• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Тодор Иванджиков: Забавянето при доставките на самолети ще продължи в следващите пет години

Тодор Иванджиков: Забавянето при доставките на самолети ще продължи в следващите пет години


20.02.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
Тодор Иванджиков: Забавянето при доставките на самолети ще продължи в следващите пет години

Как се развива логистиката в авиобранша и кои са основните тенденции в него? Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ), в интервю за сп. ЛОГИСТИКА.

– Г-н Иванджиков, как се развива българският пазар на въздушни превози?

– 2024 година беше добра за сектора. През 2025-а очаквам пазарът да се успокои. Търсенето на самолети ще расте, туризмът също е в подем. Само за една година например българските авиокомпании Electra Airways и Fly2Sky увеличиха двойно своя флот. Electra Airways и Fly2Sky вече имат по 10 самолета в своя  авиопарк.
Самолетите на двете основни карго компании на нашия пазар – CargoAir и Compass Cargo, бяха добре затоварени през миналата година. 2025-а започна успешно за Compass Cargo, която с помощта на IAS (основана от мен компания) въведоха в експлоатация още два Boeing 747-428F самолета към редиците си. България има вече общо три карго машини Boeing 747-400, които оперират от Китай до Европа. През страната ни минават предимно транзитно. Много малко товари остават тук. Пратките са основно за Западна Европа. Хъбове в Белгия и Германия поемат каргото и го разпределят. Нямаме добре развити в логистично отношение летища, карго терминали с подходящо оборудване и висока автоматизация. Митническите процедури също са много тромави. Нужни са нов софтуер, AI базирани решения, които да обработват пратките за секунди.
Миналата година на българския пазар стъпи Menzies Aviation – една от най-големите компании в света за наземна обработка на товари, доставчик на логистични услуги в 250 локации в 58 страни. Тук обаче организацията трудно получава подкрепа от държавата, за да предоставя спокойно услугите си. Нужно е по-добро партньорство между Menzies Aviation и Летище София, за да има по-голям ръст и на каргото в София.

– Къде има потенциал за създаването на нови карго бази?

– Летищата в Пловдив и Горна Оряховица могат да бъдат развити – разполагат с жп връзки, като до тях има и автомагистрали. Ако се намерят правилните партньори, тези летища биха превърнали България в прекрасен карго хъб за Източна Европа. Допускам дори, че от DHL биха инвестирали в развитието на такъв проект. Локацията ни е много подходяща. Участвал съм преди много години в преговори с DHL, още преди да изберат Лайпциг за основен хъб. За тях беше много по-удачно да се базират в България, но по причини, свързани с политическата обстановка тогава, избраха по-сигурна локация. В момента Германия е в криза, Западна Европа е нестабилна. Трябва да се възползваме от ситуацията, както и от влизането ни в Шенген. Надявам се да имаме стабилност, която да донесе спокойствие за инвеститорите. Честата смяна на правителства, липсата на реформи в правосъдието правят статуса на държавата ни лош. Бизнесът не се интересува само от ниските данъци.

–
Какви са конкретните цели пред АБАИ за устойчивото развитие на компаниите, опериращи в сектора? 

– Да се премахнат акцизите за горивата, нужни за обучението на пилоти. Такава е практиката в Румъния, Гърция, Ирландия, Англия и други държави. Настояваме и за премахване на ДДС на обучението на кадри за авиацията. В момента нашите младежи ходят в Румъния и Гърция, където подготовката им излиза с около 20% по-евтино. Българските частни учебни авиоцентрове са много малки и трудно се развиват. Мечтата ми е да създадем академия съвместно с Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ и партньори от Западна Европа, в която да се обучават младежи, които искат да станат пилоти или авиоинженери.
Другата ни основна битка е да запазим летищата. Все по-често виждаме как те се превръщат в соларни паркове, индустриални зони. Само големите летища не са достатъчни. Те са натоварени и там място за малката авиация няма. В момента се борим да спасим авиобаза Доброславци – терен, който също е предвиден да стане индустриална зона. Очакванията са там държавата да подпомага привличането на производства за автомобилостроенето. А в Европа, и в частност в Германия, производството на автомобили е в криза.

Искаме да създадем нова база за дизайн, производство, асемблиране и тестове на летящи коли. Да направим индустриален парк за безпилотна авиация по най-високи стандарти и да привлечем инвеститори. Засега обаче интересът към подобни проекти е само на ниво кмет и общинска власт.

– Възстановява ли се авиацията от големия отлив на кадри след пандемията?

– След ковид повечето младежи вече предпочитат офисът им да е вкъщи, да работят по-малко, без напрежение. IT индустрията също „краде“ голяма част от младите хора. Авиацията невинаги е първи избор, тъй като в нея има стрес, много напрежение, динамика. Заетите в сектора са хора, обичащи адреналина.
АБАИ, съвместно с Военната академия и Военновъздушното училище, създаваме учебни центрове за кадри в авиацията. Разбрахме, че е нужно да се свържем с децата още в училище. Посещаваме различни образователни институции, разказваме им какво е авиация, как се става пилот, инженер, какви са предизвикателствата. Привличането на таланти в индустрията е наша мисия.

– Как се развива авиацията в глобален план, какви са тенденциите?

– Отне много време след кадровата криза и прекъсването на веригите на доставки да върнем високите стандарти, качеството и темпа на работа. Наскоро участвах в авиофорум в Дъблин, заедно с около 5000 експерти от цял свят. Там бяха представени и най-големите финансови институции, които инвестират в авиация. Проектите им са печеливши и авиацията в тези пазари е в голям подем.
Засега тенденцията е много оптимистична. Все пак в следващите може би пет години ще продължи забавянето при доставките на самолети, най-вече широкофюзелажни (пътнически самолети с диаметър на фюзелажа по-голям от 5 м). Старите самолети се преоборудват в карго машини заради недостатъчното предлагане на нови. Това от своя страна ще доведе до дефицит на пътнически самолети. Доставката на нови самолети отнема до 4–5 години в зависимост от количествата. И пътническите, и карго самолетите са затоварени почти на пълен капацитет. Невъзможно е да се намерят свободни карго самолети за бърза доставка, особено в критичните месеци. Големите карго оператори завземат пазара и наемат самолети от по-малките оператори.


– Кои са интересните проекти в индустрията, които да следим?

– През 2025 г. очакваме в Дубай да започнат работа летящи коли. Саудитска Арабия също работи много усърдно в тази посока. Събираме се редовно в Кьолн и работим по много интересни проекти. АБАИ е част от Европейската асоциация за дронове JEDA. Тя е основен партньор на регулаторите в Европа. В Германия вече има разработени модели за градска логистика по въздух чрез доставки с малки дронове като тестови проект. Мисля, че широкото им разгръщане може да стане  реалност през следващите две години. Големите товарни дронове и летящите коли в Европа вероятно ще станат част от градската среда през 2029–2030 г. Надявам се и България да разполага с инфраструктурата, чрез която да се тестват и развиват този тип доставки.

Терминал 3 на Летище София вече разполага с одобрен проект за изграждането на три стоянки за летящи коли. В бъдеще ще очакваме от пристанището на Бургас летяща кола да обслужва трансфер на пътници до Созопол, Несебър и обратно до порта. Да, звучи фантастично, но аз съм от тези хора, които живеят с бъдещето.

– С какъв темп навлизат AI технологиите и автоматизацията на процесите в авиационната индустрия у нас в сравнение с пазарите в Европа и в световен план?

– Благодарение на наша инициатива издаването на сертификати на самолетите вече става лесно и бързо по електронен път. Изкуственият интелект се развива, но не може напълно да замести софтуера и човешкия фактор. За дигитализацията на българските митници има да се свърши още много работа. Наскоро имахме среща с представители на испанската търговска палата. Те споделиха, че са имали сходни на българските проблеми – раздута  администрация, недобре обучен персонал. Какво е било тяхното решение? Съкратили са заетите в нея с 50%, а освободеният финансов ресурс е бил вложен в обучения. Сега Испания е шампион по усвояването на европейски пари.
Платформите на различните институции в България „не си говорят“, а това е голям проблем за инвеститорите, които правят проучвания на пазарите. Изкуственият интелект навлиза, но както винаги при нас това се случва малко по-бавно, което забавя услугата към крайния клиент.

– Какви са очакванията Ви за развитие на e-commerce пазара?
– Онлайн търговията се развива добре и това ще продължи. Всички очакваме с интерес да видим как Тръмп ще промени американската администрация, какви още нови закони ще се приемат, какви ще са митническите такси. Също така вероятно част от каргото ще се пренасочи през Виетнам. В Индия, Китай, Виетнам са съсредоточени много основни за електронната търговия производства.

 

– Как ще повлияят изискванията за навлизане на зелени горива и водород в авиотранспорта? 

– Зелената линия, която Европа следва, не е толкова добре обмислена. Убеден съм, че въвеждането на SAF горивата в авиацията ще се забави. Големите производители като Boeing и Airbus целят до 2050 г. всички новоизлезли самолети да се задвижват от водород. Регулаторите в САЩ и Европа ще бъдат много внимателни с преминаването към водород, особено в големите машини. Съхранението, преносът и използването му ще трябва да бъдат наистина добре обмислени, за да се осигури безопасността.

Технологиите се развиват много бързо и по отношение на летящите коли и дроновете. В големите компании инженеринговите отдели работят добре и бързо въвеждат иновации. Но сертифицирането на новите системи, одобряването от регулаторите отнема години. Изискват се много тестове и доказателства, че системата работи добре и е съвместима с другите платформи в летателните машини.
Нужно е да се изградят центрове за съхранение на водород и в България – на летищата, покрай влаковите депа. Аз съм голям фен на водорода. Все още обаче няма самолет, който да работи с тази технология. Правят се проекти за използването му при малки самолети и дронове, но дали и кога ще се реализират, никой не може да каже към момента. Тестват се за сертифициране 8–12–14-местни самолети на водород. Българската компания Дрoнамикс също разработва двигател с водород за товарния си дрон. След сертификация те могат да започнат да работят с DHL и с други големи логистични компании.


– Очакват ли се мащабни инициативи за субсидиране закупуването на SAF?
– Да, работи се по такива, има много дискусии около екологичните и биогоривата, тяхното съхранение и внедряване. Регулациите вече задължават компаниите да използват SAF. Цената на този тип гориво в момента расте, но в следващите години се очаква да спада. След около 4-5 години ще можем да говорим и за регулиран пазар на SAF горивата.

– Дрoнамикс е пионер и емблема на иновациите в сектора. Има ли и други компании от нашия пазар, които развиват успешно проектите си в авиацията? 

– Освен Дронамикс в нашата асоциация членува и компанията Ники Ротор Авиейшън. Това е първият и към момента единствен български производител на автожири, познати още като жирокоптери – машини, които притежават полетните характеристики на самолет и хеликоптер. Производството им е базирано в Правец. В световен мащаб те са един от лидерите на пазара за такъв тип летателни машини и в момента работят по проект за хеликоптер. Надявам се тази година да го сертифицират.

– Как се запалихте по авиацията? Каква е кратката история?

– Започнах да се интересувам от авиация, преди да вляза в Софийската математическа гимназия (СМГ). Мечтата ми бе да пътувам по света. Завърших авиоучилището в Долна Митрополия. Исках да стана пилот. Въпреки че имах отличен успех и бях физически годен, бях разпределен за инженер. Това тогава изобщо не ми хареса и реших да се откажа. Баща ми обаче успя да ме убеди да се запиша и продължа обучението си там. След като завърших висшето си образование, започнах да работя по западните самолети Boeing и Airbus в държавната авиокомпания Балкан. В крайна сметка обиколих света, летял съм до около 170 държави. Сега усилията ми са насочени към развитието на авиацията и инвестициите в България, но определено е трудно.

Ралица РУСИНОВА

 

Tags: въздушни превозиградска логистикатенденции

Свързани

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025
AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025
Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025
Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025
Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

19.06.2025
AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025
С площта на 7 ръгби игрища и 400 служители – нов карго хъб отвратя врати в Лион

С площта на 7 ръгби игрища и 400 служители – нов карго хъб отвратя врати в Лион

17.06.2025
Глобяват летищата в София, Варна и Бургас заради лоша хигиена на автобусите им

Глобяват летищата в София, Варна и Бургас заради лоша хигиена на автобусите им

17.06.2025
DHL Group инвестира над 500 млн. евро в пазари в Близкия изток

DHL Group инвестира над 500 млн. евро в пазари в Близкия изток

16.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

12.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Румънски шофьор опита да подкупи инспектори на ИА „Автомобилна администрация“

Румънски шофьор опита да подкупи инспектори на ИА „Автомобилна администрация“

10.06.2025
Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

04.06.2025
Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

05.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT