• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Атанас Котов, EPAL: Палетът вече не е просто дървен носител, а дигитален актив

Атанас Котов, EPAL: Палетът вече не е просто дървен носител, а дигитален актив


22.10.2025
A A
Васил Василев
Reading Time: 1 min read
Атанас Котов, EPAL: Палетът вече не е просто дървен носител, а дигитален актив

За новостите при дейността на EPAL разговаряме с Атанас Котов, управител на EPAL за България, Гърция и Румъния.

Когато говорим за логистика, първите асоциации често са с камиони, контейнери, складове и софтуерни системи. Но в сърцето на тази сложна мрежа един базов, но изключително важен елемент прави възможно движението на стоките с безопасност, предвидимост и ефективност – палетът. А когато той е сертифициран от EPAL, не е просто дървен носител, а гаранция за качество, съвместимост и доверие. Вижте какво сподели Атанас Котов, управител на EPAL за България, Гърция и Румъния.

 

– Г-н Котов, EPAL от години е синоним на качество в палетната индустрия. Какво се промени в последните няколко години?

– Без съмнение, качеството и стандартизацията остават в сърцето на EPAL. Но реалността на логистиката днес е свързана с данни, проследимост и устойчивост. Затова ЕПАЛ предприе стратегически преход към дигитализация на палетите. Вече не говорим само за физическа здравина, а за интелигентни палети – такива, които могат да се сканират, проследяват и управляват през дигитална платформа. Това е огромна промяна за цялата индустрия.

 

EPAL въведе QR код върху всеки един палет. Какви е неговата функция и предимства?

– EPAL QR кодът е уникален идентификатор, вграден в палета, който позволява сканиране и достъп до информация за произхода, производителя, серийния номер и историята на палета. Така с едно сканиране знаете всичко важно за този палет. За логистиката това означава по-малко грешки, по-малко загуби и по-голяма ефективност. Очакваме до края на тази година първият ни лицензиант в региона да започне производство на EPAL палети с QR код, а до края на 2026 година над 60% от представителите ни в България, Гърция и Румъния да са преминали към новия стандарт — с пълно внедряване до 2027 година.

 

– Какво включва новото EPAL приложение и за кого е предназначено?

– Приложението е разработено като универсален инструмент за производители, търговци, логистични компании и инспектори. То позволява:

  • проследяване на палетите в реално време;
  • водене на дигитални инвентаризации;
  • проверка на лицензи и кодове;
  • генериране на отчети за употреба и устойчивост.

Неговата най-силна страна е, че обединява физическия и дигиталния свят. Освен това е лесно за използване и не изисква сериозни IT ресурси, което го прави достъпно и за по-малки фирми.

– Колко важна е устойчивостта за EPAL днес?

– Изключително важна. Устойчивостта не е допълнение към качеството, тя е част от него. Всеки един EPAL палет е проектиран да се ремонтира, преизползва и рециклира, което го прави изключително ефективен от гледна точка на въглероден отпечатък. Новите дигитални инструменти допълнително помагат да документираме и анализиране екологичната полза от всяка ротация.

 

– Как EPAL помага на компаниите в България, Гърция и Румъния да преминат към дигитална логистика?

– Нашата роля не е само да даваме стандарти, а да създаваме условия за успешна трансформация. Това включва:

  • съдействие при въвеждане на QR кодовете;
  • обучения по приложението и неговите функции;
  • консултации за интеграция с ERP/WMS системи;
  • съдействие с инспекции и лицензионен процес.

Целта ни е да направим този преход достъпен, ясен и реално полезен за всеки лицензиант. В тази връзка EPAL предлага частично финансиране за изграждане на необходимата инфраструктура за внедряване на QR код технологията в производствените бази на своите лицензианти.

 

– Как виждате бъдещето на палетната логистика през следващите 5–10 години?

