13 главни изпълнителни директори на водещи европейски производители на превозни средства и доставчици на автомобили се срещнаха с еврокомисаря по въпросите на климата Вопке Хоекстра на „автомобилна кръгла маса“, за да обсъдят зеления преход в сектора.
Тази инициатива беше предшествана от събеседване с Шарл Мишел, председател на Европейския съвет, преди срещата на върха на ЕС планирана за следващата седмица, на която ще се обсъжда конкурентоспособността на Съюза.
Автомобилната индустрия – един от най-важните сектори в икономиката на ЕС – се намира на критичен кръстопът, тъй като преминава през най-голямата си трансформация през този век, и „набира обороти“, за да постигне най-амбициозните световни цели за намаляване на CO2 от превозните средства.
Производителите и доставчиците на автомобили искат да запазят производствата си в Европа, както и работните места, и инвестициите в региона. Но в момента те са изправени пред „перфектната буря“, благодарение на ожесточената глобална конкуренция за критични ресурси, финансиране, инвестиции и клиенти, усложнена и от нарастващите разходи за правене на бизнес, от радикално променящ се геополитически пейзаж и все още трудния пазар за електрически превозни средства. Като се имат предвид тези дълбоки предизвикателства, Европа трябва да засили конкурентоспособността си и да изгради по-силни бизнес аргументи за зеления и дигитален преход на автомобилната индустрия, смята бизнесът.
Хоекстра се ангажира да проведе тази кръгла маса по време на изслушването си в Европейския парламент, когато влезе в ролята си на комисар по климата, в края на миналата година. Целта му е да идентифицира практическите пречки пред прилагането на Зелената сделка и възможните начини за справяне с тях.
Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault Group и президент на ACEA, заяви: „Производителите на автомобили в ЕС са силно ангажирани с декарбонизацията, и инвестират над 250 милиарда евро в електрификация. Но ние не можем да направим този преход сами. Европа трябва да създаде условия за конкурентоспособността ни и за пазарно търсене на електрическите превозни средства. Това включва и инфраструктура за зареждане и презареждане с водород, достатъчно количество критични суровини, по-добър достъп до финансиране, и пазарни стимули. С други думи, холистичната индустриална стратегия ще бъде ключът към постигането на зелените амбиции на Европа.“
Матиас Цинк, главен изпълнителен директор Automotive Technologies в SCHAEFFLER и президент на CLEPA, добавя: „Европейските автомобилни доставчици стимулират иновациите и устойчивостта с 30 милиарда евро годишни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, и 1,7 милиона преки работни места. Доставчиците са ключови фактори за прехода, тъй като предлагат интелигентни и устойчиви решения за мобилност на пазара.
Въпреки това, в контекста на предизвикателна икономическа среда, спад в продажбите на електромобили и намаляващи печалби по веригата на доставки, финансирането на прехода става от ключово значение. Поради това, е изключително важно да се гарантира, че са налице рамковите условия за намаляване на риска при инвестициите в иновативни технологии, в трансформация на съоръженията и за нашата работна сила. Регулаторната рамка трябва да остане амбициозна, но същевременно и гъвкава, за да запази конкурентоспособността на Европа. Това ще ни помогне да постигнем целите си по-бързо и по-ефективно, като същевременно ще отговорим на нуждите на потребителите.“
По време на кръглата маса, както европейските производители на камиони и автобуси, така и доставчиците на автомобили подчертаха належащата нужда от пускане на камиони и автобуси с нулеви емисии по пътищата. Секторът е поел ангажимент да осигури необходимите камиони и автобуси, за да трансформира автомобилната транспортна индустрия към решения без изкопаеми горива до 2040 г. Фокусът е върху превозни средства, захранвани с батерии и водород. Технологичната неутралност следва да остане водещ принцип, който гарантира, че всички технологии допринасят за усилията за декарбонизация.
Признавайки, че двигателят с вътрешно горене ще продължи да играе дългосрочна роля в тежкотоварния транспорт, ще са необходими неутрални спрямо климата решения и други допълващи технологии, за да постигнем нашите климатични цели. Но основното предизвикателство остава. Постигането на целите за намаляване на CO2 е много амбициозно при почти липсващи жизненоважни благоприятни условия, като например гъста мрежа от станции за зареждане и презареждане с гориво, подходяща за камиони, и подкрепяща рамка за ценообразуване на въглеродните емисии, за да се гарантира паритет на разходите за превозните средства с нулеви емисии. Европейският автомобилен сектор призовава политиците в Европа да предприемат амбициозни действия за справяне с тези опасения, казват производителите,
Главните изпълнителни директори, присъстващи на кръглата маса за автомобилната индустрия заедно с комисар Хоекстра, са:
Производители на превозни средства / ACEA:
Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault Group и президент на ACEA;
Харалд Зайдел, президент, DAF Trucks NV; Председател на борда на ACEA за автомобили за работа;
Мартин Сандър, главен изпълнителен директор на Ford Европа
Доменико Нучера, президент на автобусен бизнес отдел, Iveco Group; Председател на отдела за автобуси на ACEA;
Ола Келениус, главен изпълнителен директор на Mercedes Benz Group AG;
Кристиан Левин, президент и главен изпълнителен директор на Scania Group;
Дидие Лерой, председател на борда на директорите на Toyota Motor Europe;
Томас Шефер, член на борда на Volkswagen Group; CE;