Екип на сп. ЛОГИСТИКА направи специална визита в една от най-модерните бази в България – трети логистичен център на BILLA в България.
Разгънатата му площ е около 17 000 кв.м., разполага с 53 рампи и близо 6000 палетоместа за складиране в зони с 5 различни температурни режима. Базата обслужва логистиката на над 11 000 артикула. Към момента капацитетът ѝ е 1,2 млн. кашона на месец. Всичко това научаваме от Цветин Атанасов, мениджър Логистика на BILLA България. Какво разказа още той за внедрените иновации и ритмичните доставки, четете в интервюто.

– Г-н Атанасов, защо се наложи изграждането на трети логистичен център на BILLA в България?
– В основата на проекта за трета логистична база на BILLA България е активното развитие на филиалната ни мрежа през последните години и стремежът ни да доставяме по-бързо пресни продукти към магазините и съответно на клиентите. Ние сме компанията с най-голямата верига супермаркети в България – близо 170 в над 50 града, и снабдяването им само от базите в Мусачево и Столник не само е предизвикателство от логистична гледна точка, но е и икономическо натоварване. Ето защо в края на 2023 г. беше направена първа копка на базата ни в с.Загоре.
– Каква роля играе тя във Вашата логистична схема?
– Само няколко месеца след откриването на базата ние вече виждаме положителни резултати. Новият склад ни позволява да постигнем много по-добро ниво на обслужване заради близостта до магазините. Много по-гъвкави сме и можем да обслужваме бързо и малките, и големите филиали. Към момента от Загоре зареждаме повече от 60 магазина в Източна България – най-общо казано, това са всички магазини на изток от линията Русе – Стара Загора – Хасково.
С времето ролята на този логистичен център ще нараства все повече, тъй като ние продължаваме да растем. Например само до края на 2025 г. ще отворим нови филиали в Белослав, Свиленград, Казанлък, Раднево, Горна Оряховица и Бургас.
– Разкажете повече за новия център – капацитет, температурни зони, технологии на складиране.
– Мога да кажа, че това е една от най-модерните логистични бази в България. Разгънатата площ е около 17 000 кв.м, с 53 рампи и близо 6000 палетоместа за складиране, но чрез процесите си можем да обслужваме над 11 000 артикула. Към момента капацитетът е 1,2 млн. кашона на месец.
В базата поддържаме 5 температурни режима. Сухият асортимент се съхранява при 20 градуса. Свежите артикули са в зони с температура 2–4 градуса. Месото се съхранява от 0–2 градуса, а плодовете и зеленчуците – на около 9 градуса. Имаме специална зона и за банани, където температурата е 12 градуса.
За складирането се използват електрически високоповдигачи на Toyota (доставени от Евромаркет Кари) с капацитет на зареждане на височина до 12 метра. Доставчик на стелажните решения е STAMH Group.
– Какви интересни иновации сте внедрили в новия център? Какви добри практики прилагате в него?
– Както споменах, базата ни в Загоре е може би най-модерната в страната. Тя е изградена както с мисъл за оптимизация на логистичните процеси, така и с фокус върху опазването на околната среда. Например в Загоре не използваме никакви фосилни горива за отопление. В цялата база е изградена подова инсталация, която се захранва от остатъчната топлина от охладителните системи. Това е първият такъв склад не само в страната, но и в рамките на цялата REWE група и е постижение, с което много се гордеем.
Когато говорим за устойчивост, не можем да не споменем и фотоволтаичната инсталация на покрива с обща мощност 806 kWp, способна да произведе 1047 MWh електрическа енергия годишно. Тя е толкова ефективна, че в най-слънчевите дни на годината генерира 100% от електричеството, необходимо за функционирането на сградата. За да се възползваме максимално от безплатната слънчева енергия, в момента завършваме и проект за инсталиране на индустриални батерии, в които да съхраняваме евтино електричество и да го използваме, когато е необходимо.
Внедрили сме и модерни технологии, като пълна BMS (Building Management System), с която контролираме дистанционно всички инсталации и системи в базата.
Не е нужно да споменавам и това, че базата ни в Загоре е изградена само с енергоспестяващи и щадящи околната среда материали. Доказателство за чистотата на процесите е и фактът, че имаме над 10 кошера. А както знаете, пчелите не живеят на замърсени територии.
Благодарение на всичко това третата логистична база на BILLA България беше сертифицирана с най-високото ниво Outstanding на международния стандарт за устойчиво строителство BREEAM. Това се случва едва за втори път за сграда в България, като първата отличена е построена преди повече от 10 години.
– Как осигурявате ритмични доставки от базата до Вашите магазини?
– Няма да е изненада, ако кажа, че осигуряването на ритмични доставки е най-голямото предизвикателство за всеки мениджър Логистика. Това изисква много прецизно планиране, активна работа с колегите от отдел Верига на доставки, търговския екип и подизпълнителите на BILLA, непрекъснат анализ и подобрение на процесите.
Като част от REWE групата, която е един от най-големите ритейлъри в Европа, ние имаме възможността да се учим и да прилагаме най-добрите международни практики, като, разбира се, ги оптимизираме спрямо нуждите и реалностите на местния пазар.
– Как протича един работен ден в новия логистичен център?
– За нас работният ден никога не приключва, тъй като работим 24/7. Стартираме приема в 5 часа сутринта и товаренето продължава до 9 сутринта на следващия ден, т.е. един ден прелива в друг.
Като цяло процесът е същият като във всяка една база, независимо дали е в България, друга европейска страна и дали е на BILLA, или на по-малка верига. Получаваме поръчки от филиалите, които обслужваме, приемаме стока, пикираме поръчки, експедираме и на следващия ден отново.
Разбира се, зад този на пръв поглед лесен за следване график стоят много процеси, подпомагащи работата на склада. Един от най-важните от тях е безкомпромисният контрол на качеството, особено при свежите продукти. На всяка стъпка от приема до експедицията ние проследяваме състоянието на стоките. Само така можем да гарантираме, че ще спазим обещанието си да предлагаме на хората свежи и качествени продукти.
– Кои са най-приоритетните Ви проекти за оптимизация на логистичните процеси, по които работите понастоящем?
– Всеки един проект, който може да доведе до по-бързи и точни доставки, е приоритетен. Ние работим по много инициативи, чиято цел е да станем още по-добри. Това означава нещо много просто – стоките да стигат по-бързо и с максимална свежест до хората.
За нас е важно върху всяко пале да има възможно най-много кашони със стока и в рамките на позволеното, за да оптимизираме броя транспортирани палета и съответно натоварването в камионите. Стремим се и с по-малко усилия за служителите да увеличаваме броя на обработените поръчки. Друга посока на работа е да съкратим максимално престоя на доставчиците в склада – с пристигането им стоките да бъдат разтоварени или поръчките натоварени без излишна загуба на време.
В тази връзка основните ни цели са повишаване на качеството на работата в склада и максимална оптимизация на логистичните маршрути. Вече направихме първите стъпки в тази посока, но искаме да сме още по-добри и хората да знаят, че винаги ще могат да открият любимите си продукти в нашите магазини.



































