Според статистиката на ACEA регистрациите на нови автомобили за работа в ЕС през първите три тримесечия на 2023 г. са се повишили, както следва: на камиони +23%, на ванове +14,3%, на автобуси +18,5%.
Новите регистрации на камиони в ЕС отбелязват значителен скок, с 23% увеличение през първите три тримесечия на 2023 г., възлизащи на общо 268 766 единици. Германия води по обем на продажбите със 75 241 регистрирани камиона, което представлява значително увеличение от 31,2%. Други големи пазари в ЕС също отбелязват значителен ръст, включително Испания (+23,8%), Италия (+17%), Франция (+15,6%) и Полша (+10,9%).
През първите три тримесечия на 2023 г. продажбите на нови ванове в ЕС са се увеличили с 14,3% до 1 милион единици. Този положителен резултат се дължи основно на стабилното представяне на основните пазари в ЕС, като Испания (+20,5%), Германия (+18,2%) и Италия (+16,7%) отбелязват двуцифрен ръст.
Регистрациите на нови автобуси в ЕС също отбелязват значителен ръст за 9-месечието на годината. Регистрациите в ЕС на автобуси са нараснали с 18,5% на годишна база до 23 645 единици. По отношение на обема, Франция е лидер с 4735 продадени единици, което е увеличение от 9,1%. Италия (+65,9%) и Испания (+58,1%) също отбелязват значително повишение.
Нови автомобили за работа според източника на захранване
Камиони
Дизеловите двигатели продължават да доминират на пазара на камионите, обхващайки 95,5% от новите регистрации от януари до септември тази година. Продажбите на дизелови камиони в ЕС нарастват със солидните 22%, подсилени от растежа на основните пазари: Германия (+29,7%), Франция (+14%), Полша (+11,9%) и Италия (+17,9%).
Регистрациите на нови електрически камиони се увеличават с впечатляващите 321,7%, възлизайки на общо 3918 единици. Германия (+297,9%) и Нидерландия (+1463,6%) са основните двигатели на този растеж, съставлявайки 65% от продажбите на електрически камиони в ЕС. Електрическите камиони сега са с обем 1,5% от общия пазар, което е значителен напредък спрямо 0,4% от предходната година.
Ванове
През първите три тримесечия на 2023 г. дизеловият ван остава най-популярният избор, представлявайки 83% от пазара, спрямо дела от 87%, който е имал през 2022 г. Алтернативните източници на енергия обаче набират популярност, което води до постепенно изместване на пазарните дялове. Пазарният дял на вановете с електрическо зареждане се повишава до 7,3%, почти удвоявайки обема си с увеличението от 91,4%. Този растеж се подхранва главно от трицифрения растеж на първия и третия по големина пазари в ЕС: Франция (+102,2%) и Нидерландия (+136,8%). В същото време бензиновите и дизеловите двигатели са нараснали съответно с 39,6% и 9,1%, заемайки общо 89% от пазара.
Автобуси
През първите три тримесечия на 2023 г. продажбите на нови автобуси с електрическо зареждане в ЕС се увеличават с 31,5%, достигайки 3405 единици и обхващайки пазарен дял от 14,4%, в сравнение с 13-те % през 2022 г. Сред трите най-големи пазара в ЕС Испания отбеляза забележителен ръст на 246,2%, следвана от Франция (+35,8%) и Германия (+26,9%). Хибридно-електрическите автобуси поддържат скорост със 156,1% увеличение на продажбите, удвояване на пазарния дял в сравнение с 2022 г. (повишение от 5,9% на 12,8%). Значителният ръст във Франция (+477,2%) и Испания (+233,2%), вторият и третият по големина пазари, допринасят за този резултат. Въпреки нарастващата популярност на електрическите и хибридните модели, дизеловите автобуси все още поддържат най-голям пазарен дял от 64,7%.