• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Кофас прави преоценка на глобалните рискове за 2025 г.

Кофас прави преоценка на глобалните рискове за 2025 г.


10.03.2025
A A
Васил Василев
Reading Time: 1 min read
Кофас прави преоценка на глобалните рискове за 2025 г.

Според експертите от Кофас, рисковете рядко са изглеждали толкова значими.

Докато политиката на САЩ вероятно ще бъде пагубна за много от световните икономики, Китай продължава да се сблъсква с голям производствен свръхкапацитет, а много развиващи се страни са застрашени от поскъпването на долара и изтичането на капитали. Междувременно Европа е изправена пред ново предизвикателство със своя съюзник САЩ, добавяйки към съществуващите проблеми и вече ограничените бюджетни маржове.

На този фон от Кофас ревизират оценките на 7 държави (4 повишения и 3 понижения) и 20 секторни оценки (8 повишения и 12 понижения) след преразглеждане на първоначалния сценарий, който предвижда стабилизиране на глобалната дейност.

 

Трансатлантическата дивергенция

Разминаването между икономиката на САЩ и еврозоната трябва да се потвърди през тази година. Очаква се растежът в САЩ да бъде стабилен благодарение на разходите на домакинствата, подкрепени  от стабилния пазар на труда и ефектите от нарастващите цени на недвижимите имоти и акциите. Дерегулациите и данъчните облекчения, обещани от президента Тръмп, вероятно ще стимулират инвестициите.

Обратно на това, в Европа се очаква растежът да бъде ограничен от предизвикателствата в производството и строителството. Въпреки намаляващата инфлация, потребителските разходи вероятно ще продължат да бъдат ограничени поради липсата на доверие на домакинствата заради политическа несигурност в няколко страни, включително Франция и Германия. Френската икономика ще се забави през 2025 г., въпреки доброто ѝ представяне през 2024 г., благодарение на публичните разходи и Олимпийските игри в Париж. Растежът вероятно ще остане слаб и в Италия, а в Испания ще се забави значително. Испания обаче показва най-голяма устойчивост, подкрепена от туризма, европейските фондове и стабилността на работната сила.

В този контекст, в Европа рисковете е по-вероятно да са негативни, особено ако трудовите пазари се влошат бързо – каквото се подсказва от нарастващия брой обявления за планове за съкращения и закриване на предприятия – и ако инвестициите не се възстановят, въпреки намаляването на лихвените проценти. Този риск не може да бъде напълно изключен, предвид продължаващото намаляване на корпоративните маржове и тенденцията за фалити на бизнеси.

Другият негативен риск за европейската икономика е търговската политика на САЩ. Мащабът на допълнителните мита и времето на тяхното въвеждане са все още несигурни към момента, но това може да доведе до потенциално различаващи се монетарни политики. Очаква се Европейската централна банка да намали лихвите с 25 базисни пункта като депозитната лихва достигне 2%, но Федералният резерв вероятно ще приеме по-изчаквателен подход, правейки само едно или две понижавания на основната лихва. Това не е задължително, като се има предвид силата на американската икономика и значителния риск от възраждане на инфлацията.

 

Европейската автомобилна индустрия остава „без гориво“

Европейската автомобилна индустрия претърпя сериозно забавяне през 2024 г. Търсенето на леки автомобили остава в застой, докато индустриалните показатели показват, че производствената дейност намалява в повечето страни в региона. Регистрациите на нови автомобили отбелязват слаб ръст от +0,8% на годишна база през 2024 г., но същевременно с това  отчитат и спад от 3% на годишна база през втората половина на годината. А 2025 г. също не предвещава нищо добро за европейската автомобилна индустрия, която вероятно ще бъде изправена пред нарастващата конкуренция от Китай и несигурността на американския пазар, свързана с опасения за митнически бариери.

От една страна, възходът на Китай в сегмента на електрическите превозни средства изглежда вече неудържим. Китай има значително предимство в производството на батерии и компаниите на страната са глобални играчи, като осигуряват 75% от световното производство. Брюксел успя временно да спре потока от китайски електрически автомобили към Европа след въвеждането на тарифни бариери в края на октомври 2024 г., но пълната защита на европейския пазар би означавала допълнително значително увеличение на митата.

От друга страна, предстоящият мандат на президента Тръмп, и по-специално заплахите му за въвеждане на мита, могат да засегнат износа на автомобили от ЕС, като 25% от тях са били насочени към американския пазар през 2023 г. Освен това, възможни митнически бариери, насочени към този сектор в Канада и Мексико, биха имали сериозно въздействие върху веригите за доставки на европейски производители като Stellantis и Volkswagen, които произвеждат в тези две държави между 30% и 40% от автомобилите, продавани в САЩ.

 

Доналд Тръмп оказва сериозно влияние върху много развиващи се страни

Развиващите се икономики са изправени пред особено неблагоприятна нова ситуация под формата на бързо поскъпване на долара и масово изтичане на капитали в няколко страни. Избирането на Доналд Тръмп променя глобалната финансова перспектива, засилвайки рисковете за най-уязвимите икономики. Тези страни, особено най-задлъжнелите към долара, рискуват бързо влошаване на икономическите си условия поради по-високите лихвени проценти и/или обезценяване на валутата. Рязкото обезценяване на бразилския реал в края на 2024 г. (10% спад между края на ноември и 25 декември), е пример за турбуленцията, която може да засегне страна с големи външни и/или фискални дисбаланси.

Китай също не е застрахован. При липса на значителни нови стимули, растежът ще се забави значително след официално отчетените 5% миналата година (4,3% според прогнозите на Кофас за тази година). Американските мита остават основният риск за страната. Въпреки че техният мащаб и тайминг остават неопределени, въздействието им ще бъде (много) отрицателно.

Въпреки нарастващата несигурност, Кофас прогнозира леко подобрение на световния растеж за 2025 г. до 2,7% (в сравнение с 2,6% при предишната оценка). Тази промяна се дължи предимно на неочакваната устойчивост на американската икономика, която компенсира постоянната неустойчивост на еврозоната.


Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
В момента няма други публикации по темата.
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT