Над 270 професионалиста от 120 компании се включиха в логистичното събитие на годината. Форумът представи различни идеи и решения за зелен и устойчив бизнес.
Конференцията откри Снежина Баджева, издател и главен редактор на списание ЛОГИСТИКА. Тя обяви и премиерата на най-новия проект на Българска Транспортна Преса – алманахът ЛОГИСТИЦИТЕ НА БЪЛГАРИЯ. В него представяме някои от най-успешните логистични екипи и мениджъри на компании от различни индустрии и техните вдъхновяващи истории. Книгата е вече на пазара, ако искате да се сдобиете с нея, моля свържете се с нас на abonament@btp.bg. Дигиталното издание на алманаха е достъпно ТУК.
Гост на Логистичната Бизнес Конференция SMART, GREEN AND SUSTAINABLE TRANSPORT & LOGISTICS бе Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията. Той анонсира важна за бизнеса новина – през 2024 г. ще бъдат отворени две грантови схеми за инвестиции в зелен транспорт на стойност над 126 млн. лева. По думите му едната грантова схема е насочена към интермодалните оператори и е на стойност 34,5 млн. лева, предвидени за изграждане на нови и развитие на съществуващите интермодални терминали в страната. Други 92 млн. лева са разпределени за проекти за зарядни станции за алтернативни горива по пътната мрежа и в пристанищата. Аудиторията на конференцията бе много активна и влезе в диалог с министъра, като сред най-коментираните теми бяха дигитализацията на документите за товарен превоз, облекчаване на граничните преминавания и дългосрочните стратегии на държавата за интермодалност. Георги Гвоздейков заяви, че се ангажира лично, за да се намерят най-бързите решения по посочените казуси.
Във вихъра на промените
Маркирането на проблеми и търсенето на решения продължи и в дискусионния панел на събитието, озаглавен „Транспортът и логистиката във вихъра на промените – как, до каква степен, с какво темпо, на каква цена“. Тази година дадохме думата на Огнян Дучев, ръководител направление Морски и въздушен транспорт на Гопет Транс, Никола Стоянов, генерален мениджър на Транспрес, Крум Дончев, директор оперативна дейност в CEVA LOGISTICS, Мариета Григорова, управител на Гебрюдер Вайс, Иван Зънзов, директор продажби на товарни автомобили Volvo във Волво Груп България и Андрей Новаков, евродепутат. Модератор на панела бе Снежина Баджева.
„Проклятието да живеем в интересни времена“
Несигурната геополитическа среда и внезапните промени, към които бизнесът постоянно трябва да се адаптира, бяха определени от евродепутата Новаков като своеобразно „проклятие“ на популярното пожелание „да живеем в интересни времена“. Дискусионният панел открои някои от най-големите трудности пред българската транспортно-логистична индустрия днес. Сред тях бяха Пакет Мобилност, приемането на страната ни в Шенген, времето за обработване на документи на товарни автомобили по границите. По думите на Новаков има разработен стандарт, спрямо който проверката трябва да отнема 1 минута. За да се стигне до въвеждането му обаче според Крум Дончев е необходима работна група с титуляр МВР, която да носи отговорност за следващите стъпки за реализирането на тази практика. Дискусии и различни мнения имаше по казуса дали и как да стане възможно лица, навършили 18 години, да получават правоспособност за управление на товарни автомобили като част от предложенията на ЕК за справяне с кадровата криза в бранша. По отношение на развитието на мултимодалните превози бе анонсирано, че вероятно през месец ноември т.г. ще бъде обявена нова Директива за комбиниран транспорт. Новата версия на Директивата за киберсигурност NIS 2 на ЕС също бе сред коментираните теми на логистичното събитие на годината. Участниците в дискусионния панел разискваха и влезлия в сила в Германия Закон за веригите на доставки и отражението му за българския бизнес. Използването на зелените автомобили за превоз на товари и решенията за намаляване на CO2 предизвикаха интересна дискусия сред панелистите.
Тенденции и иновации
На тенденциите в логистичния бранш и технологичните иновации, без които вече е невъзможно да има израстване, бе посветен вторият панел на конференцията. В началото Александрина Борилова, мениджър внедряване на технологични иновации в Дискордиа, представи пред аудиторията имплементираните софтуерни приложения, които имат голям принос за извеждането на компанията в „друго транспортно измерение“. След нея думата взе Тодор Желков, продуктов мениджър във Frotcom България, който се спря подробно на едно от последните предложения на фирмата – използване на изкуствен интелект за усъвършенстване на веригите на доставки. Калин Стойчев, управител Финес-2, запозна присъстващите с опита на компанията при изграждане на мрежа от зарядни станции за електромобили. Последният лектор в панела – Кристофор Павлов, главен икономист на УниКредит Булбанк, се спря на въпроса как провежданата от правителствата по света индустриална политика променя веригите на доставки.
Автоматизация и изкуствен интелект
На технологиите, които променят коренно логистичната индустрия, бе посветен третият панел на конференцията. В началото Бистра Карапанчева, мениджър проекти в Баркод Системи България, запозна аудитория със системата за автоматично управление на склад, която компанията е внедрила в логистичния център на търговеца на лекарства Стинг в Пловдив. Хенк Делуф от базираната в Белгия Movu Robotics, чийто представител за България е STAMH Group, говори за еволюцията и перспективите, които автоматизираните системи и роботи дават на индустрията. Калин Димчев, country manager на регион Адриатика и за България в Microsoft, Тодор Кънчев, продуктов мениджър във ФТС България и Стефан Петров, старши консултант във ФТС България, разказаха повече за възможностите на едно от най-новите предложения, базирани на изкуствен интелект – AI Copilot. В края на панела Владимир Христов, управител на Логистични центрове СТАД, презентира услугите, които логистичните бази на компанията предлагат за бизнеса. Той разказа и за плановете за построяване на нов логистичен център.
Добри практики за оптимизация
Заключителният панел на логистичната конференция представи различни добри практики за оптимизация. Интересен ракурс по темата даде Михаил Калъпчиев, мениджър Косвени Данъци в EY Bulgaria, който говори за въвеждането на Механизма за корекция на въглеродните емисии на границите (т.нар. CBAM). За решения за устойчивост в логистиката в ритейла и кадровата криза в бранша говори Явор Ницов, мениджър Логистика във Фантастико Груп. Боян Джамбазов, основател на Логистична Академия, презентира как прилагането на системите за оптимизация може да оптимизира доставките от последната миля. Панелът приключи с Аспарух Коев, изпълнителен директор на Transmetrics, който разгърна темата за приложението на AI в анализа на големи обеми данни и как всъщност изкуственият интелект повишава ефективността на операциите в транспорта.
Както всяка година на финала на конференцията изтеглихме и имената на четирима късметлии, които тази година получиха награди, осигурени от ДСВ Роуд, както и от Volkswagen Лекотоварни автомобили. Това бяха Никола Ангелов, EMBI Logistics, Христиана Тодорова, Златна Панега, Снежанка Маринкова, Данон Сердика и Благой Лашев, IBCS България.
Контакти и нови партньорства
По традиция форумът бе съпътстван от специална Експо зона, в който водещи в бранша български и международни компании (Юнимастърс Лоджистикс, Бон Марин, Приорити Фрейт, Баркод Системи България, Глобус Комерс, Евромаркет Кари, Ивко Индустри, СТАМ, ФТС България , Хьорман България, AS 24, Payhawk, ZIGO и Адвокатска кантора „Д-р Решке“) представиха своите най-нови решения и услуги за логистика и транспорт.
Златен партньор на Логистичната Бизнес Конференция бе ДИСКОРДИА.
Премиум партньор бе FROTCOM.
Зелен партньор на събитието бе VOLVO TRUCKS.
Основен партньор бе ТРАНСПРЕС.
Партньори на форума бяха още ГОПЕТ ТРАНС, ШЕНКЕР и СТАД.
Подкрепящ партньор на събитието бе НСБС.
Най-интересните акценти от презентациите на лекторите можете да прочетете в брой 9 на списание ЛОГИСТИКА (печатно и онлайн), който ще се разпространява на пазара в началото на месец ноември.