Транзитът на кораби през Панамския канал остава значително по-нисък от историческите средни стойности.
Преминалите кораби през канала са намалели с 10% между септември 2024 г. и януари 2025 г. в сравнение със средната стойност за 2019-2022 г. Това показва последния анализ на BIMCO, най-голямата в света организация с директно членство за корабособственици, чартьори, корабни брокери и агенти.
Спадът продължава въпреки премахването на транзитните ограничения, които бяха въведени между юни 2023 г. и септември 2024 г. поради ниските нива на водата в езерото Гатун, заради тежката суша по време на урагана Ел Ниньо през 2023-2024 г.
„Транзитните такси, промените в моделите на търговия и установяването на нови норми може да попречат на корабите да се върнат напълно в канала, обяснява мениджърът за анализ на корабоплаването на BIMCO Филипе Гувея. – Вместо да преминават през канала, корабите плават около нос Добра надежда или нос Хорн.“
Секторът на корабите, превозващи втечнен природен газ, показва особено нежелание да се завърне, позовавайки се на опасения за безопасността и ограничени транзитни слотове. Освен това BIMCO посочва, че не са разрешени нощни транзити за кораби за LNG.
В сектора на сухите насипни товари променящите се модели на търговия със зърно в САЩ допринесоха за намаленото използване на каналите, като износът на зърно от западното крайбрежие към тихоокеанските пристанища се увеличи с 21% на годишна база, докато доставките от Персийския залив са намалели с 6%.
Въпреки тези предизвикателства, BIMCO съобщава, че контейнеровозите и плавателните съдове, превозващи пропан-бутан и автомобили, работят над историческите нива и може да продължат да растат.
„Въпреки че връщането към канала е бавно за някои сектори, ние все още очакваме капацитетът на корабите, преминаващи през водния път, да се увеличи. Транзитът на превозвачи на контейнери, пропан-бутан и автомобили вече е над историческите нива и може да продължи да нараства. Средносрочните перспективи за сектора на сухите насипни товари обаче изглеждат по-мрачни на фона на силната конкуренция за доставки на зърнени храни между САЩ и Бразилия и лошите перспективи за търсене на въглища“, смята Филипе Гувея.