• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » 6 тенденции в управлението на веригите на доставки

6 тенденции в управлението на веригите на доставки


19.05.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
6 тенденции в управлението на веригите на доставки

Кои са водещите фактори, трансформиращи SCM индустрията, според анализ на Арно Куюмджиян, съосновател и президент на Българска асоциация снабдяване (БАС)?

Рубриката SUPPLY CHAIN MANAGEMENT се осъществява с помощта на Българска асоциация снабдяване (БАС).

Веригите на доставки са гръбнакът на световната търговия. Те гарантират, че стоките и услугите се движат безпроблемно между пазарите. През настоящата и в следващите години веригите на доставки ще бъдат изправени както пред възможности, така и пред предизвикателства, които изискват внимателен анализ.

2025 година поставя веригите на доставки в центъра на значителна трансформация. Глобалните предизвикателства, като икономическа и геополитическа нестабилност, кризи, климатични промени и технологични иновации оформят новата реалност в нашия все по-бързо променящ се свят. Въз основа на най-новите публикации и проучвания за перспективите в снабдяването, както и на панелните дискусии на наскоро провелата се национална конференция на лидерите в снабдяването (Supply ChAIn 2025) тази статия обобщава шестте водещи тенденции, които ще определят бъдещето на снабдителните вериги.

  1. Изкуствен интелект

Навлизането на изкуствения интелект (ИИ) е безапелационен лидер във всички изследвания за това, кои са тенденциите в управлението на веригите на доставки за 2025 г. Ако допреди само две-три години ИИ изглеждаше тема от бъдещето, занимаваща предимно технологичните експерти, днес той трансформира операциите във веригите на доставки с впечатляваща скорост и може да се каже, че се утвърждава като тяхна движеща сила. От машинното обучение до невронните мрежи и роботиката ИИ позволява по-интелигентно управление на доставките чрез оптимизиран избор на доставчици, подобрено управление на запасите и прогнозиране на потреблението и неговите флуктуации, автоматизиран контрол на качеството и още множество най-разнообразни приложения. Той улеснява анализирането на големи обеми от данни и управлението на все по-сложни процеси. Технологии, базирани на ИИ, като колаборативни роботи (cobots), компютърно зрение (computer vision) и добавена реалност (augmented reality) автоматизират задачи, подобряват качеството и повишават сигурността във веригите на доставки. ИИ вече не е само иновация, а необходимост. Компаниите, които инвестират в собствени ИИ решения или използват платформи с вградени интелигентни функции, ще отчитат значително по-добри показатели по отношение на точността на доставките, оптимизацията на разходите и способностите за адаптация. Очаква се именно тези организации да определят стандартите за ефективност в бъдещето на индустрията.

 

  1. Преход от ефективни към резилиентни вериги на доставки

Кризите от последните години доведоха до преоценка на just-in-time модела („точно навреме“). В съвременния свят компаниите все повече инвестират в резилиентност (устойчивост при срив – виж статията „Резилиентност на веригите на доставки“ в бр. 2/2025 г. на сп. ЛОГИСТИКА) и адаптивност дори за сметка на краткосрочната оперативна ефективност. Според проучване през 2020 г. на McKinsey Global Institute  „Устойчивост на риск и възстановяване на баланса в глобалните вериги на стойността“ (Risk Resilience and Rebalancing in Global Value Chains) 93% от глобалните мениджъри планират да увеличат резилиентността на веригите на доставки, а 44% биха го направили дори за сметка на краткосрочно увеличение на разходите. Приоритетите се изместват от ефективни вериги на доставки с минимизирани разходи към диверсифицирани, гъвкави, адаптивни и еластични вериги на доставки, способни бързо да се преконфигурират в моменти на криза.

Резилиентността включва способността на веригата на доставки да предвижда, реагира и да се адаптира към сътресения в реално време. Основни характеристики на резилиентните вериги на доставки са гъвкавост на партньори, работна сила и производствен капацитет, наличие на стратегически резервни ресурси (финансови, производствени, човешки, материални), изградени дългосрочни отношения на сътрудничество с партньорите във веригата на доставки, правилно управление на риска, плановете за реакция при кризи (Contingency Planning), видимостта във веригата.

Компаниите с по-висока резилиентност демонстрират не само способност за по-бързо възстановяване от сривове, но и за превръщане на кризите във възможности. Такива компании често създават конкурентно предимство чрез устойчиви практики и доверие от клиенти и партньори.

 

  1. Устойчивост и отговорен бизнес

Компаниите все повече се стремят към устойчиви бизнес практики, намалявайки въглеродния си отпечатък чрез екологични стратегии. Рециклируемите опаковки, използването на електрически транспортни средства и прилагането на принципите на кръговата икономика стават основни приоритети. Стремежът към намаляване на въглеродния отпечатък на веригите на доставки вече е не само корпоративна отговорност, но и дава конкурентно предимство.

Въпреки това през 2025 г. се наблюдава промяна в подхода на Европейската комисия към устойчивостта и Зелената сделка. В отговор на критики от бизнеса и опасения за конкурентоспособността ЕК предлага облекчаване на някои регулации, свързани с устойчивостта. Целта е намаляване на административната тежест върху фирмите и повишаване на тяхната конкурентоспособност. Освен това ЕС възнамерява да оттегли някои от планираните ESG регулации след интензивна критика, че правилата възпрепятстват усилията на ЕС да се конкурира със САЩ и Китай. Тези действия отразяват стремежа на ЕК да балансира между амбициозните климатични цели и необходимостта от поддържане на икономическата стабилност и конкурентоспособност на европейските компании.

