1774 нови товарни автомобили от най-тежката категория N3 с допустима максимална маса над 12 т са регистрирани в България за първите 7 месеца на 2024 година, показва официалната статистика на МВР.
Ако направим анализ на пазара на нови тежкотоварни камиони в България през първите 7 месеца на 2024 г., то той се движеше в по-реални темпове в сравнение с твърде динамичната 2023 г., когато до края на месец юли бяха внесени 2610 тежки камиони. Но спадът в продажбите на камиони за този период е тенденция и в европейски мащаб, тъй като годината е белязана от намаление в обема на превозите и от по-ниски цени на транспорта. Съответно превозвачите засега са по-предпазливи в инвестициите си в нова техника. Браншът се бори и с нарастващи оперативни разходи, а новите регулации на ЕС за CO2 емисии и Евро 7 изискват по-задълбочено планиране.
За отпускарския месец юли логично се наблюдава пазарен спад, с регистрирани 207 тежки камиони. Внесените 350 камиона през юни бяха рекорд на месечна база от началото на годината. Връщайки лентата назад, през януари регистрациите в категория N3 бяха 241, през февруари имаше известен растеж на пазара с отчетени 286 нови тежкотоварни превозни средства. За март новорегистрираните камиони бяха 287 броя, за април те са 172. През месец май 231 нови тежки камиони се сдобиха с българска регистрация.
Пазарните обеми все още сериозно изостават от рекордната предходна година. Общо за 7-месечието, в сравнение с аналогичния период на 2023 г., спадът е с 836 единици.
Като цяло, първите 7 месеца на 2024 г. очаквано са по-слаби от тези в миналата година, тъй като през 2023 г. производителите изпълняваха множество забавени поръчки, а сега пазарът се движи в по-нормални измерения.
За сметка на това, конкуренцията между вносителите на основните марки у нас през първото 7-месечие на 2024 г. е много оспорвана и непредвидима, а марките често сменят позициите си в своеобразната надпревара по брой регистрации.
Към края на месец юли 2023 г. лидерската позиция в класацията е за Volvo Trucks с 308 регистрации, на второ място е позициониран Mercedes-Benz с 292 регистрации, а трети е Renault Trucks с 262 броя. Следва Scania с 261 нови камиони, DAF има 202 броя, IVECO е със 177 регистрации, MAN отчита 169 регистрации, а Ford Trucks е с 98.
При влекачите, които са над две трети от дела на регистрациите на камиони в тежката категория в България за 7-месечието на 2024 г. или общо 1217, начело е Renault Trucks със 237 нови тежки автомобили, следва Scania – 227 броя, трети е Volvo с 216. Следва Mercedes-Benz със 180, DAF е със 170 броя, IVECO е с 99, MAN има 83 броя, а Ford Trucks е с 5.
Любопитна е и своеобразната мини класация за най-търсените моделни серии на пазара на тежки камиони. Най-много регистрации отчита флагманът в гамата на Mercedes-Benz – Actros с 243 броя, следва Renault с Т-серията и 235 регистрации, Volvo FH има 213, Scania R е със 146, a DAF XF записва 107 броя.
45 са регистрираните през първите 7 месеца на 2024 г. нови камиони от по-леката категория N2 (с допустима максимална маса от 3,5 до 12 т).
Регистрации на нови влекачи за периода 1 януари – 31 юли 2024 г.:
Renault Trucks – 237
Scania – 227
Volvo Trucks – 216
Mercedes-Benz – 180
DAF – 170
IVECO – 99
MAN – 83
Ford Trucks – 5
Общо – 1217