На 7 февруари 2025 г. Министерството на инфраструктурата и транспорта на Италия (MIT) свика среща с 30 търговски асоциации, за да представи правния отговор на Италия срещу ограниченията на Австрия за транзита на камиони на прохода Бренер. Срещата се провежда в момент, в който Италия има крайен срок до 31 март да представи контрааргументи срещу Австрия пред Съда на Европейския съюз (CJEU).
Спорът възниква от ограниченията, въведени от Австрия за транзит на тежкотоварни автомобили през алпийския проход, включително забрани за движение през нощта, секторни забрани за определени стоки, зимни ограничения в съботите и лимит от 300 камиона на час. Италия твърди, че тези мерки нарушават принципа за свободно движение на стоки в ЕС, докато Австрия твърди, че те са необходими за защита на общественото здраве и насърчаване на железопътния транспорт.
На 30 юли 2024 г. Италия подаде жалба пред CJEU, подкрепена от Европейската комисия, която заяви, че „някои мерки, въведени в сила от Австрия, ограничават транспорта на стоки“ и нарушават „свободното движение на стоки“ в ЕС. Въпреки това, на 19 декември 2024 г. Австрия подаде контражалба, променяйки правната си аргументация от управление на трафика към опасения за здравето. Според Виена, транзитът на камиони причинява прекомерно замърсяване на въздуха, което се отразява негативно на общественото здраве.
Стратегията на Италия
На срещата на 7 февруари дискусиите се съсредоточиха върху това как Италия трябва да отговори на контрааргументите на Австрия. Две ключови точки изпъкнаха на дневен ред:
Плавност на трафика и въздействие върху околната среда
Италия твърди, че премахването на нощните забрани ще намали задръстванията и емисиите. „Опашка от превозни средства замърсява повече от превозни средства, които се движат бързо“, отбелязва списание *Uomini e Trasporti* в своя отчет от срещата.
Ограничения в капацитета на железопътния транспорт
Докато Австрия насърчава железопътния транспорт като алтернатива, Италия твърди, че настоящият капацитет на железопътния транспорт е почти изчерпан. На срещата се подчерта, че способността на железницата да поема повече товари ще се подобри едва след 2032 г., когато тунелът Бренер (BBT) бъде завършен. До тогава, според Италия, прехвърлянето на допълнителни товари на релси е невъзможно.
Според Uniontrasporti, изследователски орган на Unioncamere и Търговските камари, забраните на Австрия са довели до намаляване на транспортния капацитет наполовина, което струва на италианския транспорт сектор 370 милиона евро годишно – общо 1,8 милиарда евро за последните пет години.
Италия има срок до 31 март 2025 г., за да представи официално своя отговор пред CJEU, след което делото ще продължи. Европейската комисия потвърди подкрепата си за Италия, засилвайки позицията ѝ в правната битка.