На 9 Логистична бизнес конференция лекторите от 3 и 4 панел говориха за бързото навлизане на новите технологии в логистичните процеси, за да решат проблемите, предизвикани от Covid-19.
Няколко нови модула, които подобряват мониторинга върху камионите и водачите, представи Антон Ананян, търговски мениджър във FROTCOM България. Един от тях е възможността за предаване на информация от GPS устройството в реално време, а не на 1 минута, както е до сега. Това ще даде много по-детайлна информация на мениджмънта за действията на водача и ще му помогне да взема информирани решения за подобряване начина на управление на автомобила.
Интерес сред слушателите предизвика решението за постоянно видео наблюдение на товара, на водача и на дистанцията, която спазва камионът спрямо другите превозни средства. Така освен, че ще се следи за кражби и нелегални пътници в ремаркето, ще се наблюдава и дали поведението на шофьора не носи опасност от инциденти.
Последният продукт, разработен от FROTCOM, е направен в партньорство със застрахователни компании. Той представлява софтуерно приложение, което събира данни за възникнали инциденти на оборудваните с GPS устройства FROTCOM автомобили. Те биват обработени и предоставени на съответната застрахователна компания в удобен за тях вид. За това ползотворно сътрудничество разказа Валентин Илиев, изпълнителен директор и член на УС на Лев Инс. С помощта на този продукт става известяване за възникнали инциденти в реално време с висока точност. „С това приложение ние работим по 2 линии – обясни г-н Илиев. – Едната е, при настъпило събитие в чужбина, да достигнем до базата данни, които са натрупани в GPS-ите и да видим дали е реално това, което чуждите застрахователи предявяват към нас. Втората е, че при дадени GPS маркери, ние можем да разберем кога има инцидент в момента на неговото настъпване и веднага да се свържем с клиента, който участва в събитието. В бъдеще, на база на масива от данни, предоставен ни от най-големите GPS провайдъри, ще можем да идентифицираме рисковите участъци в определени държави и ще информираме за тях нашите клиенти.“
„Ключът за подобряването на процесите извън офиса е събирането на правилните данни, анализирането им и използването им по правилния начин, така че да ни помогнат да вземем по-дори решения – подчерта в началото на своята лекция Антон Крантев, ръководител екип „Интелигентни видео решения“ в Коника Минолта България. – Дори да имаме перфектни решения, имаме и човешки фактор, който често допуска грешки. Тук могат да ни помогнат някои интелигентни софтуерни решения.“
Едно от тях, което той представи, е за проследяване на пратки. То комбинира информация от камери за видео наблюдение и я предава на WMS системата. При такава корелация може лесно да се докаже при коя стъпка е допусната грешка, да се анализира и да не се допуска повече.
Онлайн в презентацията се включи и Димитър Сотиров, ръководител екип IT Services в Коника Минолта България. Като първа стъпка в дигитализацията на дадена компания, той предложа изграждането на един строен цифров архив. Акцент в представянето му беше платформа, с когнитивни умения, която разпознава и обработва всякакъв тип документи. Тя може да разпознава всякакъв вид товарителници, поръчки, фактури и др. типове документи. Нужно й е съвсем малко обучение в началото, за да започне да обработва документите на дадена фирма.
За възможностите на Claims Trans разказа търговският директор Марк Георгиев. Компанията обработва и разрешава комплексни транспортни казуси и всички видове претенции от името на превозвачи, спедитори и други логистични компании.
„Голяма част от спедиторите и товародателите имат нужда да си купят спокойствие, когато стоката не може да бъде доставена – обясни г-н Георгиев. – За да предложим нещо по-всеобхватно като решение на различните ситуации, създадохме софтуер, който комбинира човешката интелигентност на специалисти от логистичния бранш и хора, които се занимават с транспортно право, като тези умения ги комбинирахме с възможностите на технологиите и изкуствения интелект.“
Според него, в транспорта колелото се върти малко по-бързо от останалите бизнеси и никога не се знае кога ще застанеш на мястото на този, на когото не си помогнал вчера, за да стигнете до някакъв успех. Затова от компанията се стремят не само да разрешат проблема с техния клиент, но и чрез медиация да запазят добрите отношение с неговите партньори.
Последната услуга, която предлага фирмата, е e-CMR на TransFollow. За нея разказа по-подробно Ханс Лип, представител на TransFollow. „Бъдещето е да обменяме данните по прозрачен начин, за да се възползваме от предимствата на цифровизацията – каза той. – Чрез нашия портал може да управлявате задачите в транспорта. Порталът ще изпрати товарителницата на всички. Изпращачът, освен че вижда реалния документ, знае кой ще го докара.“
Специално смартфон приложение дава възможност на шофьора да може да прикрепя документи, да ги подписва и да улеснява транспорта. Освен това има модул, който се свързва с WMS и директно дава данните при доставка.
Имате нужда от софтуер – защо не си го направите сами? „Преди 4 години си поставих за цел да се науча сам да си правя приложения и апликации, като не разчитам на глобалните програми – сподели в началото на своята презентация последния лектор в панела Лазар Матеев, ръководител направление "Вериги на снабдяването" в Hanon Systems Пловдив. – Направихме приложения с моя екип на базата на методите „no code“ и „low code“, които са буквално безплатни. Да, те не са лъскави, но вършат работата, за която са направени.“ Така класическия ИТ отдел може да се замени с DIY (do it yourself) решения. Той изтъкна, че едно прочуване прогнозира, че до 2024 г. 67% от всички поръчкови апликации ще са правени на „no code“ и „low code“ платформи. С тяхна помощ програмирането става доста по-лесно – буквално като редене на Lego.
За една година във фирмата са създадени около 20 апликации, които са достъпни от всякакъв тип устройства. По време на презентацията, той представи някои от тях.
Четвъртият панел беше посветен на логистичния избор. Пръв в него говори Атанас Котов, изпълнителен директор на EPAL България, Гърция и Румъния. Той разгледа проблемната тема за недостига на палети и растящите им цени.
„Марката EPAL е символ на качество – каза той. – Нашият палет се произвежда по определени стандарти и може да изпълнява определени функции. В момента всички са наясно, че нарушението на веригата на доставки влияе върху обмена на палетите. Затова потреблението на EPAL палети расте – както на нови, така и на употребявани.“
В момента производителите на европалети изпитват големи затруднения поради повишените цени на дървесината и трудното й набавянето. Това се дължи на нарушение във веригите на доставки на самата дървесина. Някои държави от Европа, като Германия и скандинавските страни, изнасят част от дървесината си извън ЕС и я правят трудно достъпна за европейския пазар. В момента новите палети се търгуват на двойни цени спрямо началото на годината, заради повишените цени на консумативите и материалите, които се влагат.
Милена Рамчева, изпълнителен директор на Метрика, бе единствената дама в лекторския екип. Тя разказа как компанията предлага фулфилмънт услуги за електронната търговия, като разгледа подробно възможността да се аутсорсват логистични услуги. В началото лекторът се спря подробно на грешките, които се допускат при аутсорсване. Често фирмите си поставят неясни цели за аутсорсването. Не се дефинира ясно какво се възлага на външния изпълнител, а понякога се избира неподходящ доставчик.
Г-жа Рамчева изтъкна 5 основни причини за аутсорсване на логистичното обслужване. На първо място, клиентът може да се фокусира върху основната си дейност. Има достъп до технологии и оборудване, подобрява ефективността си и увеличава приходите. Дава се възможност за управление на риска и възможност за персонализирани решения.
За първи път на Логистичната бизнес конференция Христо Урумов, собственик и управител на STAMH, представи новия проект на компанията – виртуален SHOWROOM на STAMH, над който екипът му работи от началото на 2021 година.
„Днес показвам за първи път пред вас първата редакция на проекта. Остава ни още около месец работа. Такъв иновативен продукт няма нито една фирма в света от нашия бранш. Може би сме малки, може би сме далечни, но сме първи. Отваряш компютъра и попадаш на изложение“, каза Христо Урумов.
Ще представим уникалния SHOWROOM на страниците на сп. Логистика в бр. 9.
Накрая на събитието бе теглена традиционната томбола за награди, които този път бяха осигурени от Йоспед и ДСВ Роуд.
Наградите отидоха при Силвия Александрова и Кристина Чолакова от Изи Асет Мениджмънт и Тодор Желков от FROTCOM България.