За 12 години Райхле и Де-Масари България увеличи екипа си над 15 пъти.
През 2012 г. една швейцарска компания с традиции в производството на оптични кабели решава да отвори свое производствено звено в София. В началото фирмата стартира дейността си у нас с 20 души. Днес в завода на Райхле и Де-Масари България Пръдакшън работят близо 370 души. Нещо повече, освен производство тук е разкрит сериозен развоен отдел, чиито постижения се използват от всички дъщерни фирми на компанията.
Reichle & De-Massari (R&M) е сред 500-те най-големи дружества в Швейцария. Глобално компанията има две основни продуктови направления – оптични продукти и медни изделия. Преди 12 години дружеството решава да изгради производствена база за оптични кабели в България, тъй като високата себестойност на производството в Швейцария прави компанията неконкурентоспособна на външните пазари.
R&M присъства на българския пазар още през 90-те години на XX в., когато продуктите на компанията се представят на пазара от местен дистрибутор. По-късно компанията придобива българския дистрибутор и учредява търговско дружество, а през 2012 г. закупува готова сграда в столичния квартал „Хаджи Димитър“ и я преустройва според своите нужди. Тъй като у нас тогава няма подготвени специалисти в областта на оптичните кабели, първият екип работници е обучаван в Швейцария. Дейността на производственото звено тогава стартира с екип от 20 души. Днес сградата на българския клон е 100% запълнена, производството е нараснало многократно и в него са заети около 370 души.
„За тези 12 години България се утвърди като компетентен център за производството на оптични продукти, казва Радослав Радев, управител на Райхле и Де-Масари България Пръдакшън. – Освен производството създадохме и развихме R&D и технологичен център за оптични продукти, като техните разработки се внедряват във всички останали заводи на групата в света. Така ние осигуряваме продукти за глобалния пазар на доста високо ниво.“
Фирмата има и планове за разрастване и на сградния фонд, но засега те са на режим „задържане“. За разлика от 2023 г., тази година продажбите на предприятието са се увеличили, но мениджърите изчакват да видят дали положителните тенденции в развитието на телекомуникационния сектор са дълготрайни.
От завода в България се доставя основно за клиенти от Европа и Близкия изток, като малка част от продукция заминава за Северна и Южна Америка. Продуктите на предприятието са насочени към няколко различни сегмента. Използват се за изграждането на публични мрежи за мобилните оператори, за окабеляване на офис сгради и на центровете за управление на данни (дейта центрове), чиято дейност нарасна много през последните две години с появата на AI.
Както и при други сектори голяма част от доставчиците на дружеството са позиционирани в Азия. Това прави фирмата доста чувствителна от гледна точка на сроковете за доставки. Тази година се появява и допълнително усложнение поради ситуацията в Червено море и рязкото увеличение на веригата на доставки от Далечния изток. В същото време бизнесът на клиентите функционира така, че очакванията са за изключително кратки срокове на доставка. Много често в един дейта център има фиксиран времеви хоризонт, от порядъка на дни от седмицата или часове, в който фирмата трябва да достави продуктите си. Това налага поддържането на по-високи запаси по цялата верига на доставки, включително и при самите доставчици.
Повече за работата на завода на Райхле и Де-Масари България Пръдакшън в София четете в новия бр. 1/2025 на списание ЛОГИСТИКА.