Как спедиторската гилдия може да повиши ефективността си чрез иновации и промяна на бизнес моделите?
Какво на практика ще последва за бизнеса от приемането на еврото? Кога всъщност България ще бъде приета в еврозоната – в средата на 2025 г. или по-късно? Как спедиторската гилдия може да повиши ефективността си чрез иновации и промяна на бизнес операциите?
Това бяха само част от дългия списък с въпроси, на които мениджъри на водещи компании от спедиторския бранш заедно търсиха отговори. Дискусиите се проведоха в рамките на годишната Мениджърска конференция на асоциацията на българските спедитори – НСБС. Събитието се събра над 40 ръководители на компании от логистичния сектор в Hayat Regency Правец, а екип на списание Логистика получи специална покана да участва във форума.
„Инфлацията, която се развихри през последните години поради ковид и енергийната криза, всъщност е пречка ние да покрием изискванията за влизане в еврозоната“, заяви при откриването на конференцията председателят на борда на директорите на НСБС и генерален мениджър на Alexander Logistics Цветин Тодоров. По думите му има много спекулации полезно или вредно е приемането ни в еврозоната, както и различни мнения по въпроса ще успее ли държавата да контролира пазара така, че да се избегне спекулата и компаниите да не злоупотребяват с факта, че започваме да използваме новата валута.
Кои са ключовите моменти при въвеждането на еврото и основните стъпки при подготовката на бизнеса – разяснения по темата направиха експерти от Министерството на финансите (МФ), дирекция „Европейски въпроси и политики“. Казусът коментираха – Соня Димитрова, началник на отдел „Фискални политики в ЕС и еврозона“, Данаил Йорданов, старши експерт в отдел „Фискални политики в ЕС и еврозона“ и Катя Гущерска, главен експерт по приходите, дирекция „Данъчно-осигурителна методология“ при ЦУ на НАП. В обобщение те посочиха, че България изпълнява три от четирите критерия от Маастрихт:
- Дългосрочният лихвен процент е значително под изчислената референтна стойност;
- Равнищата на дълга и дефицита са под референтните стойности, като публичният дълг е вторият най-нисък в ЕС;
- Валутният курс е стабилен: българският лев е част от ERM II от 2020 г. при съществуващия фиксиран курс към еврото.
Постигането на последния критерий за ценова стабилност обаче остава предизвикателство. Понастоящем по думите на експертите от МФ се наблюдава ясна тенденция към намаляване на разликата до референтната стойност на критерия. Финансистите уточниха, че България ще поиска изготвянето на извънредни доклади веднага щом инфлационният критерий бъде изпълнен. Според предварителни оценки на МФ, вземащи предвид последните публикувани данни от април, има вероятност това да се случи преди края на 2024 г. В този смисъл присъединяване към еврозоната през втората половина на 2025 г. (1-ви юли 2025 г.) изглежда като реалистичен сценарий.
Почти готови
Експертите заявиха още, че националното законодателство, определящо правната рамка за приемане на „новата“ валута или т.нар. Закон за въвеждане на еврото в Р България/ЗВЕРБ е почти готов. Целта е до края на месец юни 2024 г. той да бъде внесен в Министерски съвет и да бъде приет до есента (при наличие на правителство). Законът описва и как ще се превалутират всички суми по договорите.
Трансформация на бизнес процесите
Втората част на мениджърската конференция на НСБС бе посветена на предизвикателствата и решенията за по-висока ефективност на бранша.
В какво да инвестират мениджърите на спедиторски компании, за да продължи бизнесът им своето развитие? Застрашен ли е „традиционният“ спедитор от изчезване, притиснат от „заплахите“ на т.нар. дигитални спедитори (digital forwarders) и цялостни доставчици на логистични услуги (end-to-end suppliers – тук се има предвид някои от големите контейнерни компании, които изкупуват активи и създават логистична инфраструктура „от-край-до-край“)?
„Как компаниите от сектора могат да намерят мястото си под слънцето – това е въпрос на иновации, нови идеи и развитие“, обобщи Цветин Тодоров. Той цитира данни, изнесени от Джеф Готлийб, Старши регионален представител на МВФ за Централна и Югоизточна Европа. Според тях след достигането на върховите стойности от 8,7% през 2022 г., очакванията са глобалната инфлация да спадне до 5,9% през 2024 г. И въпреки този положителен тренд, пред мениджърите стоят редица проблеми. Най-значимите сред които са нарастването на заплатите и прогнозата за намелен икономически ръст в средносрочен план.
Що се отнася до логистиката, НСБС открои четири ключови задачи, чието решаване не търпи дълго отлагане. А именно:
- Търсене на механизми за намаляване срока и административната тежест на процедурите за назначаване на кадри от трети страни;
- Подобряване състоянието на транспортната инфраструктура;
- Необходимост от защитни мерки на ниво ЕС за базираните в България превозвачи:
- Дигитална трансформация.
Още за възможните полезни ходове на спедиторския бизнес в настоящите икономически условия и за това до колко индустрията може да се възползва максимално от геополитическите дадености – четете в брой 6 на списание Логистика.