 

  1. Дигитализация, автоматизация и анализи на големи данни

Съвременните вериги на доставки изискват оперативна свързаност и видимост в реално време. Автоматизацията, IoT устройствата, дигиталните близнаци и анализите на големи данни играят решаваща роля в посока  ефективност и предсказуемост. Тези технологии осигуряват пълна проследимост, оптимизация на маршрути, прогнозиране на кризи и динамично управление на запасите. В управлението на веригите на доставки навлизат платформи, които обединяват данни от множество източници (сензори, ERP системи, логистични доставчици) и ги превръщат в оперативна информация чрез аналитични инструменти. Компаниите, които могат да действат въз основа на данни в реално време, демонстрират по-висока адаптивност и съответно по-висока успеваемост и рентабилност. Това е особено важно при работа в среда на чести смущения, като недостиг на ресурси или прекъсвания на транспортни маршрути.

Разгръщането на дигитализацията носи със себе си и множество предизвикателства. Киберсигурността придобива все по-голяма важност в корпоративното управление. Наличието на множество дигитални платформи в компаниите поставя въпроса за тяхната оркестрация, така че служителите лесно и бързо да се ориентират в нарастващия информационен поток. Сериозен проблем е и различното ниво на дигитализация на участниците в една верига, което затруднява тяхната дигитална свързаност, а оттам и съвместната им работа.

 

  1. Преход от глобализация към локализация

Моделът на глобализация, доминиращ десетилетия наред, се преоценява от редица компаниите в последните години. Все повече от тях насочват производството и снабдяването си по-близо до пазарите на потребление (т.нар. nearshoring). Очертава се ясна тенденция на регионализация на веригите на доставки, тоест снабдяване „от региона за региона“ и намаляване на зависимостта от други географски зони. Целта е намаляване на риска, транспортните разходи и времето за доставка. Преходът към локализация се задвижва както от икономически, така и все повече от геополитически фактори. Много правителства създават стимули за местно производство, както и защитни механизми срещу външни зависимости. В контекста на засилващата се протекционистка политика и сривове в глобалните логистични мрежи локализацията се превръща в основна стратегия за резилиентност на веригите на доставки.

Важно е да се отбележи, че пълна локализация, особено в индустриите, зависещи от доставките на електронни компоненти, чипове и редкоземни елементи (където Китай контролира до 70% от добива и 90% от производството), не е възможна, а и не е съвсем препоръчителна (да не забравяме принципа за „всичките яйца в една кошница“).

 

  1. Готови за бъдещето човешки ресурси 

Недостигът на квалифицирана работна ръка е нарастващ проблем в логистичния и производствения сектор. Развитието на технологиите изисква нови умения, но съществува разминаване между наличния човешки капитал и необходимите компетенции. Компаниите все по-често инвестират в работна сила, подготвена за бъдещето (future-ready workforce), като създават вътрешни програми за преквалификация, сътрудничат с образователни институции и изграждат култура на учене през цялата кариера. Гъвкавите хибридни модели на работа, използване на дигитални инструменти за обучение и създаване на вътрешни академии са само част от решенията. Освен технически умения, на преден план излизат и „меките умения“. Според доклад на Световния икономически форум основните качества, които ще са необходими на служителите в следващите години, са технологична компетентност, използване на изкуствен интелект и анализи на големи данни (Big Data Analytics), креативно и аналитично мислене, любознателност и учене през целия живот, устойчивост, гъвкавост и адаптивност, емпатия и кооперативност.

Тук можем да направим връзка с първата тенденция, разгледана в статията (навлизането на изкуствения интелект), като цитираме Дженсън Хуанг, главен изпълнителен директор на Nvidia: „Вие бихте загубили работата си не заради изкуствения интелект, а защото ще ви измести някой, който ползва изкуствен интелект. Вашата компания ще загуби бизнеса си не заради изкуствения интелект, а защото ще бъде изместена от такава, която ползва изкуствен интелект.“

 

Заключение

2025 година е повратна точка за глобалните вериги на доставки. Успешни ще бъдат онези организации, които не просто адаптират технологии, а стратегически пренастройват веригите си за по-голяма гъвкавост, резилиентност и ефективност. Изкуственият интелект, всеобхватната дигитализация, киберсигурността, резилиентността, устойчивостта, локализацията и човешките ресурси се очертават като основни опори на новата парадигма за веригите на доставки. Предизвикателствата са значими, но и възможностите са по-големи от всякога. Бъдещето на снабдителните вериги ще бъде дефинирано не от онези, които най-добре копират миналото, а от тези, които най-смело преосмислят бъдещето.

Арно КУЮМДЖИЯН

Статията е достъпна и в брой 4 на списание ЛОГИСТИКА – печатно и онлайн.

Рубриката SUPPLY CHAIN MANAGEMENT се осъществява с помощта на Българска Асоциация Снабдяване (БАС).

Tags: AIдигитализациядистрибуциятенденции

Свързани

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025
AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025
Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025
Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025
Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

19.06.2025
DHL Group инвестира над 500 млн. евро в пазари в Близкия изток

DHL Group инвестира над 500 млн. евро в пазари в Близкия изток

16.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

12.06.2025
Цените на автомобилните превози падат

Цените на автомобилните превози падат

10.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
EY: Инвестициите в логистични проекти в България растат

EY: Инвестициите в логистични проекти в България растат

04.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Румънски шофьор опита да подкупи инспектори на ИА „Автомобилна администрация“

Румънски шофьор опита да подкупи инспектори на ИА „Автомобилна администрация“

10.06.2025
Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

04.06.2025
Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

05.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT