, който да не използва някакъв компонент от ZF.
През цялото време на теста за база бе използван гаражът на компанията за градски транспорт в Кладно – MHD Kladno, част от мрежата на гиганта Arriva. Пред членовете на журито бяха представени и плановете на компанията за преминаване към екологичен градски транспорт.
За журито
Международното жури Автобус на годината е независима, демократична организация с нестопанска цел, създадена от група водещи списания за автобуси от Европа. На всеки две години – в четна година журито Автобус на годината организира тест за градски автобуси – Bus Euro Test. В нечетни години тестът Coach Euro Test e за туристически автобуси. Членове на журито участват в тестовете доброволно и при много строги правила за запазване на безпристрастност.
В журито и съответно – в тестовете участва по едно водещо издание от държава. За България това е списание КАМИОНИ. През последните десет години журито нарасна, а членовете му се увеличиха от първоначалните 12 до 24, като най-скоро приетата – през тази година, държава е Турция. Основният принцип на журито остава, че е възможно членство само на едно издание от държава.
Членове на международното жури Автобус на годината са: Öbus (Австрия); Transporama (Белгия); Камиони (България); Kamion & Bus (Хърватия); Transportnyhederne.dk (Дания); Charter Club Magazine (Финландия); Autocars et bus info (Франция); Omnibusrevue (Германия); Troxoikaitir (Гърция); Bus & Coach Buyer (Великобритания); Rolling Tons (Унгария); Fleet Bus & Coach (Ирландия); Pullman (Италия); Touringcar & Bus (Нидерландия); BussMagasinet (Норвегия); Infobus (Полша); Tranzit (Румъния); Autobuses & Autocares (Испания); Bussmagasinet.se (Швеция); TIR transNews (Швейцария); Transport & Logistika (Словения); Transport a Logistika (Чехия), Veliki točkovi (Сърбия), Autoticari.com (Турция).
София – Прага
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Член на международното жури Автобус на годината
Подробности за теста – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.