• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Coface: Ръст от 11% на номиналните заплати и спад на инфлацията до 4% в ЦИЕ

Coface: Ръст от 11% на номиналните заплати и спад на инфлацията до 4% в ЦИЕ


26.05.2025
A A
Александра Ле
Reading Time: 1 min read

Регионалният растеж, предизвикателствата пред търговията и пренасочването на китайския износ бяха във фокуса на експертната дискусия на Coface.

На уебинар, организиран от кредитната застрахователна компания Coface, беше направен задълбочен анализ на влиянието на търговските войни, инициирани от администрацията на Доналд Тръмп, върху глобалната търговия и специфичното отражение върху икономиките на Централна и Източна Европа (ЦИЕ). 

Икономическият контекст в Централна и Източна Европа 

В началото на дискусията Матеуш Дадей, икономист, който се фокусира върху макроикономиката, финансите и анализите на данни, отбеляза, че 2024 г. е била особено благоприятна за региона на ЦИЕ. Икономическият растеж е бил стимулиран от възстановяването на частното потребление, вследствие на значителния процес на дезинфлация в Европа. Средната инфлация в региона е спаднала от около 11% през 2023 г. до приблизително 4% през 2024 г., което значително е подобрило покупателната способност на домакинствата. Ръстът на номиналните заплати, съчетан със спада на инфлацията, е допринесъл за съществен ръст на БВП в региона. Като едни от най-големите „победители“ в постпандемичния период бяха откроени Хърватия, Сърбия и Полша. Растежът на Хърватия е обусловен от притока на средства от фондовете на ЕС, докато икономиката на Сърбия се възползва от процеса на сближаване с по-развитите страни. От друга страна Чехия и Австрия бяха посочени като страни, чийто растеж е бил ограничен от забавянето на германската икономика и предизвикателствата пред конкурентоспособността. Въпреки това прогнозите за следващата година са за ускоряване на икономическия растеж в почти всички страни от региона, основно движен от публичните инвестиции, свързани с усвояването на европейски фондове. Очакванията са Полша, Сърбия и Хърватия да запазят позициите си на водещи икономики в региона. 

Влиянието на търговските войни на Тръмп 

Основен акцент в уебинара беше поставен върху въздействието на търговските войни, инициирани от Доналд Тръмп, върху международната търговия. Средният размер на митата достигa 36%, равнище, невиждано в историята на глобализирания свят. “Макар че първоначалният шок доведе до сътресения на финансовите пазари и обществен натиск, което принуди Тръмп да намали митата под 30%, впоследствие те отново бяха увеличени, достигайки 17%”, коментира още Матеуш Дадей.  

Анализът на структурата на митата показва, че освен секторните тарифи върху стомана, алуминий и автомобили, съществуват и реципрочни мита, например 10% върху вноса от Европейския съюз. Важно е да се отбележи, че някои сектори, като фармацевтичният и полупроводниковият, засега са освободени от тези мита, но съществува възможност те да бъдат въведени в бъдеще. Експертите подчертаха, че настоящите нива на митата доближават ситуацията от междувоенния период, но с ключовата разлика, че съвременният свят е много по-глобализиран и икономиката на САЩ е много по-отворена. Това прави въздействието на търговските войни по-бързо и по-силно, като се очаква те да доведат до пренареждане на международните търговски потоци и забавяне на глобалния икономически растеж. 

Реакцията на корпоративния сектор в САЩ на търговските войни е показателна за несигурността, която те пораждат. „Американските компании започнаха да увеличават вноса, особено от Китай, в опит да се защитят от евентуални бъдещи увеличения на митата. Този феномен допринесе за ръста на вноса, отчетен в данните за БВП на САЩ за първото тримесечие на 2025 г., и оказа негативно влияние върху растежа на БВП“, коментират oще от Coface. 

Непредвидимите и често неясни решения на Доналд Тръмп създават висока степен на несигурност, не само сред икономическите агенти, но и сред политиците, които се затрудняват да определят целите на търговската политика на САЩ. Тази несигурност се измерва и чрез анализ на новинарските публикации, където се наблюдава рязък скок в употребата на думата „несигурен“. 

Последиците от тази несигурност се усещат в цялата икономика. Наблюдава се спад в потребителските нагласи в страните от ЦИЕ от началото на 2025 г. насам, което води до отлагане на големи покупки като автомобили и жилища. Корпоративният сектор също е засегнат, като компаниите отлагат дългосрочни инвестиции поради непредсказуемостта на търговската среда. 

Въздействие върху Централна и Източна Европа 

Регионът е силно зависим от търговията с Германия, която от своя страна е важен търговски партньор на САЩ. Затова, за да се анализира реалната степен на изложеност на страните от ЦИЕ, е необходимо да се отчете не само директната търговия със САЩ, но и косвените канали, като например търговията през Германия. 

Анализът на добавената стойност, която се генерира в страните от ЦИЕ и достига до крайното търсене в САЩ, показва значителни различия между отделните държави и сектори. Автомобилният сектор, който е обект на 25% мита, е особено уязвим. Австрия, Унгария и Словакия са сред страните, чиято автомобилна индустрия е силно зависима от търсенето в САЩ. От друга страна, Румъния, Чехия, България и Полша са по-малко зависими от американския пазар, което се дължи на по-големите им вътрешни пазари. Естония, въпреки че икономиката ѝ е зависима от търговията, е по-слабо засегната поради малкия дял на автомобилния сектор. 

Словения и Хърватия се отличават с високата зависимост на износа си от фармацевтичния сектор, който засега е освободен от мита. Въпреки това, съществува риск от въвеждане на мита и върху фармацевтичните продукти, тъй като търсенето на лекарства е по-малко чувствително към ценови промени, което прави митата по-неефективен инструмент за намаляване на търговския дефицит. 

Анализът на изложеността на отделните продукти на пазара в САЩ показва, че някои сектори, като производството на електрически машини и електроника, са особено уязвими. 

Отговорът на Европейския съюз 

Участниците в уебинара обсъдиха и реакцията на Европейския съюз на търговските действия на САЩ. Позицията на Европейската комисия беше определена като предпазлива и разумна, като се предпочитат преговорите и целенасочените ответни мерки пред мащабно пренареждане на глобалната търговия. ЕС се стреми да налага мита върху продукти, които могат лесно да бъдат заменени от местно производство, като например соята. 

Като важен ефект за ЦИЕ беше посочено пренасочването на китайския износ към европейския пазар. Въпреки че митата на САЩ върху китайските стоки намаляха, те остават значително по-високи от тези на ЕС. Това води до приток на евтини китайски стоки към Европа, включително и към страните от ЦИЕ.

Tags: икономикамитатенденцииТръмпЦИЕ

Свързани

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025
AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025
Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025
Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025
Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

19.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

12.06.2025
Цените на автомобилните превози падат

Цените на автомобилните превози падат

10.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
EY: Инвестициите в логистични проекти в България растат

EY: Инвестициите в логистични проекти в България растат

04.06.2025
DP World инвестира 2,5 млрд. долара в глобална логистична инфраструктура през 2025 г.

DP World инвестира 2,5 млрд. долара в глобална логистична инфраструктура през 2025 г.

29.05.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

04.06.2025
Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

05.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

18.06.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT