• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » 6 тенденции в управлението на веригите на доставки

6 тенденции в управлението на веригите на доставки


19.05.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
6 тенденции в управлението на веригите на доставки

Кои са водещите фактори, трансформиращи SCM индустрията, според анализ на Арно Куюмджиян, съосновател и президент на Българска асоциация снабдяване (БАС)?

Рубриката SUPPLY CHAIN MANAGEMENT се осъществява с помощта на Българска асоциация снабдяване (БАС).

Веригите на доставки са гръбнакът на световната търговия. Те гарантират, че стоките и услугите се движат безпроблемно между пазарите. През настоящата и в следващите години веригите на доставки ще бъдат изправени както пред възможности, така и пред предизвикателства, които изискват внимателен анализ.

2025 година поставя веригите на доставки в центъра на значителна трансформация. Глобалните предизвикателства, като икономическа и геополитическа нестабилност, кризи, климатични промени и технологични иновации оформят новата реалност в нашия все по-бързо променящ се свят. Въз основа на най-новите публикации и проучвания за перспективите в снабдяването, както и на панелните дискусии на наскоро провелата се национална конференция на лидерите в снабдяването (Supply ChAIn 2025) тази статия обобщава шестте водещи тенденции, които ще определят бъдещето на снабдителните вериги.

  1. Изкуствен интелект

Навлизането на изкуствения интелект (ИИ) е безапелационен лидер във всички изследвания за това, кои са тенденциите в управлението на веригите на доставки за 2025 г. Ако допреди само две-три години ИИ изглеждаше тема от бъдещето, занимаваща предимно технологичните експерти, днес той трансформира операциите във веригите на доставки с впечатляваща скорост и може да се каже, че се утвърждава като тяхна движеща сила. От машинното обучение до невронните мрежи и роботиката ИИ позволява по-интелигентно управление на доставките чрез оптимизиран избор на доставчици, подобрено управление на запасите и прогнозиране на потреблението и неговите флуктуации, автоматизиран контрол на качеството и още множество най-разнообразни приложения. Той улеснява анализирането на големи обеми от данни и управлението на все по-сложни процеси. Технологии, базирани на ИИ, като колаборативни роботи (cobots), компютърно зрение (computer vision) и добавена реалност (augmented reality) автоматизират задачи, подобряват качеството и повишават сигурността във веригите на доставки. ИИ вече не е само иновация, а необходимост. Компаниите, които инвестират в собствени ИИ решения или използват платформи с вградени интелигентни функции, ще отчитат значително по-добри показатели по отношение на точността на доставките, оптимизацията на разходите и способностите за адаптация. Очаква се именно тези организации да определят стандартите за ефективност в бъдещето на индустрията.

 

  1. Преход от ефективни към резилиентни вериги на доставки

Кризите от последните години доведоха до преоценка на just-in-time модела („точно навреме“). В съвременния свят компаниите все повече инвестират в резилиентност (устойчивост при срив – виж статията „Резилиентност на веригите на доставки“ в бр. 2/2025 г. на сп. ЛОГИСТИКА) и адаптивност дори за сметка на краткосрочната оперативна ефективност. Според проучване през 2020 г. на McKinsey Global Institute  „Устойчивост на риск и възстановяване на баланса в глобалните вериги на стойността“ (Risk Resilience and Rebalancing in Global Value Chains) 93% от глобалните мениджъри планират да увеличат резилиентността на веригите на доставки, а 44% биха го направили дори за сметка на краткосрочно увеличение на разходите. Приоритетите се изместват от ефективни вериги на доставки с минимизирани разходи към диверсифицирани, гъвкави, адаптивни и еластични вериги на доставки, способни бързо да се преконфигурират в моменти на криза.

