Scania разширява своята електрическа гама и ускорява електрификацията на много от приложенията си. Новите зелени батерии на компанията ще издържат през целия живот на камиона и са проектирани за максимална ефективност с отопление и охлаждане. Налице са и две нови електрически версии на камиони, плюс нови 6×4 конфигурирани тандемни оси за допълнително сцепление на пътя.
Scania продължава да разширява своята оферта по отношение на камионите с батерийно електрическо задвижване (BEV), като въвежда още повече електрически превозни средства, конфигурации на оси и алтернативи за кабината, плюс редица нови решения за отвеждане на мощността. Гамата на Scania вече далеч надхвърля първоначалния си вид, когато бе възможно да бъдат персонализирани само най-често срещаните модели камиони. Сега предложението на Scania обхваща широка палитра от приложения и операции, а клиентите с различни нужди могат да намерят свои собствени решения, произведени по поръчка.
„Ние непрекъснато добавяме все повече и повече стойност за клиентите си и избор на спецификации“, казва Фредрик Алард, старши вицепрезидент и ръководител на отдела за е-мобилност в Scania. „И клиентите ни възнаграждават с повишения си интерес, тъй като вече е очевидно колко добре работят и се държат тези камиони в реалните операции, и колко наистина те са ценени сред шофьорите. Постоянно слушаме истории за шофьори, които първоначално са били скептични, но след това са се влюбили в електрическите си камиони.”
Компонентите и решенията, които Scania въвежда, ще накарат превозвачите в дистрибуторските или свързаните със строителството операции да бъдат с повишено внимание. Предлагането на боге тандемна ос за електромобили означава, че самосвали, превозни средства, оборудвани с кука, бетонобъркачки и редица други приложения на база шаси кабина могат да бъдат специфицирани, без да се жертва сцеплението или товароносимостта им. Scania също така представя и редица различни решения за отвеждане на мощността – за захранване на хидравликата или на друго оборудване за каросерии.
Две нови версии на електрическия камион EM C1-2 от 210 кВт и 240 кВт
В допълнение, двете версии – 210 кВт и 240 кВт – на електрическия камион EM C1-2, които сега се въвеждат, са перфектни за определени операции, ориентирани към строителството, тъй като нивата им на мощност са точно на място (285 к.с. или 326 к.с.), а и това е типичната спецификация на камиони, които са използвани от общините. EM C1-2 е по-къс от своите по-мощни братя и сестри, което отваря място за батерии и/или оборудване, например опорни крака.
Той е перфектният универсален инструмент за по-леки операции, съчетаващ ниско тегло с висока мощност, голям въртящ момент и плавно подаване на мощност на две предавки. Той е идеален за операции в градска среда за дистрибуция, но е също толкова подходящ и за много други приложения, например за различни видове комунални превозни средства, които общините използват за поддръжка. При типичния дистрибуторски камион обозначението му ще е Scania 24 P (ако е версията с 240 кВт).
„Това е еквивалентът на 9-литровия двигател, ако трябва да направя сравнение с дизеловия“, казва Алард. „Това е електрическа машина, която се вписва в безкраен брой операции, тъй като е лека и гъвкава, но също така и мощна. Тя има един единствен постоянен магнит, две предавки и сериозен въртящ момент за размера си. Камионът предлага управляемост и плавност на движение, каквито шофьорите очакват от електрическите задвижващи системи.“
Пазарът на електрически превозни средства се развива по-бързо в някои области, отколкото в други. Изоставането тук е свързано с наличието на инфраструктура за зареждане и достъп до захранване. Намирането на правилното решение за зареждане обаче може и да е просто: Scania може да напътства клиента през целия процес и да му помогне да избере правилното решение за зареждане.
„Общоприето погрешно схващане е, че зареждането е по-сложно, отколкото е то в действителност“, казва Алард. „Много клиенти ще се справят добре със стандартно решение за зареждане на депо, за което можем да ги напътстваме по време на проектирането и изграждането.“
Друга област, която първоначално е предлагала определени предизвикателства при преминаването към електричество, е силовият механизъм за захранване (PTO). Ефективните и здрави силови механизми за захранване са от съществено значение за много приложения и затова Scania добавя редица различни решения в тази насока.
Зелени и ефективни батерии
Батерийно-електрическите камиони на Scania се предлагат с впечатляващи показатели и от гледна точка на батериите. Батериите ще издържат 1,3 милиона километра, колкото е животът на камиони, а техният въглероден отпечатък е приблизително една трета от сравнителните показатели индустрия, поради факта, че батериите се произвеждат с електричество без изкопаеми горива в Северна Швеция. Scania използва литиево-йонни батерии с форма на призма, които се сглобяват в Сьодертале в батерийни пакети от 416 или 624 кВтч, и са със състояние на заряд от приблизително 83% използваема енергия.
„Преходът към електрификация е неизбежен“, казва Алард. „Причините да не се трансформираме толкова бързо постепенно избледняват, докато все повече причини да преминем към електрически камиони се появяват пред очите ни с всеки изминал ден. Добавете към това и изискванията на законодателите, клиентите на транспортни средства и фактът, че електрическите камиони вече са обичани от шофьорите, и става очевидно защо електрическите камиони са на път да доминират в нашата индустрия.“