Сделка в „последната минута“ в Берлин проправи пътя за одобрението на целта на ЕС за 2040 г. за намаляване на емисиите от тежкотоварни автомобили с 90%. В замяна на одобрението си, Германия получи вмъкването на клауза, касаеща превозните средства, работещи с е-горива.
От 2035 г. Европа ще забрани продажбата на нови автомобили с традиционни бензинови и дизелови двигатели. Подобни правила за тежкотоварните превозни средства, с 90% намаление на емисиите до 2040 г., бяха одобрени от Европейския парламент и страните от ЕС в неофициални преговори през януари.
Официалното одобрение обикновено е формалност и се очакваше то да стане на 7 февруари на среща между представители на отделните страни. Блокада в последната секунда от Берлин, предизвикана от либералната правителствена партия FDP, която бе недоволна от януарската сделка, щеше да принуди Германия да се въздържи и да изложи приемането на закона на риск поради подобни опасения в страни като Италия и Чехия.
След сделка в последния момент в края на изтеклата седмица обаче стана ясно, че Германия ще гласува „за“, според източници от германското правителство. Министерството на транспорта потвърди споразумението пред Euractiv. В замяна Германия получава специална клауза за изключение, която проправя пътя за тежкотоварните превозни средства, които работят със синтетични горива, по-известни като е-горива.
Въпреки че е-горивата, които могат да бъдат неутрални по отношение на климата, когато се състоят от зелен водород и „уловен“ от въздуха CO2, са по-благоприятни за климата от изкопаемите горива, емисиите от ауспуха – които имат значение за Брюксел – не се променят. Клаузата за специално изключение отваря тази „вратичка“ и ще бъде формулирана като необвързващо съображение.
Това напомни за подобно блокиране на закона през 2023 г., когато либералният министър на транспорта на Германия Фолкер Висинг спря договорената забрана за 2035 г. на бензиновите и дизелови двигатели. В крайна сметка той получи специална клауза за „е-горива“ за пътнически превозни средства в замяна на премахване на блокадата.
Германските правителствени коалиции традиционно се въздържат от гласуване в ЕС, когато не може да бъде постигната обща правителствена позиция – което позволява дори на най-малкия партньор в коалицията да принуди най-голямата държава в блока да се въздържи.
Според правилата за гласуване в ЕС – успешният вот „за“ представлява едновременно 55% от страните и 65% от населението на блока и когато държава с население като Германия се въздържа, бламирането на закони става по-лесно.
Ако Германия бъде „въздържал се“, това дава шанс на други страни от ЕС, които са недоволни от даден закон – но нямат политическата тежест или необходимия брой на населението – да повлияят значително. Други големи държави са склонни да се възползват от това. В случая с автомобилите и камионите, Италия – дом на редица производители – заплаши да използва въздържането на Германия, за да „убие“ ефективно закона.