– Ще бъде дигитално, устойчиво и взаимносвързано. Палетите ще говорят – не в пряк смисъл, разбира се, но чрез данните, които носят. Ще знаем къде са, какво носят, как са използвани, кога са ремонтирани. EPAL вече прави тази реалност възможна. Нашата цел като комитет е да подпомогне съответния регион (България, Гърция и Румъния) да бъде лидер в тази трансформация, а не просто последовател.

Какво представлява EPAL и защо е от решаващо значение

European Pallet Association e.V. (EPAL) е създадена през 1991  година с мисията да стандартизира, регулира и защитава най-широко използваната отворена система за обмен на палети в света. Днес над 675 млн. EPAL палети са в активна циркулация – признати и приети в международните логистични системи, митници и търговски мрежи.

EPAL не просто регулира, той защитава системата чрез стриктно лицензиране на производители и ремонтни фирми, независимо инспектиране и въвеждане на иновации, като дигитализация, QR кодове и устойчиви практики, които оформят бъдещето на индустрията.

Използването на EPAL сертифицирани палети гарантира:

  • сигурност – всеки палет е изработен или ремонтиран по единен стандарт;
  • съвместимост – размерите, здравината и структурата са унифицирани и приети в глобалния транспорт;
  • проследимост – с въвеждането на нови дигитални инструменти всеки палет може да се следи в реално време;
  • икономия – благодарение на отворения обменен пул компаниите не са задължени да купуват нови палети за всяка доставка;
  • устойчивост – EPAL системата насърчава многократната употреба, ремонт и рециклиране.

Но още по-важно е, че тази система се поддържа и развива локално чрез активно действащи национални и регионални комитети.

 

EPAL в България, Гърция и Румъния

Регионалният комитет на EPAL за България, Гърция и Румъния е сред най-активните в Европа. Управляван с визия за устойчив растеж, прозрачност и технически напредък, комитетът има няколко приоритетни направления:

✅ Борба с фалшифицирането на палети

Фалшивите палети представляват реален риск – те не отговарят на стандартите за здравина и безопасност, често са произведени от некачествени материали и нарушават доверието между търговските партньори. EPAL България, Гърция и Румъния  работи в тясно сътрудничество с лицензирани производители, логистични оператори и търговски вериги, както и с държавни и митнически институции, за да идентифицира, докладва и ограничава използването на фалшиви палети в региона. Редовните инспекции, проверки на маркировки и обученията на партньори са част от стратегията.

✅ Разширяване на лицензионната мрежа

Регионалният комитет активно подкрепя нови производители и ремонтни фирми, които желаят да станат част от EPAL системата.  EPAL предлага консултации, техническа помощ, обучения и съдействие при подготовка за одити от независими инспекционни органи, като Bureau Veritas и China Certification & Inspection Group (CCIC).

През последните години се наблюдава нарастващ интерес от нови компании, които разпознават стойността на марката EPAL като гарант за международна търговия и дългосрочни партньорства.

✅ Укрепване на регионалното присъствие на марката EPAL

Чрез участие в логистични конференции, изложения, медийни кампании и обучения EPAL България, Гърция и Румъния  се утвърждава като лидер в секторите на безопасната логистика, кръговата икономика и дигитализацията на складови и транспортни процеси.

Комитетът организира и подкрепя инициативи със социална стойност,  включително събития със социална отговорност, спонсорство на образователни формати и ангажиране с публични институции по теми, като екологични политики и дигитална трансформация.

Единна система, локален подход

EPAL показва, че глобалният стандарт може да се прилага ефективно чрез локални решения, партньорства и разбиране на регионалния бизнес контекст. В България, Гърция и Румъния тази формула вече работи – и с всяка нова лицензирана фирма, с всяка успешно премината инспекция и с всеки премахнат фалшив палет системата става по-силна, по-надеждна и по-устойчива.

Всички статии от специалния брой 8 на сп. ЛОГИСТИКА, посветен на 20-годишния юбилей на сп. ЛОГИСТИКА и на 🔗Най-добрите практики в складовата и транспортната логистика🔗 ще бъдат публикувани и на сайта https://logistika.bg/, както и в каналите на медията в социалните мрежи.


Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
В момента няма други публикации по темата.
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT