Морският сектор на Европа напредва към по-голяма устойчивост, но ще трябва да увеличи усилията си през следващите години, за да постигне целите на ЕС за климата и околната среда.
Това са заключенията във второто издание на доклада за околната среда в Европейския морски транспорт, публикуван от Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) и Европейската агенция за околната среда (EEA).
Морският транспорт играе решаваща роля за поддържането на търговията, икономическия растеж, свързаността и достъпността, като същевременно допринася за енергийната сигурност и създаването на работни места. Въпреки това повишеното търсене на кораби идва с допълнителни въздействия върху околната среда върху атмосферата и морските екосистеми. Според доклада, който предоставя актуална информация за екологичните показатели на сектора и оценка на усилията той да стане по-устойчив, е постигнат известен напредък, но намаляването на емисиите остава предизвикателство.
Дейности като превоз на товари, контейнери, търговски риболов, танкери и круизни кораби, както и пристанищни дейности, продължават да допринасят значително за широк спектър от екологични предизвикателства. Целият сектор представлява 3-4% от общите емисии на въглероден диоксид (CO2) в ЕС, дял, който трябва да бъде намален. Междувременно емисиите на метан (CH4) са се удвоили между 2018 г. и 2023 г., което представлява 26% от общите емисии на метан в сектора през 2022 г. Освен емисиите на парникови газове, намаляването на замърсителите на въздуха като серни и азотни оксиди продължава да бъде проблем.
Морският транспорт продължава да допринася за замърсяването на водите чрез нефтени разливи и изхвърляне на отпадъчни води от кораби, както и подводен шум. Изчислено е, че отпадъците от риболова и корабоплаването са намалели наполовина през последното десетилетие, но са трудни за цялостно справяне. Загубата на контейнери, включително тези, съдържащи пластмасови пелети, също остава важен източник на замърсяване на морето.
Докладът разкрива, че използването на алтернативни горива и източници на енергия се е увеличило, макар и от ниска база. Въпреки това, производството на някои бъдещи алтернативни горива ще трябва да се увеличи, за да могат да отговорят на потенциалното търсене. Освен това ще трябва да се разработят хармонизирани международни насоки и да се осигури набор от моряци, обучени по новите технологии за декарбонизация.
Повече за екологичните проблеми на морския транспорт четете в бр. 3 на списание ЛОГИСТИКА.