Резилиентността включва способността на веригата на доставки да предвижда, реагира и да се адаптира към сътресения в реално време. Основни характеристики на резилиентните вериги на доставки са гъвкавост на партньори, работна сила и производствен капацитет, наличие на стратегически резервни ресурси (финансови, производствени, човешки, материални), изградени дългосрочни отношения на сътрудничество с партньорите във веригата на доставки, правилно управление на риска, плановете за реакция при кризи (Contingency Planning), видимостта във веригата.

Компаниите с по-висока резилиентност демонстрират не само способност за по-бързо възстановяване от сривове, но и за превръщане на кризите във възможности. Такива компании често създават конкурентно предимство чрез устойчиви практики и доверие от клиенти и партньори.

 

  1. Устойчивост и отговорен бизнес

Компаниите все повече се стремят към устойчиви бизнес практики, намалявайки въглеродния си отпечатък чрез екологични стратегии. Рециклируемите опаковки, използването на електрически транспортни средства и прилагането на принципите на кръговата икономика стават основни приоритети. Стремежът към намаляване на въглеродния отпечатък на веригите на доставки вече е не само корпоративна отговорност, но и дава конкурентно предимство.

Въпреки това през 2025 г. се наблюдава промяна в подхода на Европейската комисия към устойчивостта и Зелената сделка. В отговор на критики от бизнеса и опасения за конкурентоспособността ЕК предлага облекчаване на някои регулации, свързани с устойчивостта. Целта е намаляване на административната тежест върху фирмите и повишаване на тяхната конкурентоспособност. Освен това ЕС възнамерява да оттегли някои от планираните ESG регулации след интензивна критика, че правилата възпрепятстват усилията на ЕС да се конкурира със САЩ и Китай. Тези действия отразяват стремежа на ЕК да балансира между амбициозните климатични цели и необходимостта от поддържане на икономическата стабилност и конкурентоспособност на европейските компании.

 

  1. Дигитализация, автоматизация и анализи на големи данни

Съвременните вериги на доставки изискват оперативна свързаност и видимост в реално време. Автоматизацията, IoT устройствата, дигиталните близнаци и анализите на големи данни играят решаваща роля в посока  ефективност и предсказуемост. Тези технологии осигуряват пълна проследимост, оптимизация на маршрути, прогнозиране на кризи и динамично управление на запасите. В управлението на веригите на доставки навлизат платформи, които обединяват данни от множество източници (сензори, ERP системи, логистични доставчици) и ги превръщат в оперативна информация чрез аналитични инструменти. Компаниите, които могат да действат въз основа на данни в реално време, демонстрират по-висока адаптивност и съответно по-висока успеваемост и рентабилност. Това е особено важно при работа в среда на чести смущения, като недостиг на ресурси или прекъсвания на транспортни маршрути.

Разгръщането на дигитализацията носи със себе си и множество предизвикателства. Киберсигурността придобива все по-голяма важност в корпоративното управление. Наличието на множество дигитални платформи в компаниите поставя въпроса за тяхната оркестрация, така че служителите лесно и бързо да се ориентират в нарастващия информационен поток. Сериозен проблем е и различното ниво на дигитализация на участниците в една верига, което затруднява тяхната дигитална свързаност, а оттам и съвместната им работа.

 

  1. Преход от глобализация към локализация

Моделът на глобализация, доминиращ десетилетия наред, се преоценява от редица компаниите в последните години. Все повече от тях насочват производството и снабдяването си по-близо до пазарите на потребление (т.нар. nearshoring). Очертава се ясна тенденция на регионализация на веригите на доставки, тоест снабдяване „от региона за региона“ и намаляване на зависимостта от други географски зони. Целта е намаляване на риска, транспортните разходи и времето за доставка. Преходът към локализация се задвижва както от икономически, така и все повече от геополитически фактори. Много правителства създават стимули за местно производство, както и защитни механизми срещу външни зависимости. В контекста на засилващата се протекционистка политика и сривове в глобалните логистични мрежи локализацията се превръща в основна стратегия за резилиентност на веригите на доставки.

Важно е да се отбележи, че пълна локализация, особено в индустриите, зависещи от доставките на електронни компоненти, чипове и редкоземни елементи (където Китай контролира до 70% от добива и 90% от производството), не е възможна, а и не е съвсем препоръчителна (да не забравяме принципа за „всичките яйца в една кошница“).

 

  1. Готови за бъдещето човешки ресурси 

Недостигът на квалифицирана работна ръка е нарастващ проблем в логистичния и производствения сектор. Развитието на технологиите изисква нови умения, но съществува разминаване между наличния човешки капитал и необходимите компетенции. Компаниите все по-често инвестират в работна сила, подготвена за бъдещето (future-ready workforce), като създават вътрешни програми за преквалификация, сътрудничат с образователни институции и изграждат култура на учене през цялата кариера. Гъвкавите хибридни модели на работа, използване на дигитални инструменти за обучение и създаване на вътрешни академии са само част от решенията. Освен технически умения, на преден план излизат и „меките умения“. Според доклад на Световния икономически форум основните качества, които ще са необходими на служителите в следващите години, са технологична компетентност, използване на изкуствен интелект и анализи на големи данни (Big Data Analytics), креативно и аналитично мислене, любознателност и учене през целия живот, устойчивост, гъвкавост и адаптивност, емпатия и кооперативност.

Тук можем да направим връзка с първата тенденция, разгледана в статията (навлизането на изкуствения интелект), като цитираме Дженсън Хуанг, главен изпълнителен директор на Nvidia: „Вие бихте загубили работата си не заради изкуствения интелект, а защото ще ви измести някой, който ползва изкуствен интелект. Вашата компания ще загуби бизнеса си не заради изкуствения интелект, а защото ще бъде изместена от такава, която ползва изкуствен интелект.“

 

Заключение

2025 година е повратна точка за глобалните вериги на доставки. Успешни ще бъдат онези организации, които не просто адаптират технологии, а стратегически пренастройват веригите си за по-голяма гъвкавост, резилиентност и ефективност. Изкуственият интелект, всеобхватната дигитализация, киберсигурността, резилиентността, устойчивостта, локализацията и човешките ресурси се очертават като основни опори на новата парадигма за веригите на доставки. Предизвикателствата са значими, но и възможностите са по-големи от всякога. Бъдещето на снабдителните вериги ще бъде дефинирано не от онези, които най-добре копират миналото, а от тези, които най-смело преосмислят бъдещето.

Арно КУЮМДЖИЯН

Статията е достъпна и в брой 4 на списание ЛОГИСТИКА – печатно и онлайн.

Рубриката SUPPLY CHAIN MANAGEMENT се осъществява с помощта на Българска Асоциация Снабдяване (БАС).

Tags: AIдигитализациядистрибуциятенденции

Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
Румен Иванов, DHL Express: Корекцията в цените за 2025 г. гарантират постоянната подкрепа за бизнеса на клиентите ни

Румен Иванов, DHL Express: Иновациите превръщат предизвикателствата в нови възможности

06.11.2025
DiRECT: растеж и иновации се постигат чрез подкрепа на хората, а не само на технологиите

DiRECT: растеж и иновации се постигат чрез подкрепа на хората, а не само на технологиите

06.11.2025
Какво се случва на пазара за превоз на автомобили?

Какво се случва на пазара за превоз на автомобили?

29.10.2025
Как AI помага в складовата логистика и дистрибуцията?

Как AI помага в складовата логистика и дистрибуцията?

28.10.2025
Йонко Чуклев, съосновател и зам.-председател на PARAi, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Йонко Чуклев, съосновател и зам.-председател на PARAi, в новия епизод на подкаст Logistika BG

28.10.2025
Мариян Цеков, SIKO Trans: Разковничето за успех е в ентусиазма и размаха на мечтите

Мариян Цеков, SIKO Trans: Разковничето за успех е в ентусиазма и размаха на мечтите

28.10.2025
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT