От 8 май във Fiera Milano започват две събития – Transpotec Logitec и Next Mobility Exhibition, които ще се проведат едновременно и ще насочат светлината на прожекторите към иновациите при превозните средства и към решенията, които ще играят ключова роля в енергийния преход.
Товарният и пътническият транспорт преминават през епохална промяна, водена от технологичната еволюция, но също и от нарастващото съзнание, че напредъкът трябва да се осъществява с грижа и за околната среда. Именно около тази промяна – някои я наричат „седмата революция на транспорта“ – ще се развива бъдещето на тези два сектора.
NME–Next Mobility Exhibition е събитие, посветено на средства, решения, политики и технологии за устойчива система за колективна мобилност, а Transpotec Logitec е водещо събитие в Италия за автомобилен транспорт и логистика.
NME ще се проведе във Fiera Milano, Rho от 8 до 10 май 2024 г., докато Transpotec Logitec ще продължи с един ден по-дълго, до 11 май. Двете събития, които ще заемат общо 6 зали, ще запазят своята идентичност и индивидуални проекти, но в същото време ще предложат на операторите възможност да открият интересни допирни точки.
„Транспортът на стоки и мобилността на хора представляват два отделни пазара със свои собствени специфични методи и логика, но днес те са обединени от предизвикателството на енергийния преход“, обяснява Симона Греко, директор на събитията във Fiera Milano.
„Имайки предвид това, ние комбинирахме Transpotec Logitec и Next Mobility Exhibition да се проведат по едно и също време, за да говорим за общите неотложни проблеми, но също и за приноса, който иновациите в двата сектора могат да дадат. Вече имаме повече от 400 участващи компании, но нашата цел е да приемем 500 през следващия месец май, като по този начин ще предоставим на операторите пълна панорама от транспортни средства, услуги и решения, полезни за да демонстрираме централното място на тези сектори за цялото общество.
Бъдещето на транспорта на стоки и хора се пише днес
Понастоящем, новото възприятие на околната среда и ефектите от изменението на климата, са от централно значение в света на транспорта: просто помислете, защото секторът е отговорен за 24% от преките емисии на CO2, или 8 милиарда тона от общите емисии. За постигане на целите, поставени от Европейската общност – нулеви нетни емисии до 2050 г., емисиите от транспорта трябва да намаляват с повече от 3% годишно до 2030 г. Това е наистина предизвикателна цел, която задължава операторите на двата сектора към безпрецедентна ангажираност, както към пазара, така и към развитието на обществото.
„Живеем във време на дълбока социална трансформация, която се отразява в начина ни на живот, взаимодействието с останалите хора и дори придвижването. В контекста на подобна бърза промяна транспортните системи ще трябва да докажат, че са способни да гарантират прехода към приобщаващи и икономически устойчиви модели на мобилност, способни да превърнат екологичното предизвикателство във възможност за развитие. Трансформацията може да възникне, от една страна, в резултат на промяна в индивидуалното поведение, например отказ от собственост върху превозни средства и по-голяма склонност към споделяне на транспорт. А от друга, чрез използването на технологични възможности за развитие на транспорта, което позволява рационални и удобни избори, както за индивидите, така и за колективната устойчивост“, заявява Пиерлуиджи Копола, професор по транспортно планиране в Politecnico di Milano.
Технологията е налице: алтернативните двигатели – електрически, водородни и, по-специално за тежкотоварен транспорт, също биодизел и биометан – вече присъстват на пазара, тестват се свързани и автономни превозни средства (от релсово движение на товарни превозни средства до роботаксита за пътнически транспорт и дронове за стоки). Също така нараства и градската въздушна мобилност, която включва използването на електрически самолети с вертикално излитане за превоз на пътници.
Анализът на големи данни и дигитализацията също представляват важен иновативен фактор, полезен за оптимизирането на транспорта и за минимизиране на въздействието му върху околната среда. В местния обществен транспорт се движим към MaaS – мобилността като услуга, позволяваща на потребителя да управлява с една дигитална платформа или smartApp, как да използва множество транспортни средства, за да достигне до дестинация, да резервира едновременно различни превозни средства като автобуси и е-велосипеди. Обработката на големи масиви от данни – като тези, получени от градския трафик – също се променя. Товарният транспорт е все по-тясно свързан с усъвършенствана логистична мрежа, базирана на дигитални системи за проследяване на маршрути и на превозни средства, с дистанционна координация на автопаркове и оценка на най-добрите маршрути.
Но външните фактори също оказват влияние върху това как транспортният сектор може да се развива по устойчив начин. Увеличаването и застаряването на населението, поляризацията му към градските центрове (през 2050 г. 68% от хората ще живеят в градове, в сравнение с 55% днес) ще промени начина на управление на транспортните услуги и хората, към повече достъпност и ефективност, а при стоките се очакват по-големи инвестиции в „последната миля“.
И накрая, поведението на хората също се променя: икономиката на споделянето става все по-разпространена и се очаква приходите от споделена мобилност да достигнат над 1,5 трилиона щатски долара през 2024 г. в световен мащаб, с растеж до 3,5% годишно в средносрочен план.
Постепенно ставаме „хипермобилни“ и все повече оптимизираме пътуванията си за пазаруване или в свободното време, като разширяваме типичната последователност „вкъщи-работа-вкъщи“ към по-сложна динамика. Следователно възникват нови нужди, които трябва да намерят нови отговори в света на транспорта.
Отговорът на NME и Transportec Logitec – нова информираност за операторите
Изправени пред такива сложни сценарии, Transpotec Logitec и NME-Next Mobility Exhibition ще предложат конкретни отговори на операторите от двата сектора, насърчавайки ги за ползотворен диалог около общите перспективи за развитие.
В центъра на изложенията са превозните средства, решенията, продуктите и политиките, които представляват конкретни инструменти за прилагане на стратегиите на ASI, акроним, който обобщава трите подхода за устойчива мобилност: Избягвай, Промени и Подобри. Всъщност целта е да се избегне или поне да се намали необходимостта от пътуване, като се съкратят разстоянията между жилищата и местоработата, или между местата на производство и потребление на стоки, така че да се намалят разстоянията за пътуване, особено с кола, самолет и кораб. След това идва модалната промяна, което означава движението на стоки да стане по-интермодално, а общественият транспорт – по-надежден и следователно по-привлекателен. И накрая, стремежът е да се подобрят двигателите и да бъдат все по-ефективни, и по-малко замърсяващи.
Целта на Transpotec Logitec и NME е да дадат нова информация на операторите относно средносрочните и дългосрочните цели на двата сектора, предоставяйки инструменти и ноу-хау за постигането им. Промяната на гледната точка е възможна и чрез приноса на иновациите в изложбеното предложение. Вече са потвърдили участие 425 компании от 22 държави, като основното чуждестранно присъствие идва от Германия, Турция, Обединеното кралство, Нидерландия и Полша.
За да се подпомогне международното развитие на двете събития, се работи се и по привличането на 150 купувачи от 44 държави избрани по географски принция и с висок капацитет на платежоспособност, идващи от Европа , Южна Африка и страните от ОНД.
Transpotec и NME ще предложат и богата програма от конференции и семинари, посветени на най-горещите теми на двата пазара. Встъпителното събитие ще открие двете събития и ще насочи дебата към въпросите от общ интерес, с открита дискусия между представителите на индустрията, асоциациите и институциите относно проблемите, засягащи двата сектора, и решенията им, които са възможни още